ČTVRTINA OBYVATEL MĚSTA ZNOJMA SE SETKALA S MYŠLENKOU FAIR TRADE
V září 2006 se konal sociolgický výzkum ve městě Znojmě, jehož součástí bylo testování povědomí znojemských občanů o myšlence Spravedlivého obchodu neboli Fair Trade. Podle výzkumu se s myšlenkou Fair Trade setkala přibližně čtvrtina (26 %) Znojmáků, necelé dvě třetiny (63 %) o něm nikdy neslyšely, desetina (11 %) si nebyla jistá.
Nadprůměrné povědomí o Fair Trade zaznamenal výzkum mezi mladými lidmi ve věku 18‑29 let (43 %), u starších věkových skupin je povědomí výrazně nižší, mezi lidmi nad 60 let o něm slyšelo už jen 12 % z nich. Za pozornost stojí také „latentní“ povědomí (odpovědi „Nejsem si jist“) u nejmladší věkové kategorie respondentů, kdy si pětina (20 %) z nich uvědomovala určité asociace s pojemem Fair Trade, ale nebyla si stoprocentně jistá.
Povědomí o Fair Trade se zvyšuje se vzděláním, nejvyšší je u lidí s maturitou (35 %) a lidí s vysokoškolským vzděláním (32 %).
Co je Fair Trade?
Hlavní myšlenka Fair Trade je obchodování za spravedlivé ceny, které zajišťují pokrytí nákladů a zároveň garantují spravdlivé odměny producentům a dělníkům. Fair Trade je systém rozšířený především v obchodních vztazích s producenty z rozvojových zemí, nejčastěji se týká zemědělské produkce (především kávy, kakaa, čaje, banánů atd.), ale i rukodělných výrobků. Západní firmy garantují svým dodavatelům minimální ceny na několik měsíců dopředu, cena zahrnuje kromě zmiňovaných spravedlivých odměn a mezd také určitou prémii na rozvojové projekty ve vesnicích a komunitách výrobců a farmářů (např. podpora vzdělávání, obecní studna apod.).
V České republice se Spravedlivým obchodem zabývá např. Ekumenická akademie, organizace Jeden svět, Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání a Centrum férového obchodu.
Poznámka metodologická
Sociologický výzkum ve městě Znojmě probíhal ve dnech 25. - 30. září 2006. Celkem bylo provedeno 200 rozhovorů formou face-to-face dotazování. Respondenti byli vybíráni metodou kvotního výběru, výběrová kriteria byla pohlaví, věk, vzdělání. Výběrový soubor je reprezentativní k obyvatelstvu města Znojma od 18 let. Rozhovory provedli školení tazatelé v různých lokalitách města.
Cílem výzkumu bylo otestovat povědomí o fenoménu férového obchodování u nás. Jená se o pilotní projekt na vzorku populace města Znojma. Autor si je vědom možného nadhodnocení výsledků a to zejména z těchto důvodů (jak vyplynulo z následného rozhovoru s některými respondenty):
- asociace pojmu Fair Trade s myšlenkovými proudy liberalismu nebo laissez-faire,
- asociace pojmu s politikou „volného obchodování“ propagovaného např. WTO,
- asiciace Fair Trade se znojemským obchdůdkem Centra volného obchodu.
Zejména poslední zmiňovaná asociace byla ve výzkumu patrná, což může naznačovat určitý potenciál Fair Trade ve Znojmě a především dává možnost „zasáhnout“ myšlenkovým obsahem Fair Trade nakupující ve znojemském obchůdku. Výzkum také potvrdil očekávání, že povědomí mladých a vzdělanějších lidí bude na vyšší úrovni oproti průměrné populaci.
Autor se zabývá sociologickým a marketingovým výzkumem. Podílel se na několika výzkumech z oblasti komunální sféry, politiky, regionálního rozvoje a mediální oblasti. O fenomén Fair Trade se zajímá od roku 2005.