Ekologické chování je u obchodních řetězců výjimkou. Zlepšení nechystá ani polovina z nich.
PRAHA – Ekologicky šetrné chování je pro nejvýznamnější obchodní řetězce v Česku zatím spíše neznámým pojmem. Nahrazování PVC (1) za bezpečnější plastové obaly u potravin; sytém třídění odpadu pro zákazníky či nákupní tašky z ekologicky šetrných materiálů jsou ve většině obchodů naprostou výjimkou. Pouze zpětný odběr článkových baterií a prodej nápojů ve vratných lahvích jsou dvěma z mála ekologických opatření, na něž většina řetězců v Česku již přistoupila. Vyplynulo to z ankety sdružení Arnika, které oslovilo 11 společností (2) provozujících na území České republiky síť obchodních řetězců s potravinami. Změnu přitom nechystá ani polovina firem, které se do ankety zapojily. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar průzkum Arniky ignorovaly.
Nejhůře v anketě dopadla společnost provozující síť obchodů Plus-Discount, která odpověděla na většinu otázek záporně. Svým zákazníkům dosud nenabízí ani možnost zpětného odběru baterií.
Naopak nejlépe si vedly společnosti Tesco a Ahold (provozovatel prodejen Albert a Hypernova). Oba řetězce kladou důraz na ekologii – i když v rozdílných oblastech. Tesco jako jeden z prvních obchodních řetězců v ČR začalo nabízet svým zákazníkům tašky z přírodního materiálu – juty. Ve svých prodejnách také postupně zavádí tzv. recyklační body a pracuje na snižování spotřeby energie a také emisí spojených s dopravou zboží. Ahold pro změnu postupně upouští od používání PVC jako obalového materiálu u potravin prodávaných pod jejich privátní značkou. Doposud se jim povedlo nahradit obaly z PVC u červeného masa.
Trojici na pomyslném stupni vítězů doplňuje obchodní síť Globus, která alespoň někde umožňuje zákazníkům třídit odpad, nabízí tašky z přírodně šetrných materiálů a jako ve většině obchodů je zde možné vrátit vybité baterie či zakoupit některé nápoje ve vratných skleněných lahvích.
„I když výsledek ankety je spíše zklamáním, máme radost, že alespoň některé obchodní řetězce již pracují na konkrétních opatřeních, jak svůj přístup k životnímu prostředí zlepšit. Patří mezi ně Albert, Hypernova, Tesco a Lidl..“ uvedla autorka ankety Ing. Miroslava Jopková, která v Arnice vede kampaň „Nehrajme si s PVC“.
Tato anketa je podpořena grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.
1) Polvinylchlorid neboli PVC je jedna z umělých hmot, která je spojována s úniky toxických látek během výroby, používání a likvidace.
2) Ahold (supermarkety Albert, Hypernova), Billa, Coop, Globus, Hruška, Interspar, Kaufland, Lidl, Penny Market, Plus-Discount, Tesco Stres. Společnosti Billa, Coop centrum a Interspar se odmítly do ankety zapojit.
Obchodní řetězec |
Systém třídění odpadu pro zákazníky |
Zbětný odběr článkových baterií |
Prodej nápojů ve vratných skleněných láhvích |
Tašky na odnos nákupu z ekologicky příznivějšího materiálu (papír, lepenky, textilie) |
Prodej potravin balených v PVC |
Další (plánovaná) eko opatření |
Albert |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ano J |
Ano L |
- propagace třídění odpadu plakátovou formou - propagace používání úsporných žárovek - snižování objemu potravin v PVC obalech |
Hypernova |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ne L |
Ano L |
- prodej papírových tašek - snižování objemu potravin v PVC obalech - propagace třídění odpadu plakátovou formou - propagace používání úsporných žárovek |
Hruška |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ne L |
Ano L |
Ne L |
Globus |
V některých prodejnách :-l |
Ano J |
Ano J |
Ano J |
Ano L |
Ne L |
Kaufland |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ne L |
Ano L |
Ne L |
Lidl |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ano J |
Ano L |
- zavedení separačních kontejnerů na tříděný odpad |
Penny Market |
Ne L |
Ano J |
Ano J |
Ne L |
Ano L |
Ne L |
Plus-Discount |
Ne L |
Ne L |
Ano J |
Ne L |
Ano L |
Ne L |
Tesco |
V některých prodejnách :-l |
Ano J |
Ano J |
Ano J |
Ano L |
- zavádění recyklačních bodů na parkovištích - používání alternativních zdrojů energie ve 2 prodejnách - snížení spotřeby energie o 50% do roku 2020 - snížení emisí CO2 na paletu/km o 50% do roku 2011 |