Vyvlastnění kvůli letišti poslancům nevadí
Nečekaně hladce prošel včera v Poslanecké sněmovně do druhého čtení návrh zákona
o výstavbě nové tříapůlkilometrové dráhy pro letiště v pražské Ruzyni.
Návrh krátí úřední lhůty na polovinu a především by umožnil ve veřejném zájmu
vyvlastňovat stavební pozemky za místně obvyklou cenu. Ta je dána předchozími
výkupy ze strany státní společnosti Letiště Praha. Podle poslance Jaromíra
Schlinga (ČSSD) by vlastníci mohli dostávat do 400 korun za metr čtvereční.
"Spekulanti by chtěli desetkrát více," tvrdí.
Poslanecký návrh zákona je také reakcí na chyby úřadů, které v minulosti
umožnily převody státních pozemků do soukromých rukou, ačkoliv se v té době
stavba paralelní dráhy už připravovala. Podle lidoveckého ministra dopravy
Milana Šimonovského přitom ale nebyl porušen zákon.
"Vláda by se s vlastníky měla dohodnout. Zatím zdaleka nebyly vyčerpány všechny
možnosti. To, že lidé žádají více peněz, je jejich svaté právo. Na lumpárnu
úředníků přece nemohou doplácet majitelé pozemků," tvrdí stínový ministr
průmyslu a poslanec ODS Martin Říman.
Proti zákonu, o němž se bude definitivně rozhodovat v listopadu, se nakonec ale
nepostavili ani všichni občanští demokraté.
Nesouhlasí s ním také vláda, koaliční poslanci nicméně připomínají, že i v
Německu se kvůli velkým komunikačním stavbám, například mnichovského letiště
nebo ingolstadtského ropovodu, schvalovaly speciální zákony umožňující
vyvlastnění.
"Jde o závod s časem, každé zdržení vyvolá napětí" varuje Šimonovský, který se
proti stanovisku vlády postavil. Letiště podle něj novou dráhu potřebuje, jinak
není šance, že se v budoucnu prosadí proti konkurenci dalších středoevropských
měst.
Stavba by měla začít v roce 2007 a je rozpočítána na sedm miliard korun. Peníze
by podle Šimonovského měla zajistit emise dluhopisů nebo i půjčka od Evropské
investiční banky. "Strategického partnera nehledáme," dodává.
Dalším argumentem je snaha snížit hlučnost nad Prahou. To oceňují ekologové
uvnitř ČSSD, kteří se nedávno postavili proti podobnému zákonu o výstavbě
dálnic. A za pomoci pravice a Senátu ho nakonec smetli ze stolu. Jeden z nich,
Miloš Kužvart, ale žádá, aby letiště zvýšilo poplatky za služby a čelilo tak
zahlcení. S tím Šimonovský nesouhlasí. "Poplatky sice jsou nižší, ale jejich
zvyšování by bylo chybou," soudí. Letecké společnosti je podle něj do Prahy
naopak nutné lákat.
Proti nové letové dráze protestuje Občanské sdružení Pro Nebušice. Jeho předseda
Jan Holub za další sdružení a postižené obce v okolí letiště říká, že zákon je
protiústavní. "Zkrácením zákonných lhůt má omezit přístup veřejnosti k účasti v
povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí," upozorňuje.
Nečekaně hladce prošel včera v Poslanecké sněmovně do druhého čtení návrh zákona o výstavbě nové tříapůlkilometrové dráhy pro letiště v pražské Ruzyni.
Návrh krátí úřední lhůty na polovinu a především by umožnil ve veřejném zájmu vyvlastňovat stavební pozemky za místně obvyklou cenu. Ta je dána předchozími výkupy ze strany státní společnosti Letiště Praha. Podle poslance Jaromíra Schlinga (ČSSD) by vlastníci mohli dostávat do 400 korun za metr čtvereční. "Spekulanti by chtěli desetkrát více," tvrdí.
Poslanecký návrh zákona je také reakcí na chyby úřadů, které v minulosti umožnily převody státních pozemků do soukromých rukou, ačkoliv se v té době stavba paralelní dráhy už připravovala. Podle lidoveckého ministra dopravy Milana Šimonovského přitom ale nebyl porušen zákon.
"Vláda by se s vlastníky měla dohodnout. Zatím zdaleka nebyly vyčerpány všechny možnosti. To, že lidé žádají více peněz, je jejich svaté právo. Na lumpárnu úředníků přece nemohou doplácet majitelé pozemků," tvrdí stínový ministr průmyslu a poslanec ODS Martin Říman.
Proti zákonu, o němž se bude definitivně rozhodovat v listopadu, se nakonec ale nepostavili ani všichni občanští demokraté.
