Doprava je pohromou pro životní prostředí
Zpráva analyzuje vývoj a aktuální stav životního prostředí a srovnává jej s trendy v zahraničí. Jedním z nejzávažnějších problémů České republiky se ukazují být emise, hluk a nápor na krajinu, které vyvolává nárůst dopravy. Například v porovnání s rokem 1990 přibylo emisí oxidu uhličitého z dopravy o dvě třetiny, pevných mikročástic o třetinu. Díky zavedení bezolovnatého benzínu ale řádově poklesly emise olova.
Projevují se některé pozitivní trendy – roste například množství vytříděného odpadu na obyvatele, počet domácností, které odpad třídí i množství vytříděných obalů a jejich recyklace. Česká republika je jediným z nových členských států, který plní požadavky EU na recyklaci obalů. Celková míra recyklace obalů na obyvatele byla v roce 2004 41,4 kg.
Přetrvává řada problémů z minulosti - české lesy stále patří k nejpoškozenějším v Evropě, energetická náročnost hospodářství je o 80% větší než je průměr bývalé evropské patnáctky. Problémem je i vysoká produkce skleníkového plynu oxidu uhličitého na obyvatele, stejně jako vysoké koncentrace přízemního ozónu. Nové investice jsou často budovány na zelené louce, namísto toho, aby se využívaly již zastavěné plochy (brownfields).
„Životní prostředí se za posledních 15 let výrazně zlepšilo, ale stále máme co dohánět. Omezit vysokou produkci skleníkových plynů pomůže zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů, který se letos podařilo prosadit v parlamentu. Program na podporu alternativních paliv v dopravě, který by mohl alespoň částečně snížit znečištění z dopravy, vláda schválila letos v květnu. Chystá se také zavedení mýtného a připravuje návrh ekologické daňové reformy. K nápravě stavu krajiny přispívají krajinotvorné programy, které patří k jedné z mých priorit. Za úspěch považuji, že vláda schválila vyhlášení evropské soustavy chráněných území Natura 2000,” komentuje Zprávu ministr životního prostředí Libor Ambrozek.