Odpad rozvezli v noci, aby je nikdo neviděl
Jednou v noci probudil Salifa Oudrawogola pláč jeho půlročního syna. Za chvíli
ucítil v chýši silný zápach. Bylo to jako zkažená vajíčka, česnek a benzín
dohromady. "Pálilo nás to v nose a očích," říká Oudrawogola. Tělo jeho syna brzy
pokryly boláky. Ostatní krváceli z nosu .
Tak popsal Oudrawogola deníku The New York Times okamžiky krátce poté, co byly v
Abidžanu, hospodářském centru Pobřeží slonoviny, vyhozeny stovky tun jedovatých
chemikálií z nizozemské lodi Probo Koala.
Tomuto skandálu se již říká "africký Černobyl" a okolnosti jeho vzniku jsou
natolik výmluvné o tom, jak vypadá spolupráce bezcharakterních evropských a
afrických obchodníků, že se může stát předlohou bestselleru.
Vše začalo 2. července v přístavu Amsterdamu, kde z ní měla jedna místní firma
vyložit stovky tun odpadu. Podle posádky lodi, kterou si pronajala nizozemská
firma Trafigura, šlo jen o běžné, zdraví neškodlivé nečistoty, které vznikly při
mytí tankeru.
Obyvatelé v přilehlých čtvrtích si ale stěžovali, že je trápí silný zápach, a
informovali o tom policii. "Takový smrad jsme tu ještě nikdy nezažili," přiznal
jeden pracovník v přístavu.
V Amsterdamu nečistoty z lodi odmítli odpumpovat. Prý to udělají pouze v
Rotterdamu. Ovšem za víc peněz. Lodi Probo Koala navíc hrozila velká pokuta za
to, když přijede pozdě do přístavu v estonském Paldiski.
Probo Koala se však do Estonska vydala ihned. V té chvíli ale již Trafigura
spřádala jiné plány. V Estonsku loď nabrala benzín, který pak prodala v Nigérii,
a odtud se vydala do Pobřeží slonoviny. Zde byla totiž narychlo vytvořena firma
Tommy, jež se nabídla, že nečistoty z lodi zlikviduje.
Tommy najala více než deset aut s cisternou, a ta pak na konci srpna v noci -
aby je nikdo neviděl - rozvezla odpad na osmnáct míst v Abidžanu.
Místní lidé ale přesto poznali, že se děje něco velmi divného, a jeden vůz
obstoupili. Řidič raději utekl. V nastalém zmatku se podobně zachovali i jiní
řidiči.
V následujících dnech umřelo devět lidí a 85 tisíc jich bylo ošetřeno. Tisíce
vyděšených lidí město opustily. Nejprodávanějším zbožím se v něm staly roušky.
"Za třicet let, co dělám tuto práci, jsem nikdy nic podobného nezažil," tvrdí
Jean-Loup Quéru," zaměstnanec francouzské firmy, která byla později povolána,
aby odpad odstranila. "Průmyslový odpad vyhozený přímo ve středu města. Ne,
opravdu nikdy," dodal.
Davy rozzuřených obyvatel Abidžanu vyšly do ulic a přiměly vládu k demisi. V
Pobřeží slonoviny se přitom šeptá, že o likvidaci odpadů mohl vědět i sám
prezident Laurent Gbagbo.
Probo Koala mezitím připlula zpět do Estonska, kde byla zadržena. Tam se minulý
týden přijel podívat i eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
"Události okolo Probo Koala jsou je jen špičkou ledovce," řekl Dimas
pesimisticky o stále více rozšířených praktikách "odpadkového kolonialismu".
Jednou v noci probudil Salifa Oudrawogola pláč jeho půlročního syna. Za chvíli ucítil v chýši silný zápach. Bylo to jako zkažená vajíčka, česnek a benzín dohromady. "Pálilo nás to v nose a očích," říká Oudrawogola. Tělo jeho syna brzy pokryly boláky. Ostatní krváceli z nosu .
Tak popsal Oudrawogola deníku The New York Times okamžiky krátce poté, co byly v Abidžanu, hospodářském centru Pobřeží slonoviny, vyhozeny stovky tun jedovatých chemikálií z nizozemské lodi Probo Koala.
Tomuto skandálu se již říká "africký Černobyl" a okolnosti jeho vzniku jsou natolik výmluvné o tom, jak vypadá spolupráce bezcharakterních evropských a afrických obchodníků, že se může stát předlohou bestselleru.
Vše začalo 2. července v přístavu Amsterdamu, kde z ní měla jedna místní firma vyložit stovky tun odpadu. Podle posádky lodi, kterou si pronajala nizozemská firma Trafigura, šlo jen o běžné, zdraví neškodlivé nečistoty, které vznikly při mytí tankeru.
Obyvatelé v přilehlých čtvrtích si ale stěžovali, že je trápí silný zápach, a informovali o tom policii. "Takový smrad jsme tu ještě nikdy nezažili," přiznal jeden pracovník v přístavu.
V Amsterdamu nečistoty z lodi odmítli odpumpovat. Prý to udělají pouze v Rotterdamu. Ovšem za víc peněz. Lodi Probo Koala navíc hrozila velká pokuta za to, když přijede pozdě do přístavu v estonském Paldiski.
Probo Koala se však do Estonska vydala ihned. V té chvíli ale již Trafigura spřádala jiné plány. V Estonsku loď nabrala benzín, který pak prodala v Nigérii, a odtud se vydala do Pobřeží slonoviny. Zde byla totiž narychlo vytvořena firma Tommy, jež se nabídla, že nečistoty z lodi zlikviduje.
Tommy najala více než deset aut s cisternou, a ta pak na konci srpna v noci - aby je nikdo neviděl - rozvezla odpad na osmnáct míst v Abidžanu.
Místní lidé ale přesto poznali, že se děje něco velmi divného, a jeden vůz obstoupili. Řidič raději utekl. V nastalém zmatku se podobně zachovali i jiní řidiči.
V následujících dnech umřelo devět lidí a 85 tisíc jich bylo ošetřeno. Tisíce vyděšených lidí město opustily. Nejprodávanějším zbožím se v něm staly roušky.
"Za třicet let, co dělám tuto práci, jsem nikdy nic podobného nezažil," tvrdí Jean-Loup Quéru," zaměstnanec francouzské firmy, která byla později povolána, aby odpad odstranila. "Průmyslový odpad vyhozený přímo ve středu města. Ne, opravdu nikdy," dodal.
Davy rozzuřených obyvatel Abidžanu vyšly do ulic a přiměly vládu k demisi. V Pobřeží slonoviny se přitom šeptá, že o likvidaci odpadů mohl vědět i sám prezident Laurent Gbagbo.
Probo Koala mezitím připlula zpět do Estonska, kde byla zadržena. Tam se minulý týden přijel podívat i eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
"Události okolo Probo Koala jsou je jen špičkou ledovce," řekl Dimas pesimisticky o stále více rozšířených praktikách "odpadkového kolonialismu".
Tak popsal Oudrawogola deníku The New York Times okamžiky krátce poté, co byly v Abidžanu, hospodářském centru Pobřeží slonoviny, vyhozeny stovky tun jedovatých chemikálií z nizozemské lodi Probo Koala.
Tomuto skandálu se již říká "africký Černobyl" a okolnosti jeho vzniku jsou natolik výmluvné o tom, jak vypadá spolupráce bezcharakterních evropských a afrických obchodníků, že se může stát předlohou bestselleru.
Vše začalo 2. července v přístavu Amsterdamu, kde z ní měla jedna místní firma vyložit stovky tun odpadu. Podle posádky lodi, kterou si pronajala nizozemská firma Trafigura, šlo jen o běžné, zdraví neškodlivé nečistoty, které vznikly při mytí tankeru.
Obyvatelé v přilehlých čtvrtích si ale stěžovali, že je trápí silný zápach, a informovali o tom policii. "Takový smrad jsme tu ještě nikdy nezažili," přiznal jeden pracovník v přístavu.
V Amsterdamu nečistoty z lodi odmítli odpumpovat. Prý to udělají pouze v Rotterdamu. Ovšem za víc peněz. Lodi Probo Koala navíc hrozila velká pokuta za to, když přijede pozdě do přístavu v estonském Paldiski.
Probo Koala se však do Estonska vydala ihned. V té chvíli ale již Trafigura spřádala jiné plány. V Estonsku loď nabrala benzín, který pak prodala v Nigérii, a odtud se vydala do Pobřeží slonoviny. Zde byla totiž narychlo vytvořena firma Tommy, jež se nabídla, že nečistoty z lodi zlikviduje.
Tommy najala více než deset aut s cisternou, a ta pak na konci srpna v noci - aby je nikdo neviděl - rozvezla odpad na osmnáct míst v Abidžanu.
Místní lidé ale přesto poznali, že se děje něco velmi divného, a jeden vůz obstoupili. Řidič raději utekl. V nastalém zmatku se podobně zachovali i jiní řidiči.
V následujících dnech umřelo devět lidí a 85 tisíc jich bylo ošetřeno. Tisíce vyděšených lidí město opustily. Nejprodávanějším zbožím se v něm staly roušky.
"Za třicet let, co dělám tuto práci, jsem nikdy nic podobného nezažil," tvrdí Jean-Loup Quéru," zaměstnanec francouzské firmy, která byla později povolána, aby odpad odstranila. "Průmyslový odpad vyhozený přímo ve středu města. Ne, opravdu nikdy," dodal.
Davy rozzuřených obyvatel Abidžanu vyšly do ulic a přiměly vládu k demisi. V Pobřeží slonoviny se přitom šeptá, že o likvidaci odpadů mohl vědět i sám prezident Laurent Gbagbo.
Probo Koala mezitím připlula zpět do Estonska, kde byla zadržena. Tam se minulý týden přijel podívat i eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
"Události okolo Probo Koala jsou je jen špičkou ledovce," řekl Dimas pesimisticky o stále více rozšířených praktikách "odpadkového kolonialismu".
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích