Češi chtějí dostavět Mochovce
Plzeňská společnost Škoda JS má našlápnuto k další miliardové zakázce na dostavbě slovenské jaderné elektrárny Mochovce. Tu by mohla nově z pozice hlavního koordinátora prakticky řídit. O rozšíření své úlohy na stavbě jedná se Slovenskými elektrárnami, respektive s jejich většinovým vlastníkem, italskou společností Enel. Pod její taktovkou se dostavba Mochovců prodražila o miliardy eura spuštění se odložilo minimálně o čtyři roky.
,,Tyto informace mohu potvrdit. Jednalo by se o práci počínaje pro jektovou dokumentací a konče ko ordinací spouštění nových bloků. Jde o inženýrské práce, ne dodávky technologií," řekl mluvčí firmy Jan Stolár. Podle něj by pro Škodu JS znamenalo další rozšíření působnosti zakázku za desítky milionů eur. Firma přitom již nyní na slovenské jaderné elektrárně provádí klíčovou dodávku na jaderném ostrově a koordinační práce za 470 milionů eur (při dnešním kurzu je to přes 12,7 miliardy korun). Již loni na podzim byla tato suma navýšena o dalších 55 milionů eur.
O tom, zda Škoda JS, která je vlastněná ruskou strojírenskou skupinou OMZ, další práci na ja derné elektrárně získá, se rozhod ne nejpozději do konce letošního roku. Výhodou však je, že italský Enel podle informací HN jedná pouze se strojaři z Plzně. Roli ge nerálního dodavatele si však chce italský akcionář zachovat.
Co bude s Mochovci?
Otázkou ale je, jestli u finální do stavby a spouštění Mochovců italský Enel vůbec ještě bude. Firma totiž oznámila plány na prodej svého podílu ve Slovenských elektrárnách a nyní již třičtvrtě roku bouřlivě vyjednává se slovenskou vládou, jak, komu a co vlastně prodá. Zájem o dvoutřetinový podíl ve slovenské firmě původně projevil ČEZ, svou nabídku ale stáhl. Dál naopak pokračovaly holding EPH Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, maďarskoslovenské konsorcium MOL/Slovnaft/MVM a další.
Velmi pravděpodobné ale je, že podíl odkoupí i vláda. Té se totiž vůbec nelíbí, že by měl Enel odcházet od rozestavěných Mochovců. Jejich cena se pod jeho vedením navýšila z původních 2,8 na 4,6 miliardy eur a podle některých expertů přesáhne i hranici pěti miliard eur. Podobné je to i s jejich spuštěním. To mělo proběhnout u první ho bloku v roce 2013 a u druhého 2014, současný plán je ale na roky 2016, respektive 2017. A opět není jisté,jestli se tyto termíny stihnou.
Podle informací HN Škoda JS počítá i s možností, že Italové ze Slovenska odejdou i před tímto termínem. A měla tak již oslovit slovenskou vládu s nabídkou, že by v takovém případě převzala celou dostavbu jako generální dodavatel. Slovenské ministerstvo hospodářství na dotazy HN ohledně jednání s českou firmou neodpovědělo, bez komentáře údajnou nabídku nechal i mluvčí firmy Stolár.
Šance pro další české firmy
Spolu s plzeňskou firmou by se přitom mohly ,,svézt" i další čes ké společnosti. Například pražská ČKD je jedním z hlavních dodava telůtechnickýchsouborůnejader né části slovenské elektrárny. Pří padné rozšíření činnosti ale zatím nechce komentovat.
Mírně sdílnější je ale otrokovic ká stavební firma PSG. ,,Navýšení objemu naší zakázky záleží přede vším na tom, zda dojde k navýšení samotného kontraktu Škody JS, naše společnost poskytuje technické služby, které se od výše kontraktu Škody JS odvíjí, "říká šéf marketingu firmy Patrik Kamas. České firmy, které se zaměřují na výstavbu jaderných elektráren, přitom po zrušení tendru na do stavbu dvou bloků na Jaderné elektrárně Temelín za 200 až 300 milionů korun nové zakázky potřebují. Na přípravu nabídky na Temelín, kterou Škoda JS, ČKD i PSG podávaly v rámci českoruského konsorcia MIR.1200, vynaložily stovky milionů korun. A v Evropě je sice několik zdrojů plánováno, žádné nové, na které by mohly nyní do dávat, se však zatím nestaví. Škoda JS se snaží své aktivity rozšířitdorůznýchoblastí,asnížit tak svá rizika ze závislosti na ma lém množství odběratelů. Reaguje tím na loňský meziroční pokles tržeb o 13 procent na 2,9 miliardy korun. Provozní zisk činil 100 milionů korun. Naposledy firma zvítězila v tendru na dodávku kontejnerů pro vyhořelé jaderné palivo v Temelíně Skupiny ČEZ. Výše kontraktu činí 2,7 miliardy korun.