Digitální pas výrobku
Letos v červenci vstoupilo v účinnost evropské nařízení o ekodesignu, které pro celou řadu výrobků počítá s postupným zavedením digitálního pasu (Digital Product Passport). Výrobce tak bude muset zajistit, aby prostřednictvím datového nosiče byly zpřístupněny informace o daném produktu v celém jeho životním cyklu. Záměrem je podchytit nejdůležitější informace o složení výrobku, aby uživatelé v celém dodavatelském řetězci mohli výrobek správně a dlouho využívat, následně opravit nebo recyklovat.
Digitální pasy mohou výrobcům poskytnout řadu výhod. Zvýší transparentnost a důvěru spotřebitelů díky možnosti prokázat udržitelnost a etickou výrobu. Umožňují efektivnější řízení životního cyklu produktů, optimalizaci procesů a snížení množství odpadu. Pomohou s plněním regulačních požadavků na udržitelnost a umožní výrobcům lépe porozumět výkonu svých produktů, což usnadňuje inovace a zlepšování.
Na stranu druhou může být složitější integrovat systém pasportizace výrobků do stávajících procesů a zajistit, aby všechny potřebné informace byly dostupné a aktuální. Navíc je nutné zajistit zabezpečení dat proti neoprávněnému přístupu či manipulaci. Nyní je tak na evropských regulačních orgánech, aby vytvořili bezpečné a efektivní řešení, které nebude trh přetěžovat nadměrnou regulací.
Mezi výrobky s digitálním pasem budou patřit i baterie a elektrozařízení, tato povinnost se tak dotkne i výrobců zapojených do EKOLAMPu. Průběžně proto sledujeme legislativní vývoj jak na české, tak na evropské úrovni. Za naše členy děláme maximum možného a vždy je udržujeme informované. Kolektivní systém by totiž neměl být pouze poskytovatelem služeb v oblasti zpětného odběru elektrozařízení. Měl by být strategