Cukrovary TTD představily ekologicky šetrné biopalivo E85
Dobrovice (Mladoboleslavsko) 9. prosince (ČTK) - Společnost Agroethanol TTD,
dceřinná firma Cukrovarů a lihovarů TTD, dnes ve svém závodě v Dobrovici na
Boleslavsku oficiálně uvedla na trh ekologicky šetrné biopalivo E85. To se
skládá z 85 procent z ethanolu a z 15 procent z naturalu 95. Protože však v
Česku zatím není pro tyto pohonné hmoty potřebná infrastruktura, je společnost
připravená dodávat palivo i do zahraničí, řekl ČTK ředitel Oldřich Reinbergr.
"Navázali jsme již kontakty například na německém nebo polském trhu," řekl
Reinbergr. V Česku zatím biopalivo zřejmě nenajde větší uplatnění, chybějí jak
čerpací stanice, tak auta, která by na toto palivo jezdila. Neexistuje zatím
žádná finanční podpora pro jeho výrobu, je zde pouze zákonná povinnost
přimíchávat bioethanol do pohonných hmot, a to od začátku roku 2008 dvě
procenta, od roku 2009 se tento podíl zvýší na 3,5 procenta.
"Je to celé složitější, nejenom, že zde musí být auta na biopaliva, ale také
lidi, kteří si tato auta koupí. Pumpaři tak mohou dát na čerpací stanici stojan,
kde E85 bude, ale to palivo tam pak bude ležet několik měsíců," řekl předseda
společenství čerpacích stanic Ivan Indráček. Podle něj je třeba vzít si příklad
ze Švédska, kde na biopalivo již mnoho aut jezdí a je tam rozsáhlá síť čerpacích
stanic.
Na českém trhu však již několik automobilů schopných jezdit na tuto směs
paliva je. Jedná se o takzvaný flexible fuel vehicle (FFV). Předností takového
auta je, že řidič může kdykoliv natankovat buď E85, bezolovnatý benzin nebo směs
etanolu a benzinu. "V Česku jsme takových aut prodali již 27, přestože zde není
žádná potřebná infrastruktura," řekl Martin Linhart, zástupce automobilky Ford.
Podle něj je cena takového auta asi o 15.000 korun vyšší, spotřeba je vyšší asi
o čtvrtinu. "Ve Švédsku to řeší například nižší cenou pohonných hmot," dodal
Linhart.
Agroetanol TTD je první český výrobce bioethanolu, který se dělá z cukrové
řepy či obilí. Jeho výroba byla zahájena v roce 2006. Cukrovou řepu odebírá
Agroetanol TTD od přibližně 420 pěstitelů z plochy asi 30.000 hektarů. Kapacita
závodu je milion hektolitrů lihu za rok.
Dobrovice (Mladoboleslavsko) 9. prosince (ČTK) - Společnost Agroethanol TTD, dceřinná firma Cukrovarů a lihovarů TTD, dnes ve svém závodě v Dobrovici na Boleslavsku oficiálně uvedla na trh ekologicky šetrné biopalivo E85. To se skládá z 85 procent z ethanolu a z 15 procent z naturalu 95. Protože však v Česku zatím není pro tyto pohonné hmoty potřebná infrastruktura, je společnost připravená dodávat palivo i do zahraničí, řekl ČTK ředitel Oldřich Reinbergr.
"Navázali jsme již kontakty například na německém nebo polském trhu," řekl Reinbergr. V Česku zatím biopalivo zřejmě nenajde větší uplatnění, chybějí jak čerpací stanice, tak auta, která by na toto palivo jezdila. Neexistuje zatím žádná finanční podpora pro jeho výrobu, je zde pouze zákonná povinnost přimíchávat bioethanol do pohonných hmot, a to od začátku roku 2008 dvě procenta, od roku 2009 se tento podíl zvýší na 3,5 procenta.
"Je to celé složitější, nejenom, že zde musí být auta na biopaliva, ale také lidi, kteří si tato auta koupí. Pumpaři tak mohou dát na čerpací stanici stojan, kde E85 bude, ale to palivo tam pak bude ležet několik měsíců," řekl předseda společenství čerpacích stanic Ivan Indráček. Podle něj je třeba vzít si příklad ze Švédska, kde na biopalivo již mnoho aut jezdí a je tam rozsáhlá síť čerpacích stanic.
Na českém trhu však již několik automobilů schopných jezdit na tuto směs paliva je. Jedná se o takzvaný flexible fuel vehicle (FFV). Předností takového auta je, že řidič může kdykoliv natankovat buď E85, bezolovnatý benzin nebo směs etanolu a benzinu. "V Česku jsme takových aut prodali již 27, přestože zde není žádná potřebná infrastruktura," řekl Martin Linhart, zástupce automobilky Ford. Podle něj je cena takového auta asi o 15.000 korun vyšší, spotřeba je vyšší asi o čtvrtinu. "Ve Švédsku to řeší například nižší cenou pohonných hmot," dodal Linhart.
Agroetanol TTD je první český výrobce bioethanolu, který se dělá z cukrové řepy či obilí. Jeho výroba byla zahájena v roce 2006. Cukrovou řepu odebírá Agroetanol TTD od přibližně 420 pěstitelů z plochy asi 30.000 hektarů. Kapacita závodu je milion hektolitrů lihu za rok.
"Navázali jsme již kontakty například na německém nebo polském trhu," řekl Reinbergr. V Česku zatím biopalivo zřejmě nenajde větší uplatnění, chybějí jak čerpací stanice, tak auta, která by na toto palivo jezdila. Neexistuje zatím žádná finanční podpora pro jeho výrobu, je zde pouze zákonná povinnost přimíchávat bioethanol do pohonných hmot, a to od začátku roku 2008 dvě procenta, od roku 2009 se tento podíl zvýší na 3,5 procenta.
"Je to celé složitější, nejenom, že zde musí být auta na biopaliva, ale také lidi, kteří si tato auta koupí. Pumpaři tak mohou dát na čerpací stanici stojan, kde E85 bude, ale to palivo tam pak bude ležet několik měsíců," řekl předseda společenství čerpacích stanic Ivan Indráček. Podle něj je třeba vzít si příklad ze Švédska, kde na biopalivo již mnoho aut jezdí a je tam rozsáhlá síť čerpacích stanic.
Na českém trhu však již několik automobilů schopných jezdit na tuto směs paliva je. Jedná se o takzvaný flexible fuel vehicle (FFV). Předností takového auta je, že řidič může kdykoliv natankovat buď E85, bezolovnatý benzin nebo směs etanolu a benzinu. "V Česku jsme takových aut prodali již 27, přestože zde není žádná potřebná infrastruktura," řekl Martin Linhart, zástupce automobilky Ford. Podle něj je cena takového auta asi o 15.000 korun vyšší, spotřeba je vyšší asi o čtvrtinu. "Ve Švédsku to řeší například nižší cenou pohonných hmot," dodal Linhart.
Agroetanol TTD je první český výrobce bioethanolu, který se dělá z cukrové řepy či obilí. Jeho výroba byla zahájena v roce 2006. Cukrovou řepu odebírá Agroetanol TTD od přibližně 420 pěstitelů z plochy asi 30.000 hektarů. Kapacita závodu je milion hektolitrů lihu za rok.
Sdílet článek na sociálních sítích