ČR by měla zavést ekologickou daň z aut do r. 2007
Zavedení ekologické daně ze silničních vozidel by podle výrobců a dovozců aut mohlo přispět k rychlejší obnově vozového parku. Stát by však měl přijmout celou koncepci snižování stáří tuzemských automobilů a ekologická daň by měla být jen jedním krokem, uvedly ve společném prohlášení Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů.
Se zavedením ekologické daně pro motoristy počítá daňová reforma, kterou připravuje ministerstvo životního prostředí. Tzv. zelené daně požaduje Evropská unie a Česká republika by je měla zavést do roku 2007.
Podle prohlášení by měl stát v první fázi zajistit důsledné vymáhání současných předpisů na stanicích technických kontrol, měření emisí či schvalování vozidel na dopravních úřadech. Do dvou let by pak měl přijít s programem na obnovu vozového parku a umožnit majitelům starších aut při jejich trvalém vyřazení z provozu a ekologické likvidaci zvýhodněný nákup nového auta.
Při zrychlení obnovy vozového parku by v roce 2010 mohlo znečišťování ovzduší automobily klesnout na polovinu. Zlepšení by mohlo nastat v případě, pokud by registrace nových aut rostly během příštích pěti let až zhruba na dvojnásobných 280.000 vozů ročně, a naopak dovoz ojetin by klesl ze současných 130.000 na 85.000 aut ročně. Vyřadit z provozu by lidé museli 200.000 vozů za rok. V roce 2010 by pak v tuzemsku bylo 4,73 milionu aut s průměrným věkem 12 let. Vozový park by se tak rozrostl o 830.000 aut a zhruba o 1,5 roku by omládl.
V případě snížení dovozu a zrychlení vyřazování starých vozů by ČR dosáhla osmiprocentní obnovy vozového parku, což je evropský průměr. Nyní je tento podíl v tuzemsku poloviční.