Stavbaři letos vydělají i na ekologii
Loňský boom stavební výroby potrvá i letos. Vzestupný trend dokládá nejen
výsledek za listopad, kdy stavebnictví zrychlilo tempo růstu na téměř deset
procent, ale i mírná změna struktury stavebních prací.
"Tahouny odvětví zůstanou zejména dopravní a pozemní stavby, ale nově také
ekologické stavby, spolufinancované z prostředků Evropské unie," řekl prezident
Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Poroste i bytová výstavba,
naopak se sníží poptávka investorů po stavbách obchodních řetězců nebo
administrativních budov.
Letos Matyáš předpokládá zvýšení výroby oproti roku 2004 o osm až devět procent
na 320 miliard korun.
Loňský boom stavební výroby potrvá i letos. Vzestupný trend dokládá nejen výsledek za listopad, kdy stavebnictví zrychlilo tempo růstu na téměř deset procent, ale i mírná změna struktury stavebních prací.
"Tahouny odvětví zůstanou zejména dopravní a pozemní stavby, ale nově také ekologické stavby, spolufinancované z prostředků Evropské unie," řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Poroste i bytová výstavba, naopak se sníží poptávka investorů po stavbách obchodních řetězců nebo administrativních budov.
Letos Matyáš předpokládá zvýšení výroby oproti roku 2004 o osm až devět procent na 320 miliard korun.
Koncem roku tempo roste
Stavební výroba, která loni v listopadu vzrostla meziročně o 9,9 procenta, překonala očekávání trhu. Ten odhadoval jen pětiprocentní zvýšení. Listopadový růst byl nejvýraznější od loňského dubna, kdy stavebnictví vzrostlo o rekordních 62,4 procenta. V říjnu si stavebnictví polepšilo o 2,9 procenta.
Ve výsledku se pozitivně projevilo více pracovních dní, nízké úrokové sazby na trhu i aktivita firem na stavbě zejména dopravní infrastruktury a bytů, shodují se analytici. Naproti tomu stavební práce na opravách a údržbě stavebních objektů v listopadu mírně klesly.
Za jedenáct měsíců loňského roku se stavební výroba meziročně zvýšila o 10,4 procenta. "To je velmi dobrý výsledek," poznamenal analytik Volksbank Vladimír Pikora s tím, že růstu pomohl i velký zájem lidí o vlastní bydlení. Statistika však podle něj naznačuje, že bytová výstavba je již za zenitem. "Ten, kdo chtěl stavět, většinou nečekal a stavět už začal," dodal analytik.
Za celý rok odborníci předpokládají meziroční zvýšení o deset až jedenáct procent, letos zřejmě růst nepřekročí osm procent.
Stavební výroba má podle hlavní ekonomky Next Finance Markéty Šichtařové stále prostor pro další růst. "Stavební firmy jsou v dobré kondici. O tom svědčí růst jejich produktivity práce na jednoho zaměstnance o 4,9 procenta," uvedla. Naproti tomu mzdové náklady reálně vzrostly jen o 4,6 procenta.
K růstu stavebnictví by letos měly přispět i infrastrukturní projekty podporované penězi z unie.
"Celkem jde zhruba o 2,6 miliardy eur," uvedl Radek Němeček z tiskového odboru Ministerstva financí. Pro výstavbu dopravní infrastruktury a projekty z oblasti životního prostředí je z této částky určeno celkem 1,8 miliardy eur, tedy téměř 60 miliard korun, a to z Kohezního fondu a z Evropského fondu regionálního rozvoje.
Peníze z unie jsou na stole
Prvních čtrnáct miliard korun z Kohezního fondu pro čtrnáct stavebních projektů již Ministerstvo pro místní rozvoj na svém kontě má. Jde o peníze na deset vodohospodářských projektů, jako je například rozšíření kanalizace na Berounsku za čtvrt miliardy korun či doplnění vodohospodářské infrastruktury Plzně za téměř jednu miliardu, a dále o čtyři stavby silnic a železnic spolufinancované státem. Peníze z evropských fondů totiž tvoří jen polovinu až sedmdesát procent nákladů, zbývající část musí dodat investor.
"Očekáváme navýšení investic především u vodohospodářských staveb a v dopravním stavitelství," řekl Vladimír Ujec, mluvčí stavební společnosti VCES.
"V roce 2005 očekáváme růst, ale pomalejší. Jako nejvýznamnější segmenty trhu stále vidíme dopravní a pozemní stavby pro průmysl a obchod nebo ekologické projekty," uvedla mluvčí firmy Hochtief VSB Milena Kozárová.
"Letos stejně jako loni budou trh ovlivňovat hlavně státní a krajské investice do infrastruktury," soudí Ondřej Šuch, vedoucí vnějších vztahů firmy Skanska CZ. Ta letos spoléhá i na zahraniční aktivity.
"Díky akvizicím společností Banské stavby a Klimavex očekáváme letos výrazné posílení naší pozice na Slovensku," dodal Šuch.
"Tahouny odvětví zůstanou zejména dopravní a pozemní stavby, ale nově také ekologické stavby, spolufinancované z prostředků Evropské unie," řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Poroste i bytová výstavba, naopak se sníží poptávka investorů po stavbách obchodních řetězců nebo administrativních budov.
Letos Matyáš předpokládá zvýšení výroby oproti roku 2004 o osm až devět procent na 320 miliard korun.
Koncem roku tempo roste
Stavební výroba, která loni v listopadu vzrostla meziročně o 9,9 procenta, překonala očekávání trhu. Ten odhadoval jen pětiprocentní zvýšení. Listopadový růst byl nejvýraznější od loňského dubna, kdy stavebnictví vzrostlo o rekordních 62,4 procenta. V říjnu si stavebnictví polepšilo o 2,9 procenta.
Ve výsledku se pozitivně projevilo více pracovních dní, nízké úrokové sazby na trhu i aktivita firem na stavbě zejména dopravní infrastruktury a bytů, shodují se analytici. Naproti tomu stavební práce na opravách a údržbě stavebních objektů v listopadu mírně klesly.
Za jedenáct měsíců loňského roku se stavební výroba meziročně zvýšila o 10,4 procenta. "To je velmi dobrý výsledek," poznamenal analytik Volksbank Vladimír Pikora s tím, že růstu pomohl i velký zájem lidí o vlastní bydlení. Statistika však podle něj naznačuje, že bytová výstavba je již za zenitem. "Ten, kdo chtěl stavět, většinou nečekal a stavět už začal," dodal analytik.
Za celý rok odborníci předpokládají meziroční zvýšení o deset až jedenáct procent, letos zřejmě růst nepřekročí osm procent.
Stavební výroba má podle hlavní ekonomky Next Finance Markéty Šichtařové stále prostor pro další růst. "Stavební firmy jsou v dobré kondici. O tom svědčí růst jejich produktivity práce na jednoho zaměstnance o 4,9 procenta," uvedla. Naproti tomu mzdové náklady reálně vzrostly jen o 4,6 procenta.
K růstu stavebnictví by letos měly přispět i infrastrukturní projekty podporované penězi z unie.
"Celkem jde zhruba o 2,6 miliardy eur," uvedl Radek Němeček z tiskového odboru Ministerstva financí. Pro výstavbu dopravní infrastruktury a projekty z oblasti životního prostředí je z této částky určeno celkem 1,8 miliardy eur, tedy téměř 60 miliard korun, a to z Kohezního fondu a z Evropského fondu regionálního rozvoje.
Peníze z unie jsou na stole
Prvních čtrnáct miliard korun z Kohezního fondu pro čtrnáct stavebních projektů již Ministerstvo pro místní rozvoj na svém kontě má. Jde o peníze na deset vodohospodářských projektů, jako je například rozšíření kanalizace na Berounsku za čtvrt miliardy korun či doplnění vodohospodářské infrastruktury Plzně za téměř jednu miliardu, a dále o čtyři stavby silnic a železnic spolufinancované státem. Peníze z evropských fondů totiž tvoří jen polovinu až sedmdesát procent nákladů, zbývající část musí dodat investor.
"Očekáváme navýšení investic především u vodohospodářských staveb a v dopravním stavitelství," řekl Vladimír Ujec, mluvčí stavební společnosti VCES.
"V roce 2005 očekáváme růst, ale pomalejší. Jako nejvýznamnější segmenty trhu stále vidíme dopravní a pozemní stavby pro průmysl a obchod nebo ekologické projekty," uvedla mluvčí firmy Hochtief VSB Milena Kozárová.
"Letos stejně jako loni budou trh ovlivňovat hlavně státní a krajské investice do infrastruktury," soudí Ondřej Šuch, vedoucí vnějších vztahů firmy Skanska CZ. Ta letos spoléhá i na zahraniční aktivity.
"Díky akvizicím společností Banské stavby a Klimavex očekáváme letos výrazné posílení naší pozice na Slovensku," dodal Šuch.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích