Náklaďák je prý ekologičtější než hybridy
Třítunové terénní monstrum, odvozené z amerického vojenského speciálu Hummvee,
je prý k životnímu prostředí šetrnější než hybridní Toyota Prius nebo Honda
Civic Hybrid. K tomuto překvapivému závěru došla čtyřistapadesáti stránková
studie oregonské firmy CNW Marketing Research.
Třítunové terénní monstrum, odvozené z amerického vojenského speciálu Hummvee, je prý k životnímu prostředí šetrnější než hybridní Toyota Prius nebo Honda Civic Hybrid. K tomuto překvapivému závěru došla čtyřistapadesáti stránková studie oregonské firmy CNW Marketing Research.
Hummery H1, H2 a H3, tedy všechny hmotnostní kategorie klonů vojenských offroadů se spotřebou od čtrnácti do třiceti litrů na sto kilometrů, jsou podle studie energeticky úspornější než hybridy. A to, že třeba Prius jezdí za čtyři litry na sto kilometrů, prý v konečném součtu nic neznamená. „Do celkového vlivu na životní prostředí je nutné započítat absolutní množství energie, spotřebované na výrobu vozu a po ukončení životního cyklu také na jeho ekologickou likvidaci,“ komentuje závěry výzkumu list San Francisco Chronicle.
Taková kalkulace pak s celkovým vlivem vozidla na životní prostředí výrazně pohne. „Pokud míle, najeté za celý cyklus od počátku výroby až do konce likvidace, přepočítáme na cenu za míli, dosahují tyto náklady v případě Priusu v průměru hodnoty 3,25 dolaru. Hummer H3 dosahuje ve stejném ukazateli hodnot 1,95 USD. Klíčem je prý fakt, že do celkové náročnosti je nutné započítat i baterie hybridů, které před montáží do vozidla procestují celý svět, většinou prý na velmi neekologických kontejnerových lodích. Náročná je prý jak jejich následná likvidace, tak i případná recyklace.
Dalším podstatným faktorem je životní styl majitelů. Hybridy z principu jezdí hlavně v městském provozu, kde jednak nenajedou takové porce kilometrů, a také se náročnějším jízdním režimem rychleji opotřebují. Studii okamžitě po vydání napadl významný environmentalistický oaklandský Pacifický institut. Prý jde o „nepodložené závěry, nesprávné analytické postupy a selektivní výběr a interpretaci dat.“
San Francisco Chronicle se však pozastavil nad nejspornějším bodem výzkumu: „Studie stojí na předpokladu, že Hummer vydrží v provozu 35 let a ujede kolem šesti set tisíc kilometrů, zatímco Prius po městech za dvanáct let životnosti vozidla s hybridním subsystémem najede pouze necelých sto osmdesát tisíc kilometrů.“
Nakolik realistické tyto údaje jsou, ale ani jedna ze stran nijak podrobně nerozvádí a hlavně nedokazuje.
Hummery H1, H2 a H3, tedy všechny hmotnostní kategorie klonů vojenských offroadů se spotřebou od čtrnácti do třiceti litrů na sto kilometrů, jsou podle studie energeticky úspornější než hybridy. A to, že třeba Prius jezdí za čtyři litry na sto kilometrů, prý v konečném součtu nic neznamená. „Do celkového vlivu na životní prostředí je nutné započítat absolutní množství energie, spotřebované na výrobu vozu a po ukončení životního cyklu také na jeho ekologickou likvidaci,“ komentuje závěry výzkumu list San Francisco Chronicle.
Taková kalkulace pak s celkovým vlivem vozidla na životní prostředí výrazně pohne. „Pokud míle, najeté za celý cyklus od počátku výroby až do konce likvidace, přepočítáme na cenu za míli, dosahují tyto náklady v případě Priusu v průměru hodnoty 3,25 dolaru. Hummer H3 dosahuje ve stejném ukazateli hodnot 1,95 USD. Klíčem je prý fakt, že do celkové náročnosti je nutné započítat i baterie hybridů, které před montáží do vozidla procestují celý svět, většinou prý na velmi neekologických kontejnerových lodích. Náročná je prý jak jejich následná likvidace, tak i případná recyklace.
Dalším podstatným faktorem je životní styl majitelů. Hybridy z principu jezdí hlavně v městském provozu, kde jednak nenajedou takové porce kilometrů, a také se náročnějším jízdním režimem rychleji opotřebují. Studii okamžitě po vydání napadl významný environmentalistický oaklandský Pacifický institut. Prý jde o „nepodložené závěry, nesprávné analytické postupy a selektivní výběr a interpretaci dat.“
San Francisco Chronicle se však pozastavil nad nejspornějším bodem výzkumu: „Studie stojí na předpokladu, že Hummer vydrží v provozu 35 let a ujede kolem šesti set tisíc kilometrů, zatímco Prius po městech za dvanáct let životnosti vozidla s hybridním subsystémem najede pouze necelých sto osmdesát tisíc kilometrů.“
Nakolik realistické tyto údaje jsou, ale ani jedna ze stran nijak podrobně nerozvádí a hlavně nedokazuje.
Karel Zaoral
Zdroj:Euro
Sdílet článek na sociálních sítích