Evropský parlament hlasoval o eurovignetě
Těsně před koncem roku proběhlo v EP hlasování při druhém čtení návrhu evropské
směrnice a ten byl velkou většinou přijat. Konečný text by měl být přijat v
průběhu 1. pololetí za rakouského předsednictví, po zapracování formálních
připomínek.
Těsně před koncem roku proběhlo v EP hlasování při druhém čtení návrhu evropské směrnice a ten byl velkou většinou přijat. Konečný text by měl být přijat v průběhu 1. pololetí za rakouského předsednictví, po zapracování formálních připomínek.
Posláním směrnice je harmonizovat silniční poplatky a mýtné ve všech členských státech, aby se posílil vnitřní trh a ustavil spravedlivý systém zpoplatnění infrastruktury, založený na "platbě uživatele" (user pays) a "platbě znečišťovatele" (polluter pays). Je snaha zavést standardy, jež umožní členským státům účtovat infrastrukturní náklady v silniční dopravě. Snahou je dále navrhovat použití dopravy s nejmenším ekologickým dopadem a stimulovat nové investice v dopravní infrastruktuře. Během prosincové debaty parlament argumentoval, že dohoda o směrnici je velmi nutná, protože rostoucí počet členských států zvažuje zavedení mýtného nebo silničních poplatků.
Text předložený parlamentu byl již kompromisním návrhem předkladatelky Corien Wortmann-Koolové, který cestou projednávání v dopravním výboru EP zmírnil řadu nejkontroverznějších témat jako jasnou strategii o internalizaci (začlenění) externích nákladů, geografický rozsah platnosti směrnice, typy nákladních vozidel, na které se bude vztahovat, povinné variace mýtného a koncepci použití vybraných poplatků.
Posláním směrnice je harmonizovat silniční poplatky a mýtné ve všech členských státech, aby se posílil vnitřní trh a ustavil spravedlivý systém zpoplatnění infrastruktury, založený na "platbě uživatele" (user pays) a "platbě znečišťovatele" (polluter pays). Je snaha zavést standardy, jež umožní členským státům účtovat infrastrukturní náklady v silniční dopravě. Snahou je dále navrhovat použití dopravy s nejmenším ekologickým dopadem a stimulovat nové investice v dopravní infrastruktuře. Během prosincové debaty parlament argumentoval, že dohoda o směrnici je velmi nutná, protože rostoucí počet členských států zvažuje zavedení mýtného nebo silničních poplatků.
Text předložený parlamentu byl již kompromisním návrhem předkladatelky Corien Wortmann-Koolové, který cestou projednávání v dopravním výboru EP zmírnil řadu nejkontroverznějších témat jako jasnou strategii o internalizaci (začlenění) externích nákladů, geografický rozsah platnosti směrnice, typy nákladních vozidel, na které se bude vztahovat, povinné variace mýtného a koncepci použití vybraných poplatků.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích