Stanovisko předsednictva STUŽ k podpoře železniční dopravy oproti dopravě silniční ve veřejném zájmu
Podpora železniční dopravy se ukazuje ve světle řešení problémů, spojených s globální změnou klimatu jako jeden z velmi účinných nástrojů snižování emisí skleníkových plynů a dalších škodlivin, zároveň přitom vede k zvyšování bezpečnosti, menšímu záboru krajiny a k dalším příznivým faktorům. Kolejová doprava je, již z fyzikální podstaty výrazně energeticky účinnější, dlouhodobé statistiky ukazují také na výrazně vyšší bezpečnost tohoto druhu dopravy proti dopravě silniční.
V České republice byly v minulých desetiletích daleko vyšší investiční i provozní prostředky vynaloženy na rozvoj dálniční a silniční sítě, neudržitelně narostl počet silničních vozidel a zátěž dálniční, silniční i uliční sítě měst. Přes naše území v srdci Evropy jezdí denně tisíce kamionů tranzitní dálkové dopravy, která by z velké části mohla a měla využít železnici, prostorová uspořádání měst se namísto potřeb v nich žijících lidí přizpůsobovala a dodnes přizpůsobuje enormním nárokům individuální automobilové dopravy, se všemi negativními důsledky na obyvatelnost měst a obcí, na jejich životní prostředí a zdraví obyvatel.
Teprve v posledních letech zaznamenáváme dílčí zlepšení na železnici, jakými jsou modernizace vybraných železničních koridorů, zvýšení rychlosti na některých tratích, dílčí obnovu lokomotiv a vozového parku osobní dopravy, rekonstrukce některých nádraží, odstraňování nebo úpravy úrovňových železničních přejezdů. Oživila se také diskuze o urychlení výstavby vysokorychlostních tratí, spojujících naši zemi se sousedními státy, ale až na elektrifikaci a zdvojkolejnění některých tratí a na další zavádění moderních zabezpečovacích zařízení zůstává část železničních tratí v nepříznivých směrových a výškových parametrech rakousko-uherské dráhy. Některé trati nebo provoz na nich se ruší, četná nádraží jsou v havarijním stavu, zhoršuje se tím dostupnost některých venkovských oblastí a obcí. Veřejná dopravní obsluha je v lepším případě nahrazena autobusy, v horším zcela zaniká a obyvatelé jsou k cestám za prací, do škol, za občanskou vybaveností a rekreací odkázáni na osobní automobily. Kultura cestování ve veřejné dopravě ve vlacích, tramvajích i v metru, která klesla za socialismu na nekonkurenceschopnou úroveň, se teprve v posledních letech opět zvedá, ale nálepky ,,socka" se bohužel ještě nezbavila. Při chytrém zapojení železnice do osobní dopravní obsluhy nejen ze spádových regionů do měst, ale i do jejich vnitřních dopravních vztahů, by se úroveň cestování zvýšila bez velkých nároků na investice. V územních plánech mnohých velkých měst jsou naplánovány nové zastávky nebo navržena obnova těch dříve zrušených v místech návazností na ostatní MHD i na parkoviště P+R, ale až na vzácné výjimky se tyto zastávky nebudují.
Ze všech výše naznačených důvodů považujeme za nanejvýš žádoucí výrazně navýšit finanční podporu železniční a ostatní kolejové dopravy včetně MHD (tramvaje, metro a také trolejbusy). Pro zvýšení výkonů a atraktivity železniční a místní kolejové dopravy proto žádáme o následující konkrétní opatření:
Za předsednictvo STUŽ
ing. Jiří Dlouhý - předseda