Představení finalistů letošního Energy Globe - kategorie vzdělávání
Online kurz Klimatická změna
Předkladatel: Člověk v tísni - Vzdělávací program Varianty
První online kurz o klimatické změně z dílny Člověka v tísni je určen jak pro pedagogy, tak pro každého zájemce s přístupem k internetu. Přináší tudíž jedinečnou možnost proniknout do tématu samostatně a bez potřeby lektora. Kurz se skládá z celkem osmi samostatných kapitol, v nichž je možné se seznámit s různými úhly pohledu na projevy klimatické změny.
Kurz Klimatická změna je dílem organizace Člověk v tísni, která jej vytvořila primárně pro učitele 2. stupně základních škol a pro učitele středních škol. Ti z něj mohou čerpat nejen zajímavé informace, ale také inspiraci a obsah pro samotnou výuku. Součástí kurzu jsou totiž i interaktivní a testové části, díky nimž je možné složité téma klimatické změny předat žákům srozumitelnou a atraktivní formou.
Jedinečností kurzu je i jeho tematický obsah. Kromě přírodovědného porozumění toho, co se děje se světovým klimatem, je prostor věnován i společenské rovině. Jde přitom nejen o dopady změny klimatu na jednotlivé země nebo reakce mezinárodního společenství, ale také o otázku klimatické spravedlnosti, příklady přizpůsobení se, zmírnění dopadů i občanskou rovinu řešení.
Kurz se na změnu klimatu dívá též z psychologického hlediska. Zabývá se proto takzvaným environmentálním žalem. Tímto pojmem jsou označovány například pocity smutku z devastace přírody nebo strach o budoucnost naší planety. Díky svému komplexnímu pojetí je kurz v českém měřítku jedinečný a může sloužit jako příklad pro výuku dalších témat se širším společenským dopadem. Zásadní přidaná hodnota kurzu se týká kapitoly č. 8 "Jak komunikovat změnu klimatu žákům a proč je to důležité?", která se přímo věnuje tomu, jak učit o změně klimatu.
Dosavadní absolventi kurzu na něm oceňují především jeho odbornou a zároveň hravou formu. Jde zejména o video rozhovory, průběžné testové otázky v každé kapitole, názorné obrázky nebo grafy, které pomáhají vytvořit komplexnější obrázek týkající se klimatické změny.
V čem je projekt výjimečný?
- Téma klimatické změny je zkoumáno jak z přírodovědného hlediska, tak ze společenského a psychologického.
- Přístupná a přehledná podoba kurzu, která zahrnuje interaktivní části a testy pro praktické využití.
- Vhodné pro učitele i všechny zájemce o informace k tématu klimatické změny.
- Do kurzu se od jeho spuštění v lednu 2020 zapsalo již 1 448 účastníků.
Edukační projekt Voda na 100 způsobů
Předkladatel: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace
Celý svět se čím dál častěji potýká s výkyvy počasí. V Evropě a také u nás v České republice je aktuálně velkým tématem nedostatek vody. Projekt Voda na 100 způsobů, který doslova vytvořily děti pro děti, se zabývá osvětou a hospodárným využitím vody. Necílí přitom pouze na tuzemsko, ale již dnes má významný mezinárodní přesah. Díky tomu se jeho účastníci učí šetřit vodou v celé Evropě.
Na začátku byla škola. Přesněji žáci Masarykovy základní školy a mateřské školy Melč, kteří cítili potřebu upozornit na hrozící problém nedostatku vody. Škola proto využila program Erasmus+ k oslovení podobně smýšlejících vzdělávacích institucí v Evropské unii. Výsledkem je edukační projekt s anglickým názvem W. A. T. E. R. - in other ways (česky Voda na 100 způsobů), který již druhým rokem probíhá ve spolupráci s vzdělávacími institucemi v Portugalsku, Chorvatsku, Španělsku, Itálii nebo Litvě.
Program Voda na 100 způsobů v sobě skrývá řadu aktivit, které vycházejí přímo z jeho anglického názvu:
? W = the war of survival (válka o přežití);
? A = alternative resources (alternativní zdroje);
? T = transport and travelling (doprava a cestování);
? E = ecology (ekologie);
? R = recreation and remedy (rekreace a léčba).
Žáci zapojených škol zkoumají jednotlivé body ve své domovské zemi. Na společných setkáních, která se konají střídavě ve všech zapojených zemích, pak dochází k předání zkušeností. Kromě toho, že se účastníci vzájemně obohatí o své poznatky, mohou i porovnat odlišný přístup jednotlivých národů k daným problémům a úkolům.
V tuto chvíli jsou splněny všechny projektové aktivity. Jako nejzásadnější se ukázaly aktivity pod písmenem W, A a E. Žáci nejdříve zjišťovali vodní zdroje ve svém okolí a zakreslovali je do mapy. Následně pak provedli průzkum mezi obyvateli dané oblasti ohledně druhotného využívání vody, především té dešťové.
Na domovských školách byla také vytvořena kampaň na téma proč a jak šetřit vodou. Jejím cílem bylo pomoci hospodárně a šetrně využívat vodní zdroje. K tomu měla pomoci například instalace perlátorů v umývárnách nebo úsporných splachovadel na toaletách. Sbírána je také dešťová voda, která je využívána pro zalévání školní zahrady.
V čem je projekt výjimečný?
- Posílení povědomí o důležitosti zodpovědného přístupu k nakládání s vodou.
- Edukace žáků, rodičů i zaměstnanců zapojených škol.
- Vytvoření fungujících návodů k tomu, jak jednoduše, hospodárně a ekologicky nakládat s vodou.
- Projekt má nejen regionální, ale i mezinárodní přesah.