Ekologické autobusy dojezdily
Uherské Hradiště Zvýšení ceny zemního plynu se promítá do provozu na silnicích v
Uherském Hradišti. Tamní společnost ČSAD stáhla z provozu jednadvacet autobusů
jezdících na zemní plyn a vrátila se raději k naftě. Příčinou bylo mimojiné i
zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn, chystané na leden příštího roku.
\"Bylo to ekonomické rozhodnutí,\" říká technický náměstek společnosti Jiří
Psota. Deset let staré autobusy dosloužily, a když ČSAD stála před rozhodnutím,
zda i nové budou jezdit na plyn, rozhodla pořizovací cena vozů. Autobusy na
zemní plyn jsou přibližně o milion korun dražší než na naftu. \"A když k tomu
přidáte, že cena plynu šla výrazně nahoru, museli jsme se ptát, jestli se nám
ten rozdíl v pořizovací ceně autobusů vrátí. Zjistili jsme, že bychom sice
dotovali ekologický provoz, ale ekonomicky by se nám to nevyplatilo,\"
vysvětluje náměstek Psota. Přechod k naftě ještě automaticky neznamená, že
obyvatelé Uherského Hradiště a jeho okolí teď budou kvůli výfukovým zplodinám
trpět víc než dosud. \"Nové autobusy na naftový pohon vyhovují normám Evropské
unie a jsou už nejspíš ekologičtější než deset let stará vozidla na plyn.
Náhradu plynu naftou v tomto případě rozhodně nepokládám za antiekologický
krok,\" říká vedoucí odboru životního prostředí uherskohradišťské radnice Radim
Šupka. Město společnost ČSAD k zachování autobusů na zemní plyn nijak
nepřemlouvalo. \"Je to soukromý subjekt a my chápeme, co udělal. Když stát
provádí takovou antiekologickou politiku, je to od ČSAD logický krok,\" tvrdí
Šupka v narážce na zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn. Vyšší daně,
platné od ledna ve většině evropských zemí, mají podle expertů vést ke snížení
spotřeby. Milan Ščasný z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity
Karlovy ale nedávno upozornil, že je na vládě, aby úpravami sazeb motivovala k
využívání ekologicky šetrnějších energií. Některé země už alternativní druhy
dopravy zvýhodňují, například němečtí dopravci mají u plynu daň garantovanou až
do roku 2020. MAREK TVRDOŇ Zdroj: Mladá fronta Dnes
Uherské Hradiště Zvýšení ceny zemního plynu se promítá do provozu na silnicích v Uherském Hradišti. Tamní společnost ČSAD stáhla z provozu jednadvacet autobusů jezdících na zemní plyn a vrátila se raději k naftě. Příčinou bylo mimojiné i zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn, chystané na leden příštího roku.
\"Bylo to ekonomické rozhodnutí,\" říká technický náměstek společnosti Jiří Psota. Deset let staré autobusy dosloužily, a když ČSAD stála před rozhodnutím, zda i nové budou jezdit na plyn, rozhodla pořizovací cena vozů. Autobusy na zemní plyn jsou přibližně o milion korun dražší než na naftu.
\"A když k tomu přidáte, že cena plynu šla výrazně nahoru, museli jsme se ptát, jestli se nám ten rozdíl v pořizovací ceně autobusů vrátí. Zjistili jsme, že bychom sice dotovali ekologický provoz, ale ekonomicky by se nám to nevyplatilo,\" vysvětluje náměstek Psota.
Přechod k naftě ještě automaticky neznamená, že obyvatelé Uherského Hradiště a jeho okolí teď budou kvůli výfukovým zplodinám trpět víc než dosud. \"Nové autobusy na naftový pohon vyhovují normám Evropské unie a jsou už nejspíš ekologičtější než deset let stará vozidla na plyn. Náhradu plynu naftou v tomto případě rozhodně nepokládám za antiekologický krok,\" říká vedoucí odboru životního prostředí uherskohradišťské radnice Radim Šupka.
Město společnost ČSAD k zachování autobusů na zemní plyn nijak nepřemlouvalo. \"Je to soukromý subjekt a my chápeme, co udělal. Když stát provádí takovou antiekologickou politiku, je to od ČSAD logický krok,\" tvrdí Šupka v narážce na zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn.
Vyšší daně, platné od ledna ve většině evropských zemí, mají podle expertů vést ke snížení spotřeby. Milan Ščasný z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy ale nedávno upozornil, že je na vládě, aby úpravami sazeb motivovala k využívání ekologicky šetrnějších energií. Některé země už alternativní druhy dopravy zvýhodňují, například němečtí dopravci mají u plynu daň garantovanou až do roku 2020.
MAREK TVRDOŇ
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích