Jak získat peníze na infrastrukturu
Jednou z možností pro podnikatele, kteří chtějí získat dotace, je operační
program s názvem Infrastruktura. Ten vznikl sloučením původně dvou samostatných
programů, které se věnovaly dopravě a environmentální problematice. V současné
podobě je rozdělen do tří hlavních částí (tzv. priorit).
Priorita číslo jedna se věnuje rozvoji dopravní infrastruktury s celostátním
významem - železničním tratím, silnicím 1. třídy, letištím a také vodní dopravě.
Okruh možných žadatelů o podporu je v této části víceméně striktně vymezen -
jsou jimi vlastníci, správci či provozovatelé tratí, silnic nebo letišť.
Snahou druhé priority je snížení důsledků dopravy na životní prostředí.
Předkládané projekty by měly být zaměřeny na snížení nebo odstranění negativních
vlivů dopravy na krajinu, na omezení hluku, podporu ekologičtějších způsobů
dopravy, než je doprava silniční, podporu zavádění alternativních paliv a
studijní a výzkumné projekty řešící problematiku zlepšení životního prostředí z
hlediska dopravy. Žadatelů je v rámci této priority více (například u
kombinované dopravy se jedná nejen o vlastníky a správce infrastruktury, ale i
veřejných dopravně-logistických center, u alternativních paliv a studijních a
výzkumných projektů).
Pro prioritu číslo jedna a opatření 2.1 v rámci druhé priority platí, že výzva
bude jenom jedna a žádosti (jak v elektronické, tak i tištěné podobě), je možné
předkládat od 26. června letošního roku na Ministerstvo dopravy. Konečným
termínem pro překládání žádostí je konec září. Žádosti budou průběžně posuzovány
a hodnoceny.
U zbývající části priority číslo dvě je situace jiná - i zde je sice možné
předkládat žádosti od stejného data, ale příjem končí již 26. srpna tohoto roku.
Výše podpory z prostředků Evropské unie může být maximálně 75 procent. U
investic, které budou přinášet značné čisté příjmy, je příspěvek omezen na
polovinu, u investic do podniků je tato horní hranice 35 procent. Předpokládá
se, že prostředky budou doplněny i z jiných národních zdrojů - například krajů a
státního rozpočtu.
Obnova environmentálních funkcí území je název třetí priority. Ta se
specializuje na problematiku ochrany životního prostředí a na realizaci
preventivních opatření, které by snížily následky povodní a zvýšily retenční
schopnost krajiny. Ochrana čistoty vod je podporována budováním a rozšiřováním
čistíren odpadních vod a rozšířením kanalizačních systémů.
Díky využívání šetrných technologií při spalování a využívání obnovitelných
zdrojů energie by mělo dojít ke zvýšení kvality ovzduší. U odpadů by se mělo
jednat o budování zařízení na jejich třídění, recyklaci a vyšší využívání.
Žádat o tuto dotaci mohou hlavně obce, kraje, svazky obcí, občanská sdružení
anebo právnické osoby založené k nepodnikatelským účelům.
Autor pracuje v RAVEN Consulting
Jednou z možností pro podnikatele, kteří chtějí získat dotace, je operační program s názvem Infrastruktura. Ten vznikl sloučením původně dvou samostatných programů, které se věnovaly dopravě a environmentální problematice. V současné podobě je rozdělen do tří hlavních částí (tzv. priorit).
Priorita číslo jedna se věnuje rozvoji dopravní infrastruktury s celostátním významem - železničním tratím, silnicím 1. třídy, letištím a také vodní dopravě. Okruh možných žadatelů o podporu je v této části víceméně striktně vymezen - jsou jimi vlastníci, správci či provozovatelé tratí, silnic nebo letišť.
Snahou druhé priority je snížení důsledků dopravy na životní prostředí. Předkládané projekty by měly být zaměřeny na snížení nebo odstranění negativních vlivů dopravy na krajinu, na omezení hluku, podporu ekologičtějších způsobů dopravy, než je doprava silniční, podporu zavádění alternativních paliv a studijní a výzkumné projekty řešící problematiku zlepšení životního prostředí z hlediska dopravy. Žadatelů je v rámci této priority více (například u kombinované dopravy se jedná nejen o vlastníky a správce infrastruktury, ale i veřejných dopravně-logistických center, u alternativních paliv a studijních a výzkumných projektů).
Pro prioritu číslo jedna a opatření 2.1 v rámci druhé priority platí, že výzva bude jenom jedna a žádosti (jak v elektronické, tak i tištěné podobě), je možné předkládat od 26. června letošního roku na Ministerstvo dopravy. Konečným termínem pro překládání žádostí je konec září. Žádosti budou průběžně posuzovány a hodnoceny.
U zbývající části priority číslo dvě je situace jiná - i zde je sice možné předkládat žádosti od stejného data, ale příjem končí již 26. srpna tohoto roku.
Výše podpory z prostředků Evropské unie může být maximálně 75 procent. U investic, které budou přinášet značné čisté příjmy, je příspěvek omezen na polovinu, u investic do podniků je tato horní hranice 35 procent. Předpokládá se, že prostředky budou doplněny i z jiných národních zdrojů - například krajů a státního rozpočtu.
Obnova environmentálních funkcí území je název třetí priority. Ta se specializuje na problematiku ochrany životního prostředí a na realizaci preventivních opatření, které by snížily následky povodní a zvýšily retenční schopnost krajiny. Ochrana čistoty vod je podporována budováním a rozšiřováním čistíren odpadních vod a rozšířením kanalizačních systémů.
Díky využívání šetrných technologií při spalování a využívání obnovitelných zdrojů energie by mělo dojít ke zvýšení kvality ovzduší. U odpadů by se mělo jednat o budování zařízení na jejich třídění, recyklaci a vyšší využívání.
Žádat o tuto dotaci mohou hlavně obce, kraje, svazky obcí, občanská sdružení anebo právnické osoby založené k nepodnikatelským účelům.
Autor pracuje v RAVEN Consulting
Priorita číslo jedna se věnuje rozvoji dopravní infrastruktury s celostátním významem - železničním tratím, silnicím 1. třídy, letištím a také vodní dopravě. Okruh možných žadatelů o podporu je v této části víceméně striktně vymezen - jsou jimi vlastníci, správci či provozovatelé tratí, silnic nebo letišť.
Snahou druhé priority je snížení důsledků dopravy na životní prostředí. Předkládané projekty by měly být zaměřeny na snížení nebo odstranění negativních vlivů dopravy na krajinu, na omezení hluku, podporu ekologičtějších způsobů dopravy, než je doprava silniční, podporu zavádění alternativních paliv a studijní a výzkumné projekty řešící problematiku zlepšení životního prostředí z hlediska dopravy. Žadatelů je v rámci této priority více (například u kombinované dopravy se jedná nejen o vlastníky a správce infrastruktury, ale i veřejných dopravně-logistických center, u alternativních paliv a studijních a výzkumných projektů).
Pro prioritu číslo jedna a opatření 2.1 v rámci druhé priority platí, že výzva bude jenom jedna a žádosti (jak v elektronické, tak i tištěné podobě), je možné předkládat od 26. června letošního roku na Ministerstvo dopravy. Konečným termínem pro překládání žádostí je konec září. Žádosti budou průběžně posuzovány a hodnoceny.
U zbývající části priority číslo dvě je situace jiná - i zde je sice možné předkládat žádosti od stejného data, ale příjem končí již 26. srpna tohoto roku.
Výše podpory z prostředků Evropské unie může být maximálně 75 procent. U investic, které budou přinášet značné čisté příjmy, je příspěvek omezen na polovinu, u investic do podniků je tato horní hranice 35 procent. Předpokládá se, že prostředky budou doplněny i z jiných národních zdrojů - například krajů a státního rozpočtu.
Obnova environmentálních funkcí území je název třetí priority. Ta se specializuje na problematiku ochrany životního prostředí a na realizaci preventivních opatření, které by snížily následky povodní a zvýšily retenční schopnost krajiny. Ochrana čistoty vod je podporována budováním a rozšiřováním čistíren odpadních vod a rozšířením kanalizačních systémů.
Díky využívání šetrných technologií při spalování a využívání obnovitelných zdrojů energie by mělo dojít ke zvýšení kvality ovzduší. U odpadů by se mělo jednat o budování zařízení na jejich třídění, recyklaci a vyšší využívání.
Žádat o tuto dotaci mohou hlavně obce, kraje, svazky obcí, občanská sdružení anebo právnické osoby založené k nepodnikatelským účelům.
Autor pracuje v RAVEN Consulting
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích