Exbankéř vsadil na vývoj hybridu
Švýcaři a auta? To k sobě sedne asi tolik jako Britové a recepty na vaření. Značka vozů Monteverdi se dožila pouze tří modelů a ani spolupráce švýcarské podnikatelské legendy Nicolase Hayeka a automobilky Daimler, která vyústila v takzvaný Swatch-mobil, se z ekonomického hlediska příliš neosvědčila.
Pak tu ještě byl jistý Lorenzo Schmid, který chtěl na trhu uspět se svou tříkolkou "Twike". Namísto ohlašovaných 10 000 kusů jich ale prodal pouze 700 a utopil tak 40 milionů eur. Bývalý bankéř, který má v Curychu pověst finančního kouzelníka, auta miluje. Buď rychlé jako například značku Cobra či obrovské, jako má značka Chevrolet. Nyní se proto opět rozhodl investovat pár milionů franků do nového projektu, respektive vývoje hybridního auta. Jeho cena má činit 50 000 eur, partner, který by model zvaný Mindset vyráběl, ale zatím chybí.
O kvalitách modelu je Schmid přesvědčený. "Když je ti 47 a máš už trochu břicho, tak máš asi tolik erotiky jako mrtvá kočka," říká podnikatel, který jinak sebekritikou příliš netrpí. A na vykompenzování těchto slabin podle něj muži s přibývajícím věkem potřebují stále větší, rychlejší a nápadnější auta. Sportovní vozy či terénní SUV se ale příliš nehodí, jednak je totiž mají i ostatní a pak: nejsou příliš ekologické. Proto bylo třeba vyvinout něco, co vypadá velmi nezvykle, poskytuje radost z jízdy a přesto je "rozumné". Zkrátka něco jako mindset.
Murat Günak se jen usmívá. Günak je Schmidův "kůň", muž, bez něhož by mindset neměl sebemenší šanci. S auty má padesátiletý designér zkušeností dost. Díky němu se francouzskému Peugeotu opět podařilo dohonit zbytek konkurence, kromě toho designoval auta také pro Mercedes či Volkswagen.
Oba jsou přesvědčeni, že s autem mají možnost uspět. Koneckonců iPhone také nevyvinula Nokia, ale Apple a digitální kamery nepochází od Leicy, ale spíše od Sony. Jejich vůz umí zrychlit na 100 km/h během sedmi sekund, vzdálenost 100 kilometrů je schopen ujet po dvou hodinách nabíjení elektromotoru. Delší vzdálenosti může ujet i díky klasickému spalovacímu motoru, který slouží jako generátor.
A jaké šance model má? Možné jsou dvě varianty. Lino Guzella, profesor na univerzitě v Curychu, specialista na pohonné systémy a poradce automobilek, sice mindset považuje za skvělou koncepci, klade si ale otázku: "Kdo, až na pár milovníků, si má tohle auto koupit?" Pokud se jeho teze potvrdí, pak by pár dospělých mužů zase jednou utratilo pár milionů, tedy nic nového. Druhou variantu Schmid popisuje takto: společně s výrobci aut, kteří nejsou vytížení, se bude mindset vyrábět sériově a od roku 2009 bude volně k mání. Bude ale muset během tří čtyř následujících měsíců najít strategického partnera, který má dostatek peněz. Jinak mindset zůstane jen sochou ve skleněné vitríně, která bude zdobit Schmidovu zahradu.