Hlukové mapy, které mají vypracovat členské státy unie podle evropské směrnice,
nejsou v České republice žádnou novinkou. Jsou už vypracovány pro dálnice a
důležité silnice. Do konce roku by mohla být hotová mapa hlavních železničních
tratí, řekl na dnešní konferenci o hluku Tomáš Hellmuth z Národní referenční
laboratoře pro komunální hluk.
V případě dálnic a hlavních silnic byla navržena opatření, jak hluk snížit.
Existuje i harmonogram prací, bere ohled na finanční možnosti státu. V místech,
kde hluk překračuje povolené hranice, hygienici stanovili výjimky, aby mohl být
provoz na silnicích zachován, uvedl Hellmuth. Ministerstvo zdravotnictví prý
brzy vypíše výběrové řízení na vypracování dalších hlukových map.
Podle Erika Aflala z dánské firmy Brüel&Kjaer, která se měřením a výpočty
hlukové zátěže zabývá, trpí obecně kvůli hluku asi pětina lidí. Evropská
směrnice podle něho stanoví, že členské státy musí zpracovat do června příštího
roku hlukové mapy pro všechna města nad 250.000 obyvatel, silnice, železnice a
letiště. Pak by měly zpracovat akční plány pro snížení hluku.
Mezi možnosti snižování hluku patří zlepšení hromadné dopravy, výstavba stezek
pro cyklisty, parkovišť mimo centra měst, obchvatů a bariér proti hluku, uvedl
Aflalo. Lze také například zavádět modernější a tišší tramvaje a autobusy a
snižovat nejvyšší povolenou rychlost automobilů, dodal.
Aflalo si všiml, že v Praze je řada ulic dlážděná kostkami. Poznamenal, že to
zvyšuje hluk z dopravy až o významných šest decibelů.
Hluk podle Aflala přispívá k tomu, že lidé se stěhují z měst do jejich okolí na
venkov. Do města ale nadále dojíždějí za prací a hladina hluku kvůli dopravě
vzrůstá.
Hlukové mapy, které mají vypracovat členské státy unie podle evropské směrnice, nejsou v České republice žádnou novinkou. Jsou už vypracovány pro dálnice a důležité silnice. Do konce roku by mohla být hotová mapa hlavních železničních tratí, řekl na dnešní konferenci o hluku Tomáš Hellmuth z Národní referenční laboratoře pro komunální hluk. V případě dálnic a hlavních silnic byla navržena opatření, jak hluk snížit. Existuje i harmonogram prací, bere ohled na finanční možnosti státu. V místech, kde hluk překračuje povolené hranice, hygienici stanovili výjimky, aby mohl být provoz na silnicích zachován, uvedl Hellmuth. Ministerstvo zdravotnictví prý brzy vypíše výběrové řízení na vypracování dalších hlukových map. Podle Erika Aflala z dánské firmy Brüel&Kjaer, která se měřením a výpočty hlukové zátěže zabývá, trpí obecně kvůli hluku asi pětina lidí. Evropská směrnice podle něho stanoví, že členské státy musí zpracovat do června příštího roku hlukové mapy pro všechna města nad 250.000 obyvatel, silnice, železnice a letiště. Pak by měly zpracovat akční plány pro snížení hluku. Mezi možnosti snižování hluku patří zlepšení hromadné dopravy, výstavba stezek pro cyklisty, parkovišť mimo centra měst, obchvatů a bariér proti hluku, uvedl Aflalo. Lze také například zavádět modernější a tišší tramvaje a autobusy a snižovat nejvyšší povolenou rychlost automobilů, dodal. Aflalo si všiml, že v Praze je řada ulic dlážděná kostkami. Poznamenal, že to zvyšuje hluk z dopravy až o významných šest decibelů. Hluk podle Aflala přispívá k tomu, že lidé se stěhují z měst do jejich okolí na venkov. Do města ale nadále dojíždějí za prací a hladina hluku kvůli dopravě vzrůstá.