Břeclav chystá dvě velká logistická centra
V Břeclavi se připravuje výstavba dvou logistických center. Výstavbu velkého
překladiště mezi železniční a silniční dopravou, po Lovosicích druhého svého
druhu v tuzemsku, chystá ministerstvo dopravy. S projektem dalšího překladiště
pro železniční a silniční dopravu nyní přišlo také sdružení rakouských
podnikatelů.
Ti chtějí vybudovat logistické centrum v blízkosti břeclavského železničního
nádraží. Centrum má sloužit k překládce zboží od rakouských firem při jeho
dovozu do Česka. Podle rakouského návrhu by se překladiště u nádraží mělo začít
budovat za dva roky. Náklady na centrum podnikatelé odhadují na desítky miliónů
korun.
Územní plán města přitom již předpokládá výstavbu velkého železničního a
silničního terminálu s možným napojením vodní cestou na Dunaj u Vídně. Tato akce
je zakotvena i v prioritách rozvoje Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy
už zadalo vypracování studie proveditelnosti, která by měla určit, jaká bude
kapacita centra a jak bude financováno. Začátek výstavby se odhaduje na konec
příštího roku a ministerstvo podalo žádost o financování výstavby centra
Evropské unii. Zatím není jasné, kolik centrum bude stát. První odhady mluví o
několika miliardách korun, jasné není ani financování.
\"Jde o dopravní uzel výjimečných parametrů, je proto nutné vytvořit předpoklady
pro jeho napojení na silniční, železniční i vodní dopravu. V případě silnice a
železnice jsou už nyní splněny parametry pro kvalitní napojení na dálkovou síť
jako dálnice D2 a železniční koridory,\" uvedla Ludmila Roubcová z ministerstva.
Podobně velké logistické centrum, které spojuje železniční, silniční a říční
překladiště, je v tuzemsku zatím pouze Dopravně zbožové centrum v Lovosicích. To
navíc pomohlo přilákat investory. \"Kolem říčního a železničního překladiště s
napojením na dálnici vznikla průmyslová zóna, ve které se už usadili tři
japonští investoři,\" uvedl manažer centra Ivo Malík. \"Původní záměr, který
počítal jen s logistickým centrem, by na rozvoj nestačil,\" dodal. V Lovosicích
se už v zóně u terminálu usadily japonské firmy Tris, Toka Rika a Aoyama
Seisakusho a česká Indes Invest. Zóna navíc byla vyhlášena za plochu s největším
ekonomickým přínosem za loňský rok.
\"Břeclav na tom může být podobně, firmy se budou chtít usadit v blízkosti
velkého překladiště. Otázkou je, jestli se uživí dvě překladiště nedaleko
sebe,\" řekl Milan Svoboda z firmy Alpi, jež se zabývá poradenstvím v dopravě. S
tím, že se díky výstavbě logistických center podaří do města přilákat také
investory, počítá i radnice v Břeclavi.
Studie zadaná ministerstvem má také zjistit, kolik by stálo napojení Břeclavi
vodní cestou na Dunaj u Vídně. Pokud by logistické centrum sloužilo i vodní
dopravě, musel by vzniknout též vodní kanál. Podle odhadů Sdružení Dunaj - Odra
- Labe by vybudování vodní spojnice mezi Břeclaví a Dunajem stálo přes 20
miliard, navíc by je provázely spory. Proti spojení výstavby logistického centra
a vodní trasy k Dunaji protestují ekologové a nelíbí se ani Ministerstvu
životního prostředí . \"Jsme velmi opatrní, na trase spojení k Dunaji jsou
velmi vzácné přírodní lokality, proto ten záměr podporovat nebudeme,\" uvedl
ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Výstavba obou center závisí i na tom, jak rychle se podaří vystavět obchvat
města a napojit oblast na nově dokončovanou dálnici A5 od Vídně do Brna a
Katovic. Rakušané totiž kvůli výhodné poloze Břeclavi chtějí postavit rychlostní
komunikaci mezi dálnicí a Břeclaví. Stavbu by také měla financovat EU, o
zahájení stavby ale zatím nebylo rozhodnuto.
V Břeclavi se připravuje výstavba dvou logistických center. Výstavbu velkého překladiště mezi železniční a silniční dopravou, po Lovosicích druhého svého druhu v tuzemsku, chystá ministerstvo dopravy. S projektem dalšího překladiště pro železniční a silniční dopravu nyní přišlo také sdružení rakouských podnikatelů.
Ti chtějí vybudovat logistické centrum v blízkosti břeclavského železničního nádraží. Centrum má sloužit k překládce zboží od rakouských firem při jeho dovozu do Česka. Podle rakouského návrhu by se překladiště u nádraží mělo začít budovat za dva roky. Náklady na centrum podnikatelé odhadují na desítky miliónů korun.
Územní plán města přitom již předpokládá výstavbu velkého železničního a silničního terminálu s možným napojením vodní cestou na Dunaj u Vídně. Tato akce je zakotvena i v prioritách rozvoje Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy už zadalo vypracování studie proveditelnosti, která by měla určit, jaká bude kapacita centra a jak bude financováno. Začátek výstavby se odhaduje na konec příštího roku a ministerstvo podalo žádost o financování výstavby centra Evropské unii. Zatím není jasné, kolik centrum bude stát. První odhady mluví o několika miliardách korun, jasné není ani financování.
\"Jde o dopravní uzel výjimečných parametrů, je proto nutné vytvořit předpoklady pro jeho napojení na silniční, železniční i vodní dopravu. V případě silnice a železnice jsou už nyní splněny parametry pro kvalitní napojení na dálkovou síť jako dálnice D2 a železniční koridory,\" uvedla Ludmila Roubcová z ministerstva.
Podobně velké logistické centrum, které spojuje železniční, silniční a říční překladiště, je v tuzemsku zatím pouze Dopravně zbožové centrum v Lovosicích. To navíc pomohlo přilákat investory. \"Kolem říčního a železničního překladiště s napojením na dálnici vznikla průmyslová zóna, ve které se už usadili tři japonští investoři,\" uvedl manažer centra Ivo Malík. \"Původní záměr, který počítal jen s logistickým centrem, by na rozvoj nestačil,\" dodal. V Lovosicích se už v zóně u terminálu usadily japonské firmy Tris, Toka Rika a Aoyama Seisakusho a česká Indes Invest. Zóna navíc byla vyhlášena za plochu s největším ekonomickým přínosem za loňský rok.
\"Břeclav na tom může být podobně, firmy se budou chtít usadit v blízkosti velkého překladiště. Otázkou je, jestli se uživí dvě překladiště nedaleko sebe,\" řekl Milan Svoboda z firmy Alpi, jež se zabývá poradenstvím v dopravě. S tím, že se díky výstavbě logistických center podaří do města přilákat také investory, počítá i radnice v Břeclavi.
Studie zadaná ministerstvem má také zjistit, kolik by stálo napojení Břeclavi vodní cestou na Dunaj u Vídně. Pokud by logistické centrum sloužilo i vodní dopravě, musel by vzniknout též vodní kanál. Podle odhadů Sdružení Dunaj - Odra - Labe by vybudování vodní spojnice mezi Břeclaví a Dunajem stálo přes 20 miliard, navíc by je provázely spory. Proti spojení výstavby logistického centra a vodní trasy k Dunaji protestují ekologové a nelíbí se ani Ministerstvu životního prostředí . \"Jsme velmi opatrní, na trase spojení k Dunaji jsou velmi vzácné přírodní lokality, proto ten záměr podporovat nebudeme,\" uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Výstavba obou center závisí i na tom, jak rychle se podaří vystavět obchvat města a napojit oblast na nově dokončovanou dálnici A5 od Vídně do Brna a Katovic. Rakušané totiž kvůli výhodné poloze Břeclavi chtějí postavit rychlostní komunikaci mezi dálnicí a Břeclaví. Stavbu by také měla financovat EU, o zahájení stavby ale zatím nebylo rozhodnuto.
Výhody Břeclavi pro výstavbu terminálů
[*] dobrá poloha na hranicích ze Slovenskem a Rakouskem
[*] napojení na I. a II. železniční koridor mezi Rakouskem, Slovenskem, Českem, Německem a Polskem
[*] blízkost dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou
[*] blízkost nově budované dálnice A5 od Vídně na Brno a Katovice
[*] vhodné pozemky v blízkosti připravovaného obchvatu města
[*] Břeclaví denně projede k rakouským hranicím deset tisíc aut
[*] ve špičce (pátek) přejede denně hranice na dálnici přes tisíc nákladních aut
Zdroj: ministerstvo dopravy, Městský úřad Břeclav
ZDROJ: Podniky a trhy
Ti chtějí vybudovat logistické centrum v blízkosti břeclavského železničního nádraží. Centrum má sloužit k překládce zboží od rakouských firem při jeho dovozu do Česka. Podle rakouského návrhu by se překladiště u nádraží mělo začít budovat za dva roky. Náklady na centrum podnikatelé odhadují na desítky miliónů korun.
Územní plán města přitom již předpokládá výstavbu velkého železničního a silničního terminálu s možným napojením vodní cestou na Dunaj u Vídně. Tato akce je zakotvena i v prioritách rozvoje Jihomoravského kraje. Ministerstvo dopravy už zadalo vypracování studie proveditelnosti, která by měla určit, jaká bude kapacita centra a jak bude financováno. Začátek výstavby se odhaduje na konec příštího roku a ministerstvo podalo žádost o financování výstavby centra Evropské unii. Zatím není jasné, kolik centrum bude stát. První odhady mluví o několika miliardách korun, jasné není ani financování.
\"Jde o dopravní uzel výjimečných parametrů, je proto nutné vytvořit předpoklady pro jeho napojení na silniční, železniční i vodní dopravu. V případě silnice a železnice jsou už nyní splněny parametry pro kvalitní napojení na dálkovou síť jako dálnice D2 a železniční koridory,\" uvedla Ludmila Roubcová z ministerstva.
Podobně velké logistické centrum, které spojuje železniční, silniční a říční překladiště, je v tuzemsku zatím pouze Dopravně zbožové centrum v Lovosicích. To navíc pomohlo přilákat investory. \"Kolem říčního a železničního překladiště s napojením na dálnici vznikla průmyslová zóna, ve které se už usadili tři japonští investoři,\" uvedl manažer centra Ivo Malík. \"Původní záměr, který počítal jen s logistickým centrem, by na rozvoj nestačil,\" dodal. V Lovosicích se už v zóně u terminálu usadily japonské firmy Tris, Toka Rika a Aoyama Seisakusho a česká Indes Invest. Zóna navíc byla vyhlášena za plochu s největším ekonomickým přínosem za loňský rok.
\"Břeclav na tom může být podobně, firmy se budou chtít usadit v blízkosti velkého překladiště. Otázkou je, jestli se uživí dvě překladiště nedaleko sebe,\" řekl Milan Svoboda z firmy Alpi, jež se zabývá poradenstvím v dopravě. S tím, že se díky výstavbě logistických center podaří do města přilákat také investory, počítá i radnice v Břeclavi.
Studie zadaná ministerstvem má také zjistit, kolik by stálo napojení Břeclavi vodní cestou na Dunaj u Vídně. Pokud by logistické centrum sloužilo i vodní dopravě, musel by vzniknout též vodní kanál. Podle odhadů Sdružení Dunaj - Odra - Labe by vybudování vodní spojnice mezi Břeclaví a Dunajem stálo přes 20 miliard, navíc by je provázely spory. Proti spojení výstavby logistického centra a vodní trasy k Dunaji protestují ekologové a nelíbí se ani Ministerstvu životního prostředí . \"Jsme velmi opatrní, na trase spojení k Dunaji jsou velmi vzácné přírodní lokality, proto ten záměr podporovat nebudeme,\" uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Výstavba obou center závisí i na tom, jak rychle se podaří vystavět obchvat města a napojit oblast na nově dokončovanou dálnici A5 od Vídně do Brna a Katovic. Rakušané totiž kvůli výhodné poloze Břeclavi chtějí postavit rychlostní komunikaci mezi dálnicí a Břeclaví. Stavbu by také měla financovat EU, o zahájení stavby ale zatím nebylo rozhodnuto.
Výhody Břeclavi pro výstavbu terminálů
[*] dobrá poloha na hranicích ze Slovenskem a Rakouskem
[*] napojení na I. a II. železniční koridor mezi Rakouskem, Slovenskem, Českem, Německem a Polskem
[*] blízkost dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou
[*] blízkost nově budované dálnice A5 od Vídně na Brno a Katovice
[*] vhodné pozemky v blízkosti připravovaného obchvatu města
[*] Břeclaví denně projede k rakouským hranicím deset tisíc aut
[*] ve špičce (pátek) přejede denně hranice na dálnici přes tisíc nákladních aut
Zdroj: ministerstvo dopravy, Městský úřad Břeclav
ZDROJ: Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích