Obrněný transportér nebyl dostatečně mobilní
OT-64 byl sice dobrým pomocníkem, ale nákladnost provozu a zejména okamžitá mobilita, související se složitou přepravou na místo události, toto přestalo vyhovovat potřebám provozovatele. Ještě než byl OT-64 odprodán, měla Zdravotnická záchranná služba Trans Hospital jasno, kdo bude jeho nástupcem.
Pro účely možného nasazení v rámci složek IZS při záchraně životů v rámci povodní, těžko přístupného terénu, sněhu či jen třeba nouzového zásobování potravinami do nedostupných oblastí bylo zvoleno obojživelné Volvo Bv 202.
Nová technika je drahá
Pořizovat takovouto techniku novou by bylo finančně neúnosné a tak se zakoupil starší model Bv202, pocházející z roku 1979. Historie tohoto speciálu se však datuje až do padesátých let minulého století, kdy ve Švedsku vyvstala potřeba nového přepravního transportéru této hmotnostní kategorie. Sériová výroba Bv 202 započala již v roce 1961, později produkci převzala firma Hägglund, která je známým producentem nástupce Bv 202, tedy modelu Hägglund Bv 206, který u nás užívají např. profesionální hasiči v Liberci, kteří ho pořídili taktéž starší po službě v armádě.

Plovoucí lehký pásák je ideální řešení
Hnací agregát Bv 202 je dvoukarburátorový dvoulitr Volvo B20 o výkonu/síle 71,4/kw/97 koní při 5300 ot/min. neměl najeto ani 1500 km a na nejen první pohled vypadal jako nový. O převody se stará manuální čtyřstupňová převodovka manuální ZF S 4. Maximální možný dojezd je 400 km, spotřeba se blíží až 10 l/hod.
Jedná se o 3420 kg vážící kloubový pásák, ovládaný běžným volantovým řízením, jehož obě části jsou hnané a nezávisle na sobě i vytápěné. V předním modulu, kde je motor, je místo pro řidiče a velitele vozu, zadní modul je určen pro přepravu až osmi sedících osob, v případě záchranné služby je zde prostor pro vanová nosítka s jedním pacientem, vejdou se sem však nouzově až tři. Maximální možné užitečné zatížení je 1000 kg pro jízdu na silnici, 800 kg pro pohyb v terénu. S dvoulitrovým motorem dosáhne Bv 202 maximální rychlost 39 km/h, ve vodě je to pak 1,25 uzlů.
Bv 200 je skvěle vybavena pro zvládání terénu, dokáže překonat příkop o šíři 3,6 m, překážky do výšky 1,1 m, zvládne 60% stoupání (úhel přes 30°) a 40° boční náklon. Úhel vychýlení kloubu je 34°. Úhel 17° je stejný pro zadní/přední část při sjezdu i nájezdu při max. zlomení středového kloubu.

Záchranářské vybavení plně vyhovuje možnému nasazení obojživelníka
Volvo prošlo po jeho zakoupení celkovou renovací, spočívající v jeho úpravě pro potřeby záchranné služby a také novým olakováním z původního vojenského zbarvení na žlutý podklad RAL 1016 a červené doplňky RAL 3020 + polepy a dovybavením s montáží zvukového a světelného výstražného zařízení.
Přední část je pouze pro řidiče a velitele vozu, zadní pak pro transport osob či materiálu a je zde záchranářské vybavení v podobě vanových nosítek, sady vakuových nosítek a dlah, páteřové desky, doktorského batohu, ochranných přileb, plovacích vest, světlometů, drobného ženijního nářadí, lana, provazového žebříku atd. Něco z toho je uloženo i na střeše.
Snadná přeprava na místo zásahu
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně lehký stroj s pohotovostní hmotností necelé 3,5 tuny, stačí na jeho přepravu malý tahač, tvořený vozidlem Mercedes-Benz Sprinter 2.5 a návěs. Naložení pásaku na něj je záležitostí několika minut. Celá souprava parkuje v místě sídla ZZS trans Hospital v Řevnicích.

Technicko-taktická data obojživelného VOLVA Bv 202
- Typ: VOLVO Bv 202
- Motor: VOLVO B20
- Výkon: 71,4/kw/97 koní při 5300 ot/min.
- Max. točivý moment: 145 Nm při 3500 ot/min
- Převodovka: čtyřrychlostní manuál ZF S4
- Celková délka: 6175 mm
- Šířka: 1760 mm
- Výška: 2210 mm
- Světlá výška: 300/200 mm
- Šířka gumových pásů: 500 mm
Vnitřní prostor zadní části
- Délka: 2300 mm
- Šířka: 1600 mm
- Výška: 1400 mm
- Pohotovostní hmotnost: 3420 kg
- Přední část: 2240 kg
- Zadní část: 2180 kg
- Max. užitečné zatížení na silnici: 1000 kg
- Max. užitečné zatížení v terénu: 800 kg
- Max. hmotnost přívěsu: 800 kg
- Max. rychlost: 39 km/h
- Max. rychlost plavby: 1,25 uzlů
- Nájezdový úhel: 17° přední i zadní část v bodu zlomu
- Boční náklon: 40°
- Stoupání: 60%
Ještě zajímavost na konec. Několik těchto švédských speciálů sloužilo i v tehdejší Československé lidové armádě u příhraničních útvarů - vidových hlásek na západě republiky.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o stroj západní provenience, lze toto považovat za unikát.
ZDROJ: www.pozary.cz