Nesouhlasí s ním také vláda, koaliční poslanci nicméně připomínají, že i v Německu se kvůli velkým komunikačním stavbám, například mnichovského letiště nebo ingolstadtského ropovodu, schvalovaly speciální zákony umožňující vyvlastnění.
"Jde o závod s časem, každé zdržení vyvolá napětí" varuje Šimonovský, který se proti stanovisku vlády postavil. Letiště podle něj novou dráhu potřebuje, jinak není šance, že se v budoucnu prosadí proti konkurenci dalších středoevropských měst.
Stavba by měla začít v roce 2007 a je rozpočítána na sedm miliard korun. Peníze by podle Šimonovského měla zajistit emise dluhopisů nebo i půjčka od Evropské investiční banky. "Strategického partnera nehledáme," dodává.
Dalším argumentem je snaha snížit hlučnost nad Prahou. To oceňují ekologové uvnitř ČSSD, kteří se nedávno postavili proti podobnému zákonu o výstavbě dálnic. A za pomoci pravice a Senátu ho nakonec smetli ze stolu. Jeden z nich, Miloš Kužvart, ale žádá, aby letiště zvýšilo poplatky za služby a čelilo tak zahlcení. S tím Šimonovský nesouhlasí. "Poplatky sice jsou nižší, ale jejich zvyšování by bylo chybou," soudí. Letecké společnosti je podle něj do Prahy naopak nutné lákat.
Proti nové letové dráze protestuje Občanské sdružení Pro Nebušice. Jeho předseda Jan Holub za další sdružení a postižené obce v okolí letiště říká, že zákon je protiústavní. "Zkrácením zákonných lhůt má omezit přístup veřejnosti k účasti v povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí," upozorňuje.
Návrh krátí úřední lhůty na polovinu a především by umožnil ve veřejném zájmu vyvlastňovat stavební pozemky za místně obvyklou cenu. Ta je dána předchozími výkupy ze strany státní společnosti Letiště Praha. Podle poslance Jaromíra Schlinga (ČSSD) by vlastníci mohli dostávat do 400 korun za metr čtvereční. "Spekulanti by chtěli desetkrát více," tvrdí.
Poslanecký návrh zákona je také reakcí na chyby úřadů, které v minulosti umožnily převody státních pozemků do soukromých rukou, ačkoliv se v té době stavba paralelní dráhy už připravovala. Podle lidoveckého ministra dopravy Milana Šimonovského přitom ale nebyl porušen zákon.
"Vláda by se s vlastníky měla dohodnout. Zatím zdaleka nebyly vyčerpány všechny možnosti. To, že lidé žádají více peněz, je jejich svaté právo. Na lumpárnu úředníků přece nemohou doplácet majitelé pozemků," tvrdí stínový ministr průmyslu a poslanec ODS Martin Říman.
Proti zákonu, o němž se bude definitivně rozhodovat v listopadu, se nakonec ale nepostavili ani všichni občanští demokraté.
Nesouhlasí s ním také vláda, koaliční poslanci nicméně připomínají, že i v Německu se kvůli velkým komunikačním stavbám, například mnichovského letiště nebo ingolstadtského ropovodu, schvalovaly speciální zákony umožňující vyvlastnění.
"Jde o závod s časem, každé zdržení vyvolá napětí" varuje Šimonovský, který se proti stanovisku vlády postavil. Letiště podle něj novou dráhu potřebuje, jinak není šance, že se v budoucnu prosadí proti konkurenci dalších středoevropských měst.
Stavba by měla začít v roce 2007 a je rozpočítána na sedm miliard korun. Peníze by podle Šimonovského měla zajistit emise dluhopisů nebo i půjčka od Evropské investiční banky. "Strategického partnera nehledáme," dodává.
Dalším argumentem je snaha snížit hlučnost nad Prahou. To oceňují ekologové uvnitř ČSSD, kteří se nedávno postavili proti podobnému zákonu o výstavbě dálnic. A za pomoci pravice a Senátu ho nakonec smetli ze stolu. Jeden z nich, Miloš Kužvart, ale žádá, aby letiště zvýšilo poplatky za služby a čelilo tak zahlcení. S tím Šimonovský nesouhlasí. "Poplatky sice jsou nižší, ale jejich zvyšování by bylo chybou," soudí. Letecké společnosti je podle něj do Prahy naopak nutné lákat.
Proti nové letové dráze protestuje Občanské sdružení Pro Nebušice. Jeho předseda Jan Holub za další sdružení a postižené obce v okolí letiště říká, že zákon je protiústavní. "Zkrácením zákonných lhůt má omezit přístup veřejnosti k účasti v povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí," upozorňuje.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích