Zelené úpravy vozidel
Nejčastěji prováděné úpravy „zelených“ verzí běžných modelů vozidel:
Nápověda řazení
Asi nejúčinnější „drobností“ pro snížení spotřeby paliva, která navíc ve srovnání s ostatními úpravami nestojí nic než naprogramování, je nápověda pro nejvhodnější zařazený rychlostní stupeň. Během jízdy řidič neustále dostává informaci o tom, jaký je pro daný okamžik z hlediska spotřeby paliva optimální rychlostní stupeň. Řidič nebo řidička tak může změnou svého jízdního stylu snížit spotřebu paliva mnohdy až 10 %.
Pneumatiky se sníženým valivým odporem
Dokážou snížit spotřebu paliva až o 2 procenta. Určitou nevýhodou je ve srovnání se standardními pneumatikami mírně vyšší cena. Upravená konstrukce může přinést zhoršení chování pneumatik například při jízdě na vodě.
Prodloužené převody
Snížení spotřeby zejména pro jízdy mimo město se dosahuje například prodloužením převodů vyšších rychlostních stupňů (většinou od 3. výše). Prodloužení převodových stupňů přináší omezení dynamiky ve vyšších rychlostech. Pro běžnou jízdu bude třeba častěji řadit.
Aerodynamika
Drobnými úpravami aerodynamiky se daří zejména ve vyšších rychlostech snižovat spotřebu paliva v řádu jednotek procent. Například zaslepením masky chladiče nebo snížením spodní části nárazníků před koly. Ty jsou však vystaveny většímu riziku poškození při parkování.
Řídicí jednotka motorů
Přeprogramováním řídicích jednotek se reaguje na změnu převodových stupňů. Motory jsou naladěny tak, aby upřednostňovaly úspornost před výkonností.
ZDROJ: www.lidovky.cz, kráceno, upraveno