Vědci zkoumají, zda může letadla pohánět rostlinný olej
Pokud by letadla měla v nádržích palivo smíchané se sójovým olejem, byl by na
letištích pach jako v asijských restauracích, avšak ulehčilo by se životnímu
prostředí.
Letecké motory potřebují palivo vyrobené z ropy a přispívají při jeho spalování
k tvorbě oxidu uhličitého - takzvaného skleníkového plynu, který pod sebou v
atmosféře zadržuje teplo a má vliv na rozehřívání planety.
Výzkumníci už mnohokrát zkoušeli smíchat ropné produkty s rostlinnými oleji,
avšak bez dobrých výsledků. Zatímco letecké palivo vydrží v kapalném stavu i při
teplotách kolem minus 40 stupňů Celsia, rostlinné oleje tuhnou už kolem nuly, a
to je samozřejmě pro letadla v chladném vzduchu vysoko nad zemí nebezpečné.
Biochemikové Bernard Tao a Shailendra Bistová z Purdueovy univerzity v americké
Indianě však nyní oznámili, že dokážou odstranit z rostlinných olejů složky
odpovědné za rychlé ztuhnutí, takže zbytek je kapalný i při čtyřicetistupňovém
mrazu. Dosavadní podobné metody byly založeny na chlazení olejů a odstraňování
substancí, které krystalizovaly, což trvalo několik dní, a výsledná tekutina
měla jen asi čtvrtinovou hmotnost než na začátku procesu. Nový postup trvá
necelou hodinu a stačí při něm odstranit pouze pětinu složek oleje - ty, které
jsou nejpodstatnější pro krystalizaci. Netuhnoucí olej
[https://www.kamsnim.cz/categories/olejJedly] se pak smíchá s leteckým palivem
(v poměru čtyři díly oleje a šest dílů klasické pohonné hmoty), a dá se použít
pro pohon letadla. Praktickou využitelnost vědci nyní testují.
Jak uvádí časopis New Scientist, vědci neprozradí podrobnosti svého postupu,
dokud jim nebude přiznán patent.
Pokud se nová směs skutečně dostane do praxe, měla by snížit zatížení atmosféry
novým oxidem uhličitým uvolňovaným z ropy.
Pokud by letadla měla v nádržích palivo smíchané se sójovým olejem, byl by na letištích pach jako v asijských restauracích, avšak ulehčilo by se životnímu prostředí.
Letecké motory potřebují palivo vyrobené z ropy a přispívají při jeho spalování k tvorbě oxidu uhličitého - takzvaného skleníkového plynu, který pod sebou v atmosféře zadržuje teplo a má vliv na rozehřívání planety.
Výzkumníci už mnohokrát zkoušeli smíchat ropné produkty s rostlinnými oleji, avšak bez dobrých výsledků. Zatímco letecké palivo vydrží v kapalném stavu i při teplotách kolem minus 40 stupňů Celsia, rostlinné oleje tuhnou už kolem nuly, a to je samozřejmě pro letadla v chladném vzduchu vysoko nad zemí nebezpečné.
Biochemikové Bernard Tao a Shailendra Bistová z Purdueovy univerzity v americké Indianě však nyní oznámili, že dokážou odstranit z rostlinných olejů složky odpovědné za rychlé ztuhnutí, takže zbytek je kapalný i při čtyřicetistupňovém mrazu. Dosavadní podobné metody byly založeny na chlazení olejů a odstraňování substancí, které krystalizovaly, což trvalo několik dní, a výsledná tekutina měla jen asi čtvrtinovou hmotnost než na začátku procesu. Nový postup trvá necelou hodinu a stačí při něm odstranit pouze pětinu složek oleje - ty, které jsou nejpodstatnější pro krystalizaci. Netuhnoucí olej se pak smíchá s leteckým palivem (v poměru čtyři díly oleje a šest dílů klasické pohonné hmoty), a dá se použít pro pohon letadla. Praktickou využitelnost vědci nyní testují.
Jak uvádí časopis New Scientist, vědci neprozradí podrobnosti svého postupu, dokud jim nebude přiznán patent.
Pokud se nová směs skutečně dostane do praxe, měla by snížit zatížení atmosféry novým oxidem uhličitým uvolňovaným z ropy.
Letecké motory potřebují palivo vyrobené z ropy a přispívají při jeho spalování k tvorbě oxidu uhličitého - takzvaného skleníkového plynu, který pod sebou v atmosféře zadržuje teplo a má vliv na rozehřívání planety.
Výzkumníci už mnohokrát zkoušeli smíchat ropné produkty s rostlinnými oleji, avšak bez dobrých výsledků. Zatímco letecké palivo vydrží v kapalném stavu i při teplotách kolem minus 40 stupňů Celsia, rostlinné oleje tuhnou už kolem nuly, a to je samozřejmě pro letadla v chladném vzduchu vysoko nad zemí nebezpečné.
Biochemikové Bernard Tao a Shailendra Bistová z Purdueovy univerzity v americké Indianě však nyní oznámili, že dokážou odstranit z rostlinných olejů složky odpovědné za rychlé ztuhnutí, takže zbytek je kapalný i při čtyřicetistupňovém mrazu. Dosavadní podobné metody byly založeny na chlazení olejů a odstraňování substancí, které krystalizovaly, což trvalo několik dní, a výsledná tekutina měla jen asi čtvrtinovou hmotnost než na začátku procesu. Nový postup trvá necelou hodinu a stačí při něm odstranit pouze pětinu složek oleje - ty, které jsou nejpodstatnější pro krystalizaci. Netuhnoucí olej se pak smíchá s leteckým palivem (v poměru čtyři díly oleje a šest dílů klasické pohonné hmoty), a dá se použít pro pohon letadla. Praktickou využitelnost vědci nyní testují.
Jak uvádí časopis New Scientist, vědci neprozradí podrobnosti svého postupu, dokud jim nebude přiznán patent.
Pokud se nová směs skutečně dostane do praxe, měla by snížit zatížení atmosféry novým oxidem uhličitým uvolňovaným z ropy.
Zdroj:Věda a zdraví
Sdílet článek na sociálních sítích