Čtvrtek, 18. dubna 2024

Boj o hlukové limity u silnic se vyostřuje

Boj o hlukové limity u silnic se vyostřuje

Premiéra Jana Fischera a ministryni zdravotnictví Danu Juráskovou čeká zápas o vládní hlukovou vyhlášku. Jde o návrh týmu hlavního hygienika a náměstka Michaela Víta, který by změkčením přípustné hlukové zátěže umožnil dopravu a výstavbu nových silnic tam, kde jsou s dodržováním norem problémy.

"Oslovím dopisem pana premiéra a požaduji od paní ministryně odpověď na mou interpelaci," zdůraznila poslankyně Věra Jakubková (nezařazená). "Sbírám také názory lékařů. Využiji všech možností, ochrana zdraví lidí musí být prioritou," dodala.

Aktuální záměr, o němž první informoval deník E15, počítá u pozemních tras nejvyšší třídy se stropy 65 decibelů ve dne a 55 v noci, což je stav, který platil do roku 2000.

"Důvodem je snížit dopravní zátěž center obcí, kdy není možné odvést dopravu na okruhy mimo zástavbu, protože tam nelze zajistit plnění platných limitů," uvádí důvodová zpráva.

Návrh úpravy dále argumentuje, že nejde o plošné zvýšení hygienických limitů hluku, ale jen o výjimečně podmíněnou možnost. "Je paradoxní, že návrh, jehož obsahem je zvýšení maximálních hygienických limitů hluku, je odůvodněn snahou o snížení hlukové zátěže obyvatel," namítá Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Celý materiál, který nechce ministerstvo zdravotnictví zveřejnit ani komentovat, prošel interním připomínkovým řízením. K textu se vyjadřovaly Krajské hygienické stanice. Podle zdrojů E15 nejsou všechna stanoviska kladná. "Jde o jednostranné účelové opatření, které má za cíl usnadnit výstavbu nových silnic," míní Doucha.

Úplný dokument nemá ani poslankyně Jakubková, třebaže o něj požádala. "Ve sněmovně je na toto téma velmi horká diskuze, nejmilitantnější jsou samozřejmě zelení, jmenovitě paní poslankyně Jakubková, které jsem zatím odmítla vydat návrh s tím, že na toto téma budeme ještě jednat. Je v kontaktu s novináři a rozhodně nás nehodlá šetřit," stojí v e- mailu, který napsala Jurásková pětici spolupracovníků.

"Ministryně zdravotnictví, místo aby hájila zdraví občanů, hledá důvody, jak celou záležitost smáznout. Má pravdu, šetřit ji nebudu," reagovala Jakubková.

Změna číslo tři?

Hlukové limity, tedy povolenou hlasitost ruchu z hlavních silnic, změnila vláda v minulosti už dvakrát. Zatímco v roce 1998 byly hodnoty, platné pro studii EIA ohledně komunikace R- 48 Dobrá- - Tošanovice, padesát decibelů ve dne a čtyřicet decibelů v noci, v roce 2000 stouply na 55, respektive 45 decibelů. Na konci října 2006, tedy v době kolaudace R- 48, už platil nový předpis z téhož roku, na jehož základě se hranice zvedla na šedesát a padesát decibelů.

Zdroj: www.zdn.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů