Pouhá modernizace trati z Prahy do Mnichova konkurenceschopnost železnice nezajistí
Modernizace trati z Prahy do Mnichova a Norimberku, na které se nedávno dohodl ministr dopravy Dan Ťok se svým bavorským protějškem, by prodloužila cestu vlakem do Mnichova a Norimberka i nadále až o hodinu delší, než při jízdě osobním automobilem. Podle Strany zelených (SZ) je toto řešení neefektivní a stát by měl postavit novou vysokorychlostní trať, která může konkurovat výrazně rychlejšímu silničnímu spojení. Za nepřijatelné považuje SZ i to, že modernizovaná trať do Bavorska by měla být podle plánu ministerstva dopravy zprovozněna až v roce 2025.
"Zásadně nesouhlasíme s návrhy investic do železniční sítě, které jsou nekonkurenceschopné k silniční dopravě už v okamžiku, kdy vznikají na papíře. U silniční sítě je samozřejmostí, že nové dálnice s moderními parametry slouží dálkové nákladní a rychlé osobní dopravě, zatímco stávající infrastruktura je ponechaná a plně využitá pro regionální dopravní obslužnost," uvádí Jana Drápalová, předsedkyně SZ.
Výsledným efektem vynaložení obrovských nákladů na modernizaci stávající tratě by byla jízdní doba o půl hodiny delší v případě Mnichova a hodinu delší v případě Norimberka, než při jízdě osobním automobilem v současnosti.
"U silniční dopravy si nikdo neumí představit, že by se místo stavby nových dálnic pouze modernizovaly silnice z doby Rakouska-Uherska. Opravdu rychlé evropské železniční spojení může umožnit pouze nová trať. Současné tratě je potřebné modernizovat, využívat by se ale měly především pro účely kvalitní příměstské osobní dopravy a nerušené plynulé jízdy nákladních vlaků," uvádí Tomáš Tužín, dopravní expert SZ.
Strana Zelených považuje za nezbytné, aby i ČR neprodleně zahájila výstavbu nových rychlých železničních tratí tak, jak je to běžné v celé řadě států světa, tedy nejen ve vyspělých zemích Evropské unie. Spojení ČR s Bavorskem je vedle vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem tím nejdůležitějším.