Mění se jízdní řád vlaků. V Ostravě mají nahradit metro
Česko - Některé spoje Českých drah s novým jízdním řádem zrychlí, příměstské vlaky pojedou častěji a cestování z Prahy do některých hlavních měst v Evropě bude jednodušší.
Grafikon pro nadcházející rok začne platit 14. prosince. Vůbec poprvé jej sestavil vlastník a provozovatel infrastruktury - Správa železniční dopravní cesty.
"Na trasách mezi nejvýznamnějšími sídly chceme mít rychlé vlaky každou hodinu," řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Právě ministerstvo si objednává spoje u Českých drah.
Svezení vlakem ovšem s novým řádem podraží o průměrných sedm a půl procenta a to i přesto, že ceny pohonných v poslední době klesly a část vlaků drah je motorových.
Nově přibudou spoje z Prahy do Vídně. Konečnou nočních vlaků EuroNight z Německa do Prahy již nebude hlavní město, ale pojedou až do Brna.
Další novou noční linkou se cestující svezou z Budapešti do Prahy, odtud také do Tater a Košic. Novinkou je rovněž spoj Avala z Prahy do Bělehradu.
"Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad - Lichkov bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi," informoval tiskový mluvčí drah Kubala.
Vlaky EuroCity a InterCity pojedou z Prahy do Brna každou hodinu. Na této lince vozí vlaky také moderní německé lokomotivy Taurus firmy Siemens, dráhy tu slibují klimatizované vozy. Přímé vlaky od prosince dovezou cestující z Hodonína do Brna za hodinu a šest minut, ve špice pojedou každou hodinu.
Zcela nově pojede každé dvě hodiny rychlík z Prahy přes Beroun a Písek do Českých Budějovic.
Z Ostravy do Prahy pod 3 hodiny
Délka jízdy vlakem z Ostravy do Prahy je nastavena baťovsky na 2 hodiny 59 minut. "Je to historicky nejrychlejší spojení měst vlaky pendolino," říká Kubala.
Vlaky tak výrazně ujíždějí autobusům - soukromý dopravce Student Agency urazí trasu dlouhou bezmála čtyři sta kilometrů za pět a půl hodiny, je však oproti pendolinu o polovinu levnější.
"České dráhy se chtějí více zapojit do městské a příměstské dopravy ve velkých aglomeracích," řekl výkonný ředitel marketingu a komunikace Aleš Ondrůj.
Esko, neboli S linky, představují nový koncept regionální a příměstské dopravy. České dráhy se inspirovaly za hranicemi, například rakouskou příměstskou dráhou S-Bahn.
Tramvajové značení linek a jednoduché schéma má usnadnit cestování. Ondrůj dodává, že by tyto linky měly v Ostravě a okolí převzít roli metra.
Doba jízdy přímých S linek z Opavy do Stodolní v centru Ostravy zabere 43 minut, z Českého Těšína 42 minut a z Havířova 20 minut.
V příštích letech budou i zde nasazeny moderní bezbariérové soupravy.
Z Kladna do Prahy každou hodinu
Dvojnásobek vlaků pojede na příměstské jednokolejné lince mezi Prahou a Kladnem, poskytnou 12 400 míst. Staré motorové vlaky nahradí bezbariérové soupravy, některé rychlíky a spěšné vlaky urazí trasu za 37 minut.
"Doprava zde již neodpovídala 21. století. Z Kladenska dojíždí 20 tisíc lidí, tedy vůbec nejvíc ze středních Čech," říká ředitel odboru rozvoje ČD Jiří Schmidt.
Z Kladna pojede 19 vlaků, opačným směrem z Prahy o dva méně, zastavovat budou jen v Hostivici a pražských Dejvicích.
"Cestující se tak nemusí učit žádné jízdní řády. Je to u nás úplná novinka," dodává tiskový mluvčí drah Ondřej Kubala.
Rychlé vlaky pojedou z Masarykova nádraží dvě minuty po celé každou hodinu, zastávkové spoje budou na trať vyrážet vždy v půl. Sedmnáct minut po celé budou v odpolední špičce jezdit posilové vlaky z Masarykova nádraží.
"České dráhy jsou přesvědčené, že jednokolejná trať takový nápor zvládne," ujišťuje Kubala. Ředitel ROPIDu Pavel Procházka věří, že v době výstavby městského okruhu využijí vlaky i Pražané jedoucí z Prahy 6 do centra.
"Díky nové koncepci se výrazně zlepší také cestování z Kladna do Rakovníka a do Kralup nad Vltavou," doplňuje Alois Kašpar, zástupce ČD pro Středočeský kraj.
Na budovanou rychlodráhu z centra Prahy do Kladna si cestující počkají nejméně do roku 2013.