Neděle, 27. listopadu 2022

Američané příliš jezdí a tloustnou

Automobilisté v USA udělají denně jen tisíc kroků. Pro zdraví se jich doporučuje denně 10 tisíc.
18. června 2009
Američané příliš jezdí a tloustnou
Seema Shrikhandeová jezdí do práce autem. Za volant sedne i tehdy, když bere svého syna do školy. A na auto spoléhá také tehdy, když potřebuje nakoupit, zajít do banky nebo navštívit kamarády, napsala agentura Reuters. Jízda autem je součástí životního stylu Američanů, ale odborníci upozorňují, že soustavné používání automobilu jim škodí.

Podle Jamese Hilla, profesora pediatrie na Coloradské univerzitě by člověk, aby zůstal fit, měl každý den udělat 10 000 kroků. Ale ti, kdo jen ráno přejdou z domu do auta, z auta do kanceláře a večer zase zpět, udělají kroků jen tisíc.

Kultura automobilismu nutí lidi, aby přemýšleli, kdy si na pohyb udělají čas. "Kdyby Atlanta byla městem, kde se víc chodí, samozřejmě bych se pohybovala, což potřebuji. Nyní ale cvičení musím do programu zařazovat, což je někdy velmi těžké, protože mám hodně práce," vysvětluje Shrikhandeová, která pracuje na atlantské Oglethorpově univerzitě.

Obezita a srdeční choroby jsou jen dva z řady problémů, které se často dávají do souvislosti se sedavým způsobem života. Kvůli závislosti na autech je těžší dostat se na 75 minut intenzivního pohybu týdně nebo na 150 minut mírnější tělesné námahy, což je doba, kterou doporučuje americká vláda, říká Dianna Densmoreová ze Střediska pro kontrolu nemocí a prevenci.

Lawrence Frank z kanadské univerzity v Britské Kolumbii dokonce vyčíslil souvislost mezi vzdáleností, jakou lidé každý den ujedou, a jejich hmotností. "Každých dalších 30 minut v autě znamená, že možnost, že člověk bude obézní, vzroste o tři procenta," říká. "U lidí, kteří žijí v oblastech, kde jsou obchody a služby dosažitelné pěšky, je pravděpodobnost, že budou obézní, o sedm procent nižší," dodává.

Ve starších amerických městech, jako je New York, Boston a Chicago, mnoho čtvrtí vyrostlo kolem sítě hustě obydlených ulic a bývá v nich veřejná doprava. Ale rychle rostoucí novější města jako Atlanta, Dallas nebo Phoenix jsou obklopena rozlehlými předměstími, do kterých se dá dostat jen autem. Roli také hrají horká léta, kdy lidé prostě chuť chodit nemají.

Zdraví je jen jedním z faktorů, proč urbanisté hledají alternativy k městům, jejichž obyvatelé se bez automobilů neobejdou. Skupiny zabývající se ochranou životního prostředí a zdravějším způsobem života lobbují za to, aby byl na federální úrovni přijat zákon, který by zohledňoval jiné způsoby dopravy.

V zemi, kde automobil je symbolem svobody, zástupci dopravní a stavební lobby nazývají alternativy sociálním inženýrstvím nebo snahou podkopat ducha Spojených států.

AUTOR: čtk
AUTOR: Reuters
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
Electrolux - domácí spotřebiče
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů