Úterý, 30. dubna 2024

Nošovice: Hyundai začal vyrábět

Nošovice: Hyundai začal vyrábět

- Dnes začíná fungovat největší zahraniční investice v Česku

- Úsporné a ekologicky vstřícné vozy jdou na odbyt i v době krize

Před třemi lety touto dobou zde zemědělci sklízeli fialové hlávky proslulého nošovického zelí.

Déle než rok je však ornice skryta pod asfaltovým parkovištěm, na němž se od minulého týdne řadí zbrusu nové vozy Hyundai i30 v barvách trikolory. A dnes továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích zahajuje sériovou výrobu. Auta, která opustí výrobní linku, si už lidé budou moci koupit. Zemědělce připomíná jen "vůně", která se do areálu automobilky táhne z čerstvě hnojených nošovických polí.

Provoz tak zahajuje největší zahraniční investice na zelené louce v historii České republiky. Továrna má hodnotu 990 milionů eur, tedy asi 24,7 miliardy korun. Její kapacita je 200 tisíc aut ročně.

Dnešní zahájení sériové výroby přišlo o pět měsíců dříve, než firma uváděla ještě letos na jaře.

"Ztratili jsme zhruba půl roku v počáteční fázi při vyjednávání podmínek mezi korejskou firmou Hyundai a Českem, pak při vydávání územního rozhodnutí a stavebního povolení kvůli odvolávání účastníků řízení. Proto se počítalo se zahájením výroby až v dubnu 2009, i když původní plány z roku 2005 předpokládaly start v roce 2008. Dobu výstavby se podařilo zkrátit, a vrátili jsme se tak k původnímu plánu," vysvětlil Petr Vaněk, šéf komunikace v HMMC.

Hyundai na krizi nevěří

Zahájení výroby v době, kdy řada automobilek propouští lidi a zavírá závody, protože kvůli globální finanční krizi klesají prodeje nových aut, vypadá riskantně. "Situaci vnímáme jako vážnou, rizikem ale není. Ohroženy jsou prodeje velkých aut s velkou spotřebou a v Evropě i těch, která nesplňují emisní limity. To není náš případ," tvrdí Vaněk.

Díky globálnímu rozložení výrobních kapacit může Hyundai nahradit pokles v Americe nebo v Evropě zvýšením prodejů v Asii, hlavně v Číně a v Indii, kde poptávka po vozech Hyundai převyšuje výrobní možnosti tamních továren. Ve světové konkurenci nahrává korejské automobilce i fakt, že kvůli zdražení peněz na světových trzích některé firmy odložily plánované investice, zatímco továrna v Nošovicích je dokončená.

"Útlumy výroby se týkají morálně zastaralých továren, starých patnáct až dvacet let. My jsme v současnosti nejmodernější automobilka v Evropě. Letošní výrobu zhruba 18 tisíc aut máme podloženou objednávkami. Není sebemenší důvod, proč nezačít vyrábět co nejdřív a co nejvíc," dodal Vaněk.

Nejmodernější automobilka

Co je v nošovické automobilce to nejmodernější? Především svařovna, kde osazenstvo nikdy nebude marodit nebo stávkovat. Pracují tam pouze roboti.

Jejich "tátou" je Main Buck, masivní svařovací zařízení, jehož nejdůležitější částí jsou dvě hřídele uložené ve směru linky. Zde se na platformu budoucího vozu bodově přivaří bočnice a střecha. Hřídele mají čtvercový průřez a na každé straně, vysoké zhruba tři čtvrtě metru, je sestava svářecích hlav. Na každé straně budou svářecí body jinak umístěné - podle potřeb vyráběného modelu.

Main Buck umožňuje vyrábět čtyři různé modely aut, například za vozem Hyundai i30 může následovat malý Hyundai Getz, za ním obrovské Santa Fe a poté třeba luxusní Sonata, aniž by se linka zastavila. Změna nastavení svářecích bodů proběhne ve zlomku sekundy jen tím, že se hřídele otočí. Main Buck tak stovce dalších robotů v lince určí, jak mají sváření dokončit.

Po svaření jde karosérie do lakovny a poté na montáž.

"Tady osadíme sedadla, přístrojovou desku, celý přední blok včetně motoru, prostě kompletně karosérie změníme do podoby automobilu. Poslední část provozu se jmenuje "OK linka", kde se naplní všechny provozní kapaliny, brzdová, ostřikovače a palivo. Pak auto vlastní silou odjíždí na zkoušky, kontrolou prochází každý vůz," vysvětluje šéf montáže, dvaatřicetiletý Oldřich Fabián. Za plného provozu, kdy bude z linky vyjíždět šedesát aut za hodinu, bude řídit práci 370 lidí v jedné směně.

Jako absolvent VUT Brno, obor spalovací motory a řízení a ekonomika podniku, zná šéf montáže teorii a díky školení v zahraničí i moderní praxi. "Byl jsem na zaškolení v Koreji tři týdny, to je standardní doba," řekl Fabián. Již předtím jej ale vyškolila Toyota v japonské továrně Takaoka Plant, kde byl jedním ze sedmi mladých Čechů, s nimiž se počítalo do řídících funkcí v kolínské TPCA.

Nabídl Hyundai vyšší plat? "Jsem Moravák, Nošovice jsou blíž," vyhnul se odpovědi Fabián.

Ženy Hyundai platí dobře

Pro Blanku Pavelkovou z blízkých Tošanovic, která ve světle modrém overalu, což je stejnokroj všech lidí na montáži, pneumatickým šroubovákem cosi pod kapotou utahuje, bylo rozhodování snadné. "Rok jsem byla v Londýně, pak jsem pracovala v nošovickém pivovaru, nakonec jsem o práci přišla. Proto jsem nastoupila do automobilky, mám slušné peníze, je tu čisté prostředí a fajn lidi," vysvětluje mladá operátorka.

Oranžový overal Marcely Pokutové napovídá, že je kontrolorkou. "Hyundai dobře platí. Dříve jsem dělala v kuchyni, naposledy jsem byla prodavačkou," říká mladá žena, jejímž úkolem je kontrolovat, zda výbava vozu odpovídá specifikaci, tedy zda má klimatizaci, střešní okno, vyhřívaná sedadla, prostě vše, co si zákazník objednal. V dalších fázích kontroly se testuje funkčnost výbavy a přeměřují parametry vozidla.

Modernost továrny spočívá i v tom, že pracovní operace jsou rozfázované na prvočinitele, po krátkém zacvičení je zvládne kdokoli, navíc práce není fyzicky náročná. Proto 23 procent z osmnácti set současných pracovníků tvoří ženy, na montáži jich je nejvíc. "A plat je zhruba dvojnásobkem platu prodavačky," připomněl mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Vůz YN bude už v roce 2009

Materiál pro výrobu i hotová auta budou do 15. listopadu vozit kamiony, poté má být uvedena do provozu železniční vlečka.

Do konce roku chce Hyundai v Nošovicích přijmout ještě 400 lidí, aby v příštím roce bylo možné zahájit práci i ve druhé směně.

Každá směna vyrobí zhruba 400 aut, v konečné fázi ve třech směnách bude z Nošovic denně vyjíždět 1200 vozů. Dva ze tří budou nynější modely Hyundai i30, třetí bude prostornější víceúčelový vůz MPV, označený zatím jako YN. Bude vycházet ze stejné platformy jako i30 a ve výrobě se objeví v příštím roce, ne až v roce 2011.

Od roku 2010 má automobilka vyrábět 300 tisíc aut ročně a bude zaměstnávat zhruba 3400 lidí. Do rozšíření produkce firma investuje další 130 milionů eur, přitom bude splácet i zařízení, které je v továrně již instalované.

"Z celkové dosavadní investice 990 milionů eur jsme zatím zaplatili asi dvě třetiny. Veškeré stroje a zařízení platíme dodavatelům formou odložených splátek, potrvá to zhruba dva roky," uvedl Vaněk.

Česko poskytlo firmě Hyundai a jejím dodavatelům investiční pobídky v celkové výši zhruba pět miliard korun, další dvě miliardy vláda a Moravskoslezský kraj investovaly do přípravy průmyslové zóny. Do rozšíření dopravních sítí, které budou sloužit nejen automobilce, má kraj investovat celkem 10,5 miliardy korun.

"Dnešní start sériové výroby je spíše interní záležitostí. Slavnostní zahájení proběhne v pondělí 10. listopadu a slavnostní otevření továrny za přítomnosti vrcholového vedení firmy z Koreje a novinářů z celého světa plánujeme na duben příštího roku," dodal Vaněk.

Cesta k rekordní investici

16. 11. 2005 Vláda schválila 1,5 miliardy korun na přípravu nošovické zóny.

24. 11. 2005 Krajští zastupitelé rozhodli, že kraj s pomocí státu vykoupí 329 hektarů pozemků a 22 rodinných domů.

19. 12. 2005 Ministerstvo průmyslu a obchodu uvolnilo zhruba 202 milionů korun na výkup pozemků.

27. 3. 2006 Hyundai oznámila, že svou novou továrnu postaví v Nošovicích.

10. 5. 2006 Vláda schválila investiční smlouvu s automobilkou. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD) ji podepsal 18. května v Koreji.

7. 12. 2006 Hyundai oznámila, že do továrny investuje celkem 1,3 miliardy eur (tehdy asi 37 miliard Kč).

21. 3. 2007 Začala výstavba továrny v Nošovicích.

Květen 2007 Hyundai získala souhlas Evropské komise s investičními pobídkami 111 milionů eur.

6. 7. 2007 HMMC investovala v prvním roce svého podnikání v ČR do závodu více než 1,5 miliardy Kč.

25. 7. 2007 Vláda schválila vyčlenění 900 milionů Kč na stavbu továrny.

19. 11. 2007 Stavební úřad zahájil správní řízení s Hyundai - firmě hrozilo, že bude muset zbourat tři haly, které začala stavět v rozporu s projektovou dokumentací. Po týdnu SÚ přerušil správní řízení, neboť firma předložila žádosti o dodatečné povolení staveb.

23. 10. 2008 Stavební úřad povolil továrně zahájit zkušební provoz budovy energocentra a výrobní haly převodovkárny.

3. 11. 2008 Továrna oficiálně zahajuje výrobu.

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů