JAK VYBUDOVAT ŠKOLNÍ PŘÍRODNÍ UČEBNU
Lipka připravuje soubor čtyř metodik, které radí kreativním pedagogům, jak založit školní přírodní učebnu a vyučovat žáky v souladu s přírodou.
Přírodní učebna (nebo učebna v přírodě) je jakýkoli prostor v blízkém okolí školy, kde se mohou učit nejrůznější předměty pod širým nebem v interakci s okolní přírodou. Pozorovat malé zázraky každodenního života lze nejenom v přírodovědě, ale i v matematice, fyzice nebo při výuce jazyků.
Praktický šanon obsahuje čtyři sešity. První z nich shrnuje obecné zásady při budování a údržbě přírodních učeben - radí, jak takovou učebnu založit, doporučuje vhodné prvky a seznamuje se základními permakulturními principy, které autorka Dana Křivánková prosazuje: "Stejně jako v minulosti je i dnes škola nositelem pokroku a v případě školních přírodních učeben i objevitelem zapomenutého. Trochu jsme přestali sami na sebe pohlížet jako na součást přírody. `Bio-logický` pohled zdravým selským rozumem musíme žáky učit, protože již není součástí jejich všedního dne v běžném životě. Permakulturní principy jsou shrnutím a jednoduchým výčtem postojů, které fungovaly a stále fungují."
Další sešity se zabývají vodními prvky a zásadami pro budování suchých stanovišť a výukových prvků. Celek je doplněn CD, které obsahuje ukázky ze zahrad u mnohých škol, které se již pustily do přebudování svých pozemků podle principů přírodních zahrad, a mnoho dalších inspirativních fotografií.
Metodické sešity jsou vydávány v rámci projektu Praktická environmentální výchova pro pedagogy, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Kontakt: Mgr. Lucie Krejčí, redaktorka, lucie.krejci@lipka.cz