Stát chce snazší vyvlastňování
Situace, kdy dálnice na Hradec Králové končí uprostřed pole, by se už neměla
opakovat. Stát má plán, jak si uklidit z cesty některé soudní spory, které
stavbám silnic a dálnic překážely.
Situace, kdy dálnice na Hradec Králové končí uprostřed pole, by se už neměla opakovat. Stát má plán, jak si uklidit z cesty některé soudní spory, které stavbám silnic a dálnic překážely.
Podle novely zákona o vyvlastnění, kterou připravilo ministerstvo dopravy, by na vyvlastněných pozemcích bylo možné ihned stavět. Bez ohledu na probíhající soudní spory o cenu, kterou má stát původnímu majiteli zaplatit. To nyní zákon zakazuje. "O vyvlastnění by musel, stejně jako dosud, rozhodnout soud. Soudy o ceně však už nebudou mít odkladný vliv na zahájení stavby," vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
"O náhradě škody by mělo být rozhodnuto současně s rozhodnutím o vyvlastnění. To je už samo o sobě značný zásah do vlastnických práv," nesouhlasí Michal Bernard z Ekologického právního servisu, který majitele pozemků často zastupuje.
Ideologie versus praxe
"Novela je už připravena, v dohledné době by se jí měla zabývat vláda. Myslím, že by s tím neměl být problém ani mezi poslanci," říká náměstek Hodač. Pokud návrh projde, novela by platila už od začátku příštího roku.
Se změnou zákona, který platí teprve od letošního ledna, předběžně souhlasí i opozice.
"Je to věc, kterou bychom asi podpořili. Je na tom ale vidět, že když ODS proti zákonu o vyvlastnění protestovala, byla v tom jen ideologie. V praxi se teď chová jinak," říká poslanec ČSSD a bývalý ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, který zákon o vyvlastnění v minulém funkčním období navrhl.
Poslanci ODS tehdy zákon odmítali s tím, že je snadno zneužitelný a že zasahuje do soukromého vlastnictví. Současná novela z dílny ministerstva dopravy má normu ještě přitvrdit. Další zpřísnění může navrhnout i opozice. Podle Martínka by se vyvlastňovací zákon mohl ze silnic a dálnic rozšířit i na další stavby "ve veřejném zájmu".
Stavby za miliardy
Ministerstvo dopravy očekává, že se díky novele stavba nových silnic výrazně urychlí a omezí se i spekulativní nákupy pozemků.
"Výkup pozemků je při přípravě projektů asi ten největší problém," podotýká i náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman.
V Česku se nyní staví zhruba 330 kilometrů komunikací, z toho 107 kilometrů dálnic. Jen na tyto stavby stát vydá asi 120 miliard korun.
Nejznámějším příkladem, kdy spor soukromníka se státem blokuje stavbu dálnice, je případ Ludmily Havránkové. Její pozemky leží v blízkosti Hradce Králové v místech, kudy má vést dálnice D11. Havránková se nemůže se státem dohodnout na výměně za jiné pozemky, a dálnice tak nyní končí provizorně asi šest kilometrů před městem.
Podle novely zákona o vyvlastnění, kterou připravilo ministerstvo dopravy, by na vyvlastněných pozemcích bylo možné ihned stavět. Bez ohledu na probíhající soudní spory o cenu, kterou má stát původnímu majiteli zaplatit. To nyní zákon zakazuje. "O vyvlastnění by musel, stejně jako dosud, rozhodnout soud. Soudy o ceně však už nebudou mít odkladný vliv na zahájení stavby," vysvětluje náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.
"O náhradě škody by mělo být rozhodnuto současně s rozhodnutím o vyvlastnění. To je už samo o sobě značný zásah do vlastnických práv," nesouhlasí Michal Bernard z Ekologického právního servisu, který majitele pozemků často zastupuje.
Ideologie versus praxe
"Novela je už připravena, v dohledné době by se jí měla zabývat vláda. Myslím, že by s tím neměl být problém ani mezi poslanci," říká náměstek Hodač. Pokud návrh projde, novela by platila už od začátku příštího roku.
Se změnou zákona, který platí teprve od letošního ledna, předběžně souhlasí i opozice.
"Je to věc, kterou bychom asi podpořili. Je na tom ale vidět, že když ODS proti zákonu o vyvlastnění protestovala, byla v tom jen ideologie. V praxi se teď chová jinak," říká poslanec ČSSD a bývalý ministr pro místní rozvoj Radko Martínek, který zákon o vyvlastnění v minulém funkčním období navrhl.
Poslanci ODS tehdy zákon odmítali s tím, že je snadno zneužitelný a že zasahuje do soukromého vlastnictví. Současná novela z dílny ministerstva dopravy má normu ještě přitvrdit. Další zpřísnění může navrhnout i opozice. Podle Martínka by se vyvlastňovací zákon mohl ze silnic a dálnic rozšířit i na další stavby "ve veřejném zájmu".
Stavby za miliardy
Ministerstvo dopravy očekává, že se díky novele stavba nových silnic výrazně urychlí a omezí se i spekulativní nákupy pozemků.
"Výkup pozemků je při přípravě projektů asi ten největší problém," podotýká i náměstek hejtmana Pardubického kraje Ivo Toman.
V Česku se nyní staví zhruba 330 kilometrů komunikací, z toho 107 kilometrů dálnic. Jen na tyto stavby stát vydá asi 120 miliard korun.
Nejznámějším příkladem, kdy spor soukromníka se státem blokuje stavbu dálnice, je případ Ludmily Havránkové. Její pozemky leží v blízkosti Hradce Králové v místech, kudy má vést dálnice D11. Havránková se nemůže se státem dohodnout na výměně za jiné pozemky, a dálnice tak nyní končí provizorně asi šest kilometrů před městem.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích