Úterý, 30. dubna 2024

Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

Španělský rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím

- Superexpres AVE nabízí ekologicky šetrný způsob cestování

- Do roku 2020 chce Madrid vybudovat 10 tisíc kilometrů rychlotratí

Dáte si třeba kávu a vychutnáte film. Na víc už nezbude čas.

Vysokorychlostní trať mezi Madridem a katalánskou Barcelonou, otevřená před necelým rokem, platí za nejrychlejší v Evropě. Vlaky tam pravidelně dosahují cestovní rychlosti 350 km/h. (Absolutní rekord drží s 574 km/h francouzské TGV.)

A obě města jsou si najednou blíž. Superexpresy AVE od společnosti Siemens urazí vzdálenost 505 kilometrů mezi oběma městy za 2 hodiny 35 minut.

Zásluhou nové železnice se značně snížilo množství vypouštěných emisí. "Rychlovlak jich spotřebuje zhruba šestinu ve srovnání s letadlem," řekl agenturám inženýr Alberto García Alvarez, který se podílel na výzkumu spotřeby.

Španělé mluví o revoluci ve vnitrostátním cestování.

Nová čísla teď naznačují, že projekt je úspěšný i komerčně. Narušil letitou nadvládu letadel.

Jízda za 44 eur

Do loňského listopadu přibylo na rychlotrati 28 procent cestujících. Letecké společnosti hlásily za stejné období odliv 20 procent klientů. Takže: letecké společnosti, které o rok dříve získaly 72 procent z 4,8 milionu cestujících na dálkových vnitrostátních trasách, jich loni přilákaly už jen 60 procent. "Do dvou let budou mít rychlovlaky polovinu trhu," citoval list Guardian Josepa Vallse z barcelonské školy ESADE.

Vlaky totiž nejsou drahé: jízdenka na trati Madrid - Barcelona stojí 44 eur. Pro srovnání - letenka nyní stojí kolem 55 eur. Podle dispečerů navíc dorazí 99 procent vlaků načas. To o letadlech, která zápasí s přeplněnými koridory, není možné vždy říct. A při zpoždění větším než 30 minut vrací dráhy jízdné zpět.

Není to první rychlotrať ve Španělsku. Už v roce 1992 spojily vlaky, inspirované francouzským TGV, Madrid a Sevillu. Jiné rychlovlaky míří do Valladolidu a Malagy. Modernizují se i stávající tratě. Pro Španělsko, rozlehlé jako sousední Francie, jsou rychlotrati ideálním řešením.

Do výstavby nových rychlotratí chce Madrid investovat 108 miliard eur. Vláda považuje masivní projekty infrastruktury za účinnou zbraň v boji proti postupující hospodářské krizi.

Rychlotratě protly Evropu

Rychlovlaky AVE (zkratka Alta Velocidad Espaňola, tedy španělské rychlovlaky - a zároveň ve španělštině "pták") vychází z úspěšného modelu, se kterým přišli jako první Francouzi.

Modrostříbrné štíhlé soupravy TGV se rozběhly z Francie všemi směry. Koncepce souprav zůstávala původní, stále se zlepšoval výkon, a tím i rychlost až po zmíněný rekord, kterého dosáhla souprava TGV předloni na nově vybudované trati Paříž - Štrasburk.

Italové zavedli rychlovlak Pendolino. Němci pracovali na svém projektu ICE. Vlaky dodávala firma Siemens, která vyrobila i soupravy Siemens - Velaro pro španělskou rychlotrať.

Španělé chtějí ve výstavbě rychlotratí pokračovat. Do roku 2020 má být v zemi 10 tisíc kilometrů rychlotratí, slíbil premiér José Luis Zapatero. Konečný cíl je prostý: 90 procent Španělů by mělo mít vysokorychlostní trať maximálně 50 kilometrů od svého bydliště.

AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů