Údaje o výdajích územních rozpočtů jsou sledovány za obce, dobrovolné svazky obcí a okresní úřady.
Výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů
Již tři roky umožňuje zavedení funkčního třídění rozpočtové skladby veřejných rozpočtů systémové zachycení výdajů na ochranu životního prostředí. Přínosem tohoto informačního systému je dosažení transparentnosti výdajů a kompatibility s mezinárodními statistickými standardy. Výdaje na ochranu životního prostředí jsou přímo orientovány na prevenci, snížení nebo eliminaci znečištění životního prostředí či jiných zátěží, spojených s procesem výroby a spotřeby. Zároveň je třeba si uvědomit, že zahrnují navíc výdaje na státní správu, mezinárodní spolupráci, ekologickou výchovu a osvětu ap.
Údaje o výdajích územních rozpočtů jsou sledovány za obce, dobrovolné svazky obcí a okresní úřady. Podíl okresních úřadů na celkových výdajích územních rozpočtů je přitom relativně zanedbatelný (přibližně 3 %).
Realizace státní politiky životního prostředí není vázána pouze na rozhodování na vládní úrovni, ale podstatná je i úloha regionů. Je tím vyjádřen princip subsidiarity, tj. realizace na úrovni odpovídající charakteru konkrétního problému ochrany životního prostředí. Do jaké míry se nám daří orientovat jednotlivá opatření ve smyslu priorit státní politiky životního prostředí (vertikální provázanost společných cílů je společným zájmem centrálních orgánů i jednotlivých obcí), lze na úrovni obcí a okresních úřadů sledovat prostřednictvím rozboru výdajů územních rozpočtů.
Tab. 1 Výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název oblasti ochrany životního prostředí 
 1997 
 1998 
 1999 
 Index 99/97
 
Ochrana vody 
 6 083 259 
 5 325 190 
 6 119 325 
 1,0059 
 
Ochrana ovzduší 
 1 257 115 
 627 953 
 675 907 
 0,5377 
 
Nakládání s odpady 
 2 082 943 
 2 757 868 
 3 552 696 
 1,7056 
 
Ochrana půdy a podzemní vody 
 17 857 
 48 077 
 52 649 
 2,9484 
 
Ochrana biodiverzity a krajiny 
 3 395 765 
 3 521 460 
 3 967 528 
 1,1684 
 
Redukce působení fyzikálních faktorů 
 88 100 
 69 892 
 67 148 
 0,7622 
 
Ostatní činnosti v ekologii 
 22 219 
 25 086 
 47 885 
 2,1551 
 
Nepojmenované 
 1 366 
 5 739 
 4 990 
 3,6530 
 
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem 
 12 948 624 
 12 381 265 
 14 488 128 
 1,1189 
 
Zdroj: Ministerstvo financí
Územní rozpočty jsou jako součást veřejných rozpočtů jedním z významných nástrojů politiky životního prostředí. Svědčí o tom například údaj o podílu výdajů z územních rozpočtů na financování celkových investic na ochranu životního prostředí v roce 1997, který dosáhl výše 19,3 %. Struktura výdajů těchto rozpočtů by měla odrážet priority v ochraně životního prostředí na regionální úrovni. 
Celkové výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů (Tab. 1) dosáhly v roce 1999 výše 8,2 % z celkových výdajů územních rozpočtů, zatímco v roce 1997 dosáhly výše 8,5 % a v roce 1998 výše 7,7 %. Z uvedeného vyplývá, že zatímco je zjevná tendence nárůstu výdajů v absolutní výši, relativně dochází k poklesu. Nicméně meziročně dochází v některých položkách ke značným rozdílům, které je třeba analyzovat a správně interpretovat.
Z celkových výdajů územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v roce 1999 je zřejmé, že podíl běžných výdajů je nižší oproti kapitálovým výdajům (běžné výdaje 7 002 131 tis. Kč a kapitálové výdaje 7 485 997 tis. Kč). V jednotlivých paragrafech výdajů jsou značné rozdíly. Například oblast ochrany vod představuje částku 6 119 325 tis. Kč, což je 42,2 % celkových výdajů a meziročně je na relativně stejné úrovni. Ochrana biodiverzity a krajiny zaujímá co do výše výdajů druhé místo s částkou 3 967 528 tis. Kč (27,4 %) a zaznamenává meziroční nárůst. Na třetím místě co do absolutní výše výdajů je nakládání s odpady s celkovou částkou 3 552 696 tis. Kč, která představuje 24,5 % z celkových výdajů s výrazným meziročním nárůstem, díky němuž lze očekávat, že v roce 2000 obsadí tento titul druhé místo z hlediska výše výdajů. Z tohoto krátkého výčtu je zřejmé, že priority stanovené ve Státní politice životního prostředí se z podstatné části kryjí s položkami skutečných výdajů. Výjimkou je například péče o veřejnou zeleň, která je výhradně prioritou výdajů z rozpočtu obcí a neshoduje se s prioritami na celostátní úrovni. Na druhé straně výrazný nárůst v oblasti nakládání s odpady plně odráží důraz Státní politiky životního prostředí na tuto oblast.
Poněkud překvapivé je, že výdaje na ochranu ovzduší z územních rozpočtů dosahují pouze částky 675 907 tis. Kč, což je 4,7 % celkových výdajů územních rozpočtů. Pro srovnání podíl celkových investic na ochranu ovzduší na celkových investicích na ochranu životního prostředí v roce 1997 činil 55,1 %. Zde dochází k podstatnému rozdílu mezi prioritami vládními a regionálními. Je to dáno především zákonem na ochranu ovzduší, který je zaměřen na snížení vypouštěného znečištění u velkých a středních zdrojů znečištění. Na prosazení priority v ochraně ovzduší v regionálním měřítku měl v minulosti značný vliv například Program ochrany ovzduší, který byl vyhlášen Státním fondem životního prostředí České republiky v letech 1994 až 1997 na základě uvolnění finančních prostředků z Fondu národního majetku. Tuto úvahu potvrzuje zejména fakt, že výdaje Státního fondu životního prostředí České republiky klesly mezi rokem 1997 a 1998 o cca 1 mld. Kč a výdaje místních rozpočtů na ochranu ovzduší klesly v tomto období o 625 mil. Kč. Tedy na polovinu.
Pro podrobnější přehled o meziročních tendencích ve výdajích územních rozpočtů je vhodnější uvést přehled výdajů podle jednotlivých paragrafů a rozdělit běžné výdaje a kapitálové výdaje (Tab. 2 a 3).
Vrátíme-li se k výraznému meziročnímu nárůstu v oblasti nakládání s odpady, je tato tendence zejména výrazná v běžných výdajích a týká se paragrafů Sběr a svoz nebezpečných odpadů (index 99/97 ? 6,0835), Využívání a zneškodňování komunálních odpadů (index 99/97 8,8368) a Prevence vzniku odpadů (index 99/97 11,8519). Tento výrazný nárůst lze přisoudit zákonu č. 125/1997 Sb., o odpadech, který nabyl účinnosti od 1. 1. 1998. Nové povinnosti, které jsou v tomto zákoně kladeny na obce, se promítly do nárůstu výdajů.
Z meziročního nárůstu ostatních položek běžných výdajů je třeba vyzdvihnout úpravu drobných vodních toků (index 99/97 1,8360), která byla řadu let zanedbávána. Z paragrafu Dekontaminace půd a čištění spodní vody (index 99/97 4,8317) není zcela zřejmé, zda se jedná o odstraňování havárií, nebo starých zátěží. U programu Revitalizace říčních systémů (index 99/97 3,2534) nízký podíl neinvestičních výdajů v uplynulých letech negativně ovlivňoval realizaci tohoto programu, zejména ve vztahu k projektové přípravě. Meziroční nárůst je znatelný i v paragrafu Ekologická výchova a osvěta (index 99/97 ? 1,6862).
Oproti zmíněným žádoucím trendům v některých položkách běžných výdajů existuje i nepříznivý vývoj, který lze dokumentovat například na paragrafu Programy zateplování a úspor energie (index 99/97 ? 0,3373). Přestože se jedná o vládou vyhlášený program podporovaný zejména ze strany Státního fondu životního prostředí a České energetické agentury, dochází na úrovni územních rozpočtů k výraznému poklesu běžných výdajů. Obdobně je tomu tak v paragrafu Změny technologií vytápění (index 99/97 0,2709). Na druhé straně je zřejmé, že se nárůst bude odrážet zejména v kapitálových výdajích, které mohou běžným výdajům předcházet.
Alarmující je i pokles běžných výdajů na podporu celospolečenských funkcí lesa (index 99/97 ? 0,5027), a to zejména z toho důvodu, že se jedná o významné pozitivní externality podporované touto formou, kde veřejné rozpočty hrají významnou úlohu. Na druhé straně, jak je uvedeno níže, dochází naopak k ná-růstu kapitálových výdajů v této položce. Skutečný dopad kolísání těchto výdajů by bylo potřebné blíže analyzovat. Konečně je i zarážející pokles běžných výdajů u protiradonových opatření (index 99/97 ? 0,3009).
V oblasti kapitálových výdajů územních rozpočtů je zřejmý významný nárůst v paragrafu Úprava drobných vodních toků (index 99/97 ? 6,9504), který zřejmě souvisí s realizací protipovodňových opatření. Důležitý však je i nárůst kapitálových výdajů na kanalizace a čistírny odpadních vod, který přímo souvisí s prioritami aproximační strategie. V roce 1999 se výrazně zvýšily kapitálové výdaje na zateplování a úspory energie (index 99/98 ? 4,5095), což je reakce na první rok působení Státního programu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie.
K poklesu kapitálových výdajů došlo u nakládání s odpady (index 99/97 ? 0,6551), přičemž nárůst byl zaznamenán pouze v paragrafech Sběr a svoz nebezpečných odpadů, Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů a Využívání a zneškodňování ostatních odpadů. Je otázkou, zda k naplnění zákona o odpadech jsou postačující již zmíněné běžné výdaje s tím, že pořizování investic v obcích není nutným předpokladem. Je to spíše otázkou volby mezi zajišťováním služeb přímo obcí nebo najímáním soukromých firem.
V oblasti ochrany biodiverzity a krajiny je zřejmý výrazný nárůst kapitálových výdajů v paragrafu Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana (index 99/97 ? 16,2044), kde se zejména odrážejí protipovodňová opatření. Největší položkou této oblasti je Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň (287,3 mil. Kč v roce 1999). Trvalý meziroční nárůst v této položce o cca 12 % svědčí o významném a stabilním místě těchto kapitálových výdajů v rámci územních rozpočtů.
Tab. 2  Běžné výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název paragrafu 
 1997 
 1998 
 1999 
 Index 99/97
 
Odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly 
 503 023 
 523 248 
 505 719 
 1,0054 
 
Prevence znečišťování vody 
 2 687 
 1 964 
 3 430 
 1,2765 
 
Odvádění a čištění odpadních vod j.n. 
 16 591 
 10 118 
 9 420 
 0,5678 
 
Úprava drobných vodních toků 
 68 695 
 112 767 
 126 125 
 1,836 
 
Protierozní ochrana 
 1 013 
 1 287 
 705 
 0,696 
 
Ochrana vody 
 592 009 
 649 384 
 645 399 
 1,0902 
 
Programy zateplování a úspor energie 
 1 616 
 866 
 545 
 0,3373 
 
Změny technologií vytápění 
 174 329 
 72 232 
 47 222 
 0,2709 
 
Monitoring ochrany ovzduší 
 10 098 
 10 704 
 12 644 
 1,2521 
 
Ostatní činnosti k ochraně ovzduší j.n. 
 6 762 
 11 126 
 7 471 
 1,1049 
 
Ochrana ovzduší 
 192 805 
 94 928 
 67 882 
 0,3521 
 
Sběr a zpracování druhotných surovin 
 4 672 
 6 640 
 7 954 
 1,7025 
 
Sběr a svoz nebezpečných odpadů 
 7 579 
 20 617 
 46 107 
 6,0835 
 
Sběr a svoz komunálních odpadů 
 1 137 735 
 1 865 706 
 2 250 989 
 1,9785 
 
Sběr a svoz ostatních odpadů 
 55 748 
 53 704 
 67 244 
 1,2062 
 
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů 
 3 776 
 11 422 
 6 591 
 1,7455 
 
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů 
 58 564 
 241 176 
 517 517 
 8,8368 
 
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů 
 16 280 
 11 552 
 11 377 
 0,6988 
 
Prevence vzniku odpadů 
 6 294 
 27 650 
 74 596 
 11,8519 
 
Monitoring nakládání s odpady 
 7 974 
 5 175 
 5 925 
 0,743 
 
Ostatní nakládání s odpady j.n. 
 103 371 
 137 473 
 118 280 
 1,1442 
 
Nakládání s odpady 
 1 401 993 
 2 381 115 
 3 106 580 
 2,2158 
 
Ochrana půdy a podzemní vody proti znečisťujícím infiltracím 
 329 
 89 
 86 
 0,2614 
 
Dekontaminace půd a čištění spodní vody 
 9 216 
 36 824 
 44 529 
 4,8317 
 
Monitoring půdy a podzemní vody 
 3 754 
 4 876 
 3 710 
 0,9883 
 
Ostatní ochrana půdy a spodní vody j.n. 
 2 550 
 3 994 
 3 519 
 1,38 
 
Ochrana půdy a podzemní vody 
 15 849 
 45 783 
 51 844 
 3,2711 
 
Celospolečenské funkce lesů 
 131 913 
 85 298 
 66 315 
 0,5027 
 
Revitalizace říčních systémů 
 2 668 
 4 235 
 8 680 
 3,2534 
 
Ochrana druhů a stanovišť 
 365 183 
 377 620 
 386 677 
 1,0589 
 
Chráněné části přírody 
 39 350 
 34 433 
 44 377 
 1,1278 
 
Rekultivace půdy v důsledku těžební a důlní činnosti apod. 
 64 260 
 51 159 
 51 628 
 0,8034 
 
Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana 
 15 305 
 19 766 
 27 082 
 1,7695 
 
Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň 
 2 140 071 
 2 196 506 
 2 417 111 
 1,1295 
 
Ostatní činnosti k ochraně přírody a krajiny j.n. 
 93 131 
 75 390 
 76 374 
 0,8201 
 
Ochrana biodiverzity a krajiny 
 2 851 881 
 2 844 407 
 3 078 244 
 1,0794 
 
Konstrukce a uplatnění protihlukové zařízení 
 16 
 12 
 61 
 3,8125 
 
Protiradonová opatření 
 77 738 
 33 431 
 23 393 
 0,3009 
 
Monitoring k zjišťování úrovně fyzikálních faktorů 
 1 504 
 959 
 1 168 
 0,7766 
 
Redukce působení fyzikálních faktorů 
 79 258 
 34 402 
 24 622 
 0,3107 
 
Ekologická výchova a osvěta 
 7 096 
 11 646 
 11 965 
 1,6862 
 
Ekologické záležitosti a programy j.n. 
 10 186 
 9 427 
 14 368 
 1,4106 
 
Ostatní činnosti v ekologii 
 17 282 
 21 073 
 26 333 
 1,5237 
 
Nepojmenované 
 1 195 
 1 217 
 1 227 
 1,0268 
 
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem 
 5 152 272 
 6 072 309 
 7 002 131 
 1,359 
 
Zdroj: Ministerstvo financí 
Tab. 3  Kapitálové výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název paragrafu 
 1997 
 1998 
 1999 
 Index 99/97
 
Odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly 
 5 375 458 
 4 524 565 
 5 250 192 
 0,9767 
 
Prevence znečišťování vody 
 46 758 
 13 765 
 28 843 
 0,6169 
 
Odvádění a čištění odpadních vod j.n. 
 47 822 
 74 145 
 86 290 
 1,8044 
 
Úprava drobných vodních toků 
 14 267 
 58 865 
 99 161 
 6,9504 
 
Protierozní ochrana 
 6 945 
 4 466 
 9 440 
 1,3593 
 
Ochrana vody 
 5 491 250 
 4 675 806 
 5 473 926 
 0,9968 
 
Programy zateplování a úspor energie 
 16 518 
 11 102 
 50 064 
 3,0309 
 
Změny technologií vytápění 
 1 032 422 
 518 344 
 555 828 
 0,5384 
 
Monitoring ochrany ovzduší 
 2 359 
 2 595 
 398 
 0,1687 
 
Ostatní činnosti k ochraně ovzduší j.n. 
 13 011 
 984 
 1 735 
 0,1333 
 
Ochrana ovzduší 
 1 064 310 
 533 025 
 608 025 
 0,5713 
 
Sběr a zpracování druhotných surovin 
 10 711 
 1 694 
 682 
 0,0637 
 
Sběr a svoz nebezpečných odpadů 
 1 040 
 6 069 
 2 452 
 2,3577 
 
Sběr a svoz komunálních odpadů 
 203 284 
 176 756 
 147 211 
 0,7242 
 
Sběr a svoz ostatních odpadů 
 5 775 
 2 622 
 570 
 0,0987 
 
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů 
 217 
 5 532 
 1 037 
 4,7788 
 
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů 
 345 297 
 91 236 
 88 012 
 0,2549 
 
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů 
 103 
 10 
 632 
 6,1359 
 
Prevence vzniku odpadů 
 1 717 
 3 238 
 662 
 0,3856 
 
Monitoring nakládání s odpady 
 136 
 149 
 124 
 0,9118 
 
Ostatní nakládání s odpady j.n. 
 112 670 
 89 447 
 204 734 
 1,8171 
 
Nakládání s odpady 
 680 950 
 376 753 
 446 116 
 0,6551 
 
Monitoring půdy a podzemní vody 
 98 
 0 
 0 
 0 
 
Ostatní ochrana půdy a spodní vody j.n. 
 1 910 
 2 294 
 805 
 0,4215 
 
Ochrana půdy a podzemní vody 
 2 008 
 2 294 
 805 
 0,4009 
 
Celospolečenské funkce lesů 
 64 070 
 121 094 
 110 658 
 1,7271 
 
Revitalizace říčních systémů 
 39 605 
 44 388 
 76 405 
 1,9292 
 
Ochrana druhů a stanovišť 
 164 506 
 132 434 
 174 521 
 1,0609 
 
Chráněné části přírody 
 1 739 
 4 879 
 6 369 
 3,6624 
 
Rekultivace půdy v důsledku těžební a důlní činnosti apod. 
 33 455 
 30 503 
 53 502 
 1,5992 
 
Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana 
 9 807 
 73 963 
 158 917 
 16,2044 
 
Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň 
 223 842 
 250 929 
 287 252 
 1,2833 
 
Ostatní činnosti k ochraně přírody a krajiny j.n. 
 6 860 
 18 863 
 21 660 
 3,1574 
 
Ochrana biodiverzity a krajiny 
 543 884 
 677 053 
 889 284 
 1,6351 
 
Konstrukce a uplatnění protihlukové zařízení 
 6 262 
 147 
 7 434 
 1,1872 
 
Protiradonová opatření 
 2 245 
 35 343 
 35 092 
 15,6312 
 
Monitoring k zjišťování úrovně fyzikálních faktorů 
 335 
 0 
 0 
 0 
 
Redukce působení fyzikálních faktorů 
 8 842 
 35 490 
 42 526 
 4,8095 
 
Ekologická výchova a osvěta 
 4 516 
 332 
 1 339 
 0,2965 
 
Ekologické záležitosti a programy j.n. 
 421 
 3 681 
 20 213 
 48,0119 
 
Ostatní činnosti v ekologii 
 4 937 
 4 013 
 21 552 
 4,3654 
 
Nepojmenované 
 171 
 4 522 
 3 763 
 22,0058 
 
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem 
 7 796 352 
 6 308 956 
 7 485 997 
 0,9602 
 
Zdroj: Ministerstvo financí 
Z uvedeného stručného hodnocení vyplývá, že na formování regionálních priorit mají značný vliv podpory ze strany centrálních veřejných rozpočtů, což se projevuje zejména v oblasti ochrany ovzduší a v ochraně vod. Bez státních podpor se proto nedá očekávat výrazná změna jak ve struktuře, tak i výši výdajů místních rozpočtů.
Státní politika životního prostředí bude v nejbližších letech odrážet zejména aproximační strategii. Znamená to, že bude zaměřena především na priority v oblasti vodního hospodářství, nakládání s odpady a ochranu ovzduší. Současná struktura priorit vyplývající z výdajů místních rozpočtů tomuto zaměření odpovídá. Otázkou zůstává absolutní výše výdajů a tím i časový horizont provedení příslušných opatření k dosažení úrovně ochrany životního prostředí v Evropské unii.
Ing. Miroslav Hájek, Ph.D.
ekonomický odbor MŽP
Zdroj: Zpravodaj  MŽP 7/2000
Převzato z Elektronické knihovny MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích
