Vláda intenzivně vyjednává u EK výjimku pro 10 klíčových dopravních staveb. Schválila novelu zákona EIA, který má předejít riziku jejich zdržení
Vláda schválila novelu zákona EIA z dílny Ministerstva životního prostředí. Ta má umožnit získání stavebního povolení u 10 klíčových projektů,bez toho aniž by u těchto projektů musel být opakován proces posuzování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA. Všechny tyto projekty mají vydané stanovisko EIA podle předvstupního zákona EIA z roku 1992, zároveň jsou ale pro Českou republiku natolik klíčovými stavbami, že pro ně vláda vyjednává výjimku z opakování procesu EIA v Evropské komisi. Všechny záměry jsou současně připravené tak, že po vydání stanoviska dle novely budou moci okamžitě vstoupit do procesu vedoucího k získání stavebního povolení.
,,Rychlá implementace části nové legislativy nás zase posune o kus dál. Novela zákonaEIA totiž umožní vybraným projektům běžet ve speciálním režimu azískat tak výjimku z opakování procesu EIA.Jedná se o stavby, které se nacházejí na transevropské silniční a železniční síti a budou financovány z evropských fondů. Samozřejmostí je souhlas Evropské komise, který je nezbytný pro udělení výjimky u všech těchto projektů. Považuji ale za velmi nadějné, že nová právní úprava je schválena vládou a bude následně předložena na nejbližší schůzi poslanecké sněmovně ke zrychlenému projednání," říká ministr životního prostředí Richard Brabec.
Evropská komise čekala přes 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropským právem. To se současné vládě podařilo v loňském roce. Ani Evropská komise ani české soudy však již neuznávají stanoviska EIA u projektů, které získaly stanoviska EIA podle zákona starého více než 20 let. Proto je nutné u takových záměrů proces EIA zopakovat, a to zejména s ohledem na posouzení vlivů záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví podle platné evropské směrnice. U 10 projektů však česká vláda v Evropské komisi vyjednává výjimku.Předložená právní úprava umožní rezortu dopravy pokračovat v procesu získávání stavebního povolení pro níže uvedených 10 klíčových dopravních staveb tak, aby jejich stavba mohla být zahájena ve stavební sezoně 2017.Jde o stavby, které jsou součástí transevropské sítě, bylo jim do března roku 2015 vydáno územní rozhodnutí, disponují souhlasným stanoviskem EIA právě podle zákona z roku 1992 a jsou přímo stanovené nařízením vlády. U těchto projektů bude moci MŽP vydat platnéstanovisko, pokud budou samozřejmě naplněny požadavky současné legislativy na ochranu životního prostředí a zdraví lidí.
Seznam 10 klíčových staveb, u kterých vláda vyjednává výjimku v EK:
D3 ObchvatČeskýchBudějovic |
D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice |
D48 FrýdekMístek, obchvat |
D35 Opatovice - Ostrov |
D49 Hulín - Fryšták |
D55 Otrokoviceobchvat JV |
D11 1106 Hradec Králové - Smiřice |
I/11 Ostrava, prodlouženáRudná |
D1 0136 Říkovice - Přerov |
ModernizaceželezničnítratiSudoměřice - Votice |
Jak vznikl problém EIA a mýty a fakta:http://www.mzp.cz/cz/news_160505_EIA_myty_fakta.