Všechno co chcete vědět o ekologii zodpoví Zelený telefon
800 195 342 - to je bezplatné telefonní číslo, kam se můžete obracet se všemi dotazy, které se týkají ekologie ve vašem okolí. Službu provozuje pro celý Ústecký kraj Ekologické centrum v Mostě. Lidé mohou volat na Zelený telefon, službu prostřednictvím které již bylo vyřízeno více než tři a půl tisíce dotazů.
Chci pokácet strom, potřebuji k tomu nějaké povolení?
Jak poznám kosmetiku netestovanou na zvířatech?
Jaká je dnes čistota ovzduší v Mostě, Chomutově?
Co ta továrna vypouští do řeky?
Soused pálí odpad. Co s tím mohu dělat?
S podobnými dotazy se můžete obracet na nonstop dispečink Ekologického centra Most (ECM) prostřednictvím bezplatné služby Zelený telefon.
ECM je se službou Zelený telefon, nonstop dispečinkem, možností využití mobilního měřicího vozu a odborným zázemím Výzkumného ústavu pro hnědé uhlí jediným centrem svého druhu v České republice.
Na bezplatnou linku přispívá od roku 2002 Statutární město Most, v tomto roce podpořil službu Zelený telefon pro Ústecký kraj Ústecký kraj. Bylo tak možné vydat propagační letáky pro veřejnost, které budou od poloviny prosince s pomocí městských a obecních úřadů distribuovány veřejnosti. Vyřizování dotazů a stížností veřejnosti by mělo zvýšit informovanost o životním prostředí a také odlehčit práci pracovníkům veřejné správy, na které se lidé většinou obracejí.
"Často nám volají lidé, kteří mají k úřadům nedůvěru a se svojí stížností se raději obracejí na nás," uvedla Soňa Hykyšová, vedoucí ECM. Přestože se některé dotazy často opakují, není nouze o překvapení a dispečeři tak musí být připraveni poradit si s každým dotazem. Jedné listopadové noci loňského roku, kdy došlo k požáru ústecké Spolchemie, využil tuto službu Hasičský záchranný sbor z Ústí nad Labem. Bylo tak možné v co nejkratší době vyslat na místo požáru mobilní měřicí vůz Horiba, který má ECM k dispozici, a na základě měření zjistit, zda se při požáru neuvolňují toxické látky.
"Naši dispečeři jsou po odborné stránce připraveni pomoci s řešením dotazů např. z oblasti odpadů, praní a čištění, hraček, škodlivin v životním prostředí, tepelných izolací, energie, ochrany přírody a krajiny, ochrany spotřebitele a označování výrobků. Naším cílem je nejen poskytovat kvalitní informace, ale také lidi motivovat k ekologickému chování," dodala Hykyšová.
ECM poskytuje maximum informací také na svých internetových stránkách www.ecmost.cz. Zde je možné v sekci Zelený rádce najít celou řadu dotazů s odpověďmi a kontakty na úřady a organizace v Ústeckém kraji, to vše roztříděné do jednotlivých kategorií: zeleň, voda, odpady, nakupování atd...
Chcete-li být pravidelně informováni o aktuálních regionálních tématech zaměřených na životní prostředí, akcích v Ústeckém kraji a zajímavých dotazech veřejnosti, můžete si zaregistrovat elektronický zpravodaj.