Labe je suché, stát neudržuje splavnou vodní cestu
DĚČÍN - Celé léto uvízli domácí rejdaři a říční přístavy na suchu a nemohou
podnikat. Po státu žádají mnohamilionovou náhradu za to, že se nestará o labskou
vodní cestu. Na ministerstvu dopravy o tom nic nevědí. Už čtyři měsíce stojí
lodní přeprava na Labi. Hladina vody je tak nízká, že rejdaři nemohou ani
přemístit prázdná plavidla z jednoho přístavu do druhého. Letošní sucho znovu
upozornilo na neřešený problém, že stát neudržuje labskou vodní cestu. Rejdaři
jsou zoufalí z toho, že musí sedět s rukama v klíně a jen čekat. „Nemáme
dopravní cestu. Stát pečuje o silnice a železnice, ale na splavnost Labe nedbá,„
postěžoval si člen představenstva Československé plavby labské Miroslav Šefara.
Práci nemají ani domácí přístavy. „Podnikat s tím, že jsem nucen žádat o
kompenzace stát, je špatně,” tvrdí náměstek generálního ředitele společnosti
České přístavy Jindřich Vodička. Zemanova vláda se zavázala, že ztráty ve
vnitrozemské vodní dopravě uhradí. Před dvěma lety poprvé dostali rejdaři a
přístavy desítky milionů korun. „Letošní ztráty do konce srpna jsme vypočítali
na 114 milionů korun. V září se zvýší o dalších 30 milionů,” uvedl Šefara. Na
ministerstvu dopravy se však o náhradách plavcům nechtějí vůbec bavit. „Zatím
nikdo o peníze nežádal. Až to bude aktuální, dáme vědět,” sdělila mluvčí
ministerstva Ludmila Roubcová. Šefara však uvedl, že šífaři o kompenzacích
jednali s ministerskými už několikrát. „Chápu, že je to určitá forma nátlaku,
aby se s problémem splavnosti Labe začalo něco dělat,” konstatoval náměstek
ministra pro místní rozvoj Petr Forman. „Řešení se odkládá už deset let,” dodal.
Projekt na splavnění Labe je připraven. Na dolním toku řeky mají být postaveny
dva menší splavy, které by vzdouvaly vodní hladinu. Mnozí lidé však vyslovují
obavy, že by to vedlo k povodním. Souhlas s vybudováním vodního díla nedaly
Chráněná krajinná oblast Labské pískovce, České středohoří a Česká inspekce
životního prostředí, protože by hrozilo poškození cenných přírodních
společenstev. „Je nepochopitelné, že ekologická vodní doprava naráží na odpor
zelených,” posteskl si Šefara. PAVEL KAČER Zdroj: Deníky Bohemia
DĚČÍN - Celé léto uvízli domácí rejdaři a říční přístavy na suchu a nemohou podnikat. Po státu žádají mnohamilionovou náhradu za to, že se nestará o labskou vodní cestu. Na ministerstvu dopravy o tom nic nevědí.
Už čtyři měsíce stojí lodní přeprava na Labi. Hladina vody je tak nízká, že rejdaři nemohou ani přemístit prázdná plavidla z jednoho přístavu do druhého. Letošní sucho znovu upozornilo na neřešený problém, že stát neudržuje labskou vodní cestu. Rejdaři jsou zoufalí z toho, že musí sedět s rukama v klíně a jen čekat. „Nemáme dopravní cestu. Stát pečuje o silnice a železnice, ale na splavnost Labe nedbá,„ postěžoval si člen představenstva Československé plavby labské Miroslav Šefara.
Práci nemají ani domácí přístavy. „Podnikat s tím, že jsem nucen žádat o kompenzace stát, je špatně,” tvrdí náměstek generálního ředitele společnosti České přístavy Jindřich Vodička. Zemanova vláda se zavázala, že ztráty ve vnitrozemské vodní dopravě uhradí. Před dvěma lety poprvé dostali rejdaři a přístavy desítky milionů korun. „Letošní ztráty do konce srpna jsme vypočítali na 114 milionů korun. V září se zvýší o dalších 30 milionů,” uvedl Šefara.
Na ministerstvu dopravy se však o náhradách plavcům nechtějí vůbec bavit. „Zatím nikdo o peníze nežádal. Až to bude aktuální, dáme vědět,” sdělila mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Šefara však uvedl, že šífaři o kompenzacích jednali s ministerskými už několikrát. „Chápu, že je to určitá forma nátlaku, aby se s problémem splavnosti Labe začalo něco dělat,” konstatoval náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman. „Řešení se odkládá už deset let,” dodal.
Projekt na splavnění Labe je připraven. Na dolním toku řeky mají být postaveny dva menší splavy, které by vzdouvaly vodní hladinu. Mnozí lidé však vyslovují obavy, že by to vedlo k povodním. Souhlas s vybudováním vodního díla nedaly Chráněná krajinná oblast Labské pískovce, České středohoří a Česká inspekce životního prostředí, protože by hrozilo poškození cenných přírodních společenstev. „Je nepochopitelné, že ekologická vodní doprava naráží na odpor zelených,” posteskl si Šefara.
PAVEL KAČER
Zdroj: Deníky Bohemia
Sdílet článek na sociálních sítích