Pátek, 9. prosince 2022

Nadlimitní hluk sužuje Olomoučany

2. června 2009
Nadlimitní hluk sužuje Olomoučany

OLOMOUC - Zatím jen dílčího úspěchu, když rozsudek zatím není pravomocný, dosáhli obyvatelé Rolberské ulice v Olomouci, kteří se domáhali snížení hlukové zátěže.

Nešťastníci bydlící u hlavní výpadovky z Olomouce na Přerov podali před časem žalobu na Ředitelství silnic a dálnic a na ministerstvo dopravy, neboť právě tyto dvě instituce podle nich mohou za obrovskou hlukovou zátěž v této lokalitě. Po ne právě krátkodobém projednávání žaloby se konečně lidé z Rolberské ulice dočkali vidiny na zlepšení, když Okresní soud v Olomouci rozhodl v jejich prospěch s tím, že žalovaným ukládá zdržet se v lokalitě rušení hlukem . Verdikt soudu ale zatím není pravomocný, dá se očekávat odvolání, když žalované instituce se ohrazují tím, že lidé v Rolberské ulici nemají na svých domech okna, která by vyhovovala platným normám.

Právě tato ulice v Olomouci patří mezi lokality nejvíce postižené nadlimitním hlukem ze silniční dopravy nejen v Olomouci, ale i v rámci celého Olomouckého kraje. Přitom Olomouc se v České republice řadí na první místo, kde je nejvíce lidí zasaženo extrémní hlukovou zátěží v nočních hodinách. Jedná se o hlukovou zátěž nad 70 decibelů, přitom podle údajů Světové zdravotnické organizace dlouhodobá expozice hlukem nad 55 decibelů znamená vážné obtěžování a může nastartovat vznik řady onemocnění. Hluk nad 65 decibelů je lékaři uváděn již jako dlouhodobě nesnesitelný, který prokazatelně poškozuje zdraví lidí, kteří jsou takové hodnotě vystaveni. Před časem to uvedla studie Ekologického právního servisu.

Další lokalitou v Olomouci, kde jsou lidé sužováni nadměrným hlukem z projíždějících vozidel, je výpadovka směrem na Mohelnici, tzv. stará Pražská. Zde se snažil ve prospěch nešťastníků obtěžovaných hlukem zasáhnout olomoucký magistrát, když učinil několik kroků k vytěsnění nákladní dopravy na obchvat. Ten sice funguje už déle než rok a půl, nicméně řidiči jej z mnoha důvodů ignorovali. Od začátku letošního roku situaci řeší zákazové dopravní značky pro nákladní vozidla, je to však jen částečné řešení.

 

Zdroj:Haló noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů