Vyvlastňování nebude snadné. Zatím
Poslanci včera definitivně zamítli zákon o výstavbě dálnic a dalších komunikací,
který měl urychlit jejich budování. Zalekli se odporu pravice a ekologů vůči
posílení moci úřadů a snadnějšímu vyvlastňování stavebních pozemků.
Zamítnutí znamená, že v budoucnu se může zpozdit výstavba dalších úseků dálnic,
podobně jako to bylo v případě dálnice z Prahy na Hradec Králové.
Dálniční zákon před dvěma týdny vetoval Senát, podle kterého útočil na ústavou
zaručená práva. Levice teď spolu s několika lidovci už pro něj nedokázala
zajistit nezbytných 101 hlasů. Pro zákon hlasovalo jen 87 poslanců.
"Dál budou pokračovat průtahy, opět se bude zpožďovat zahajování staveb, jako
byly dálnice D11 nebo D8. Vláda podepisuje dohody, že tato dálnice do Německa
bude průjezdná v roce 2006, a přitom jsme ji místo v roce 2003 mohli začít
stavět až nyní," říká Bořivoj Kačena, generální ředitel společnosti Stavby
silnic a železnic, která je největším stavitelem komunikací v Česku.
Ekologové jsou spokojeni. "Došlo by k osekání všech procesních postupů s jediným
cílem: bez ohledu na vše ostatní urychlit stavby dálnic," říká Pavel Černohous,
jeden z jejich právníků.
Za zdržení mnoha dopravních staveb podle něj může neschopnost úředníků a jejich
neochota se dohodnout.
Odmítnutí zákona ve sněmovně nahrává i Ludmile Havránkové, která státu dosud
neprodala svá pole, přes něž má před Hradcem Králové vést dálnice. Nechce
náhradu 29 miliónů korun, ale nové pozemky, a ty zatím nedostala. "Vítám, že
zákon neprošel. Pak by úřady takové lidi jako já mohly daleko snadněji
převálcovat," míní.
Někteří poslanci však stále chtějí snazší vyvlastnění prosadit. Příslušné
paragrafy proto hodlají předložit jako pozměňovací návrhy ke stavebnímu zákonu.
Ten chce vláda do sněmovny poslat už příští týden. "Pokud se ukáže, že kabinet
zapomene na ustanovení o liniových stavbách a pojistky proti vyděračům, tak to
uděláme. A bude to podmínka, abychom pro celý zákon hlasovali," říká sociální
demokrat Jaromír Schling.
Právě poslanec Schling už také podal návrh zákona o stavbě nové přistávací dráhy
pro ruzyňské letiště.
"Jde o kladivo na spekulanty. Praha moderní letiště potřebuje a nikdo nemá čas
se s nimi dva či tři roky dohadovat. A stálo by to spoustu peněz navíc,"
vysvětluje.
V zákoně, který opět hovoří o veřejném zájmu a zkrácení správního řízení, se má
jasně říci, že pozemky nutné pro dráhu budou vykupovat za cenu v daném místě a
čase obvyklou. "Pak půjde o stovky korun za metr čtvereční, spekulanti by chtěli
tisíce," říká Schling.
Poslanci včera definitivně zamítli zákon o výstavbě dálnic a dalších komunikací, který měl urychlit jejich budování. Zalekli se odporu pravice a ekologů vůči posílení moci úřadů a snadnějšímu vyvlastňování stavebních pozemků.
Zamítnutí znamená, že v budoucnu se může zpozdit výstavba dalších úseků dálnic, podobně jako to bylo v případě dálnice z Prahy na Hradec Králové.
Dálniční zákon před dvěma týdny vetoval Senát, podle kterého útočil na ústavou zaručená práva. Levice teď spolu s několika lidovci už pro něj nedokázala zajistit nezbytných 101 hlasů. Pro zákon hlasovalo jen 87 poslanců.
"Dál budou pokračovat průtahy, opět se bude zpožďovat zahajování staveb, jako byly dálnice D11 nebo D8. Vláda podepisuje dohody, že tato dálnice do Německa bude průjezdná v roce 2006, a přitom jsme ji místo v roce 2003 mohli začít stavět až nyní," říká Bořivoj Kačena, generální ředitel společnosti Stavby silnic a železnic, která je největším stavitelem komunikací v Česku.
Ekologové jsou spokojeni. "Došlo by k osekání všech procesních postupů s jediným cílem: bez ohledu na vše ostatní urychlit stavby dálnic," říká Pavel Černohous, jeden z jejich právníků.
Za zdržení mnoha dopravních staveb podle něj může neschopnost úředníků a jejich neochota se dohodnout.
Odmítnutí zákona ve sněmovně nahrává i Ludmile Havránkové, která státu dosud neprodala svá pole, přes něž má před Hradcem Králové vést dálnice. Nechce náhradu 29 miliónů korun, ale nové pozemky, a ty zatím nedostala. "Vítám, že zákon neprošel. Pak by úřady takové lidi jako já mohly daleko snadněji převálcovat," míní.
Někteří poslanci však stále chtějí snazší vyvlastnění prosadit. Příslušné paragrafy proto hodlají předložit jako pozměňovací návrhy ke stavebnímu zákonu. Ten chce vláda do sněmovny poslat už příští týden. "Pokud se ukáže, že kabinet zapomene na ustanovení o liniových stavbách a pojistky proti vyděračům, tak to uděláme. A bude to podmínka, abychom pro celý zákon hlasovali," říká sociální demokrat Jaromír Schling.
Právě poslanec Schling už také podal návrh zákona o stavbě nové přistávací dráhy pro ruzyňské letiště.
"Jde o kladivo na spekulanty. Praha moderní letiště potřebuje a nikdo nemá čas se s nimi dva či tři roky dohadovat. A stálo by to spoustu peněz navíc," vysvětluje.
V zákoně, který opět hovoří o veřejném zájmu a zkrácení správního řízení, se má jasně říci, že pozemky nutné pro dráhu budou vykupovat za cenu v daném místě a čase obvyklou. "Pak půjde o stovky korun za metr čtvereční, spekulanti by chtěli tisíce," říká Schling.
Co bude dál se snazším vyvlastňováním
Poslanci Jiří Hanuš (KDU-ČSL) a Jaromír Schling (ČSSD) zvažují, že paragrafy právě zamítnuté normy předloží jako pozměňovací návrhy ke stavebnímu zákonu, jehož předlohu vláda právě dokončuje.
Sněmovna by se stavebním zákonem měla zabývat v červnu nebo na podzim. Kabinet věří v jeho rychlé schválení, mezi poslanci sílí obavy, že půjde o politicky citlivou normu, kterou se do voleb nepodaří odsouhlasit.
Skupina poslanců v čele se Schlingem mezitím předložila návrh zákona, který má urychlit výstavbu nové ranveje ruzyňského letiště. Zákon by limitoval ceny pozemků, označil by stavbu za věc veřejného zájmu a zkrátil správní lhůty.
Zamítnutí znamená, že v budoucnu se může zpozdit výstavba dalších úseků dálnic, podobně jako to bylo v případě dálnice z Prahy na Hradec Králové.
Dálniční zákon před dvěma týdny vetoval Senát, podle kterého útočil na ústavou zaručená práva. Levice teď spolu s několika lidovci už pro něj nedokázala zajistit nezbytných 101 hlasů. Pro zákon hlasovalo jen 87 poslanců.
"Dál budou pokračovat průtahy, opět se bude zpožďovat zahajování staveb, jako byly dálnice D11 nebo D8. Vláda podepisuje dohody, že tato dálnice do Německa bude průjezdná v roce 2006, a přitom jsme ji místo v roce 2003 mohli začít stavět až nyní," říká Bořivoj Kačena, generální ředitel společnosti Stavby silnic a železnic, která je největším stavitelem komunikací v Česku.
Ekologové jsou spokojeni. "Došlo by k osekání všech procesních postupů s jediným cílem: bez ohledu na vše ostatní urychlit stavby dálnic," říká Pavel Černohous, jeden z jejich právníků.
Za zdržení mnoha dopravních staveb podle něj může neschopnost úředníků a jejich neochota se dohodnout.
Odmítnutí zákona ve sněmovně nahrává i Ludmile Havránkové, která státu dosud neprodala svá pole, přes něž má před Hradcem Králové vést dálnice. Nechce náhradu 29 miliónů korun, ale nové pozemky, a ty zatím nedostala. "Vítám, že zákon neprošel. Pak by úřady takové lidi jako já mohly daleko snadněji převálcovat," míní.
Někteří poslanci však stále chtějí snazší vyvlastnění prosadit. Příslušné paragrafy proto hodlají předložit jako pozměňovací návrhy ke stavebnímu zákonu. Ten chce vláda do sněmovny poslat už příští týden. "Pokud se ukáže, že kabinet zapomene na ustanovení o liniových stavbách a pojistky proti vyděračům, tak to uděláme. A bude to podmínka, abychom pro celý zákon hlasovali," říká sociální demokrat Jaromír Schling.
Právě poslanec Schling už také podal návrh zákona o stavbě nové přistávací dráhy pro ruzyňské letiště.
"Jde o kladivo na spekulanty. Praha moderní letiště potřebuje a nikdo nemá čas se s nimi dva či tři roky dohadovat. A stálo by to spoustu peněz navíc," vysvětluje.
V zákoně, který opět hovoří o veřejném zájmu a zkrácení správního řízení, se má jasně říci, že pozemky nutné pro dráhu budou vykupovat za cenu v daném místě a čase obvyklou. "Pak půjde o stovky korun za metr čtvereční, spekulanti by chtěli tisíce," říká Schling.
Co bude dál se snazším vyvlastňováním
Poslanci Jiří Hanuš (KDU-ČSL) a Jaromír Schling (ČSSD) zvažují, že paragrafy právě zamítnuté normy předloží jako pozměňovací návrhy ke stavebnímu zákonu, jehož předlohu vláda právě dokončuje.
Sněmovna by se stavebním zákonem měla zabývat v červnu nebo na podzim. Kabinet věří v jeho rychlé schválení, mezi poslanci sílí obavy, že půjde o politicky citlivou normu, kterou se do voleb nepodaří odsouhlasit.
Skupina poslanců v čele se Schlingem mezitím předložila návrh zákona, který má urychlit výstavbu nové ranveje ruzyňského letiště. Zákon by limitoval ceny pozemků, označil by stavbu za věc veřejného zájmu a zkrátil správní lhůty.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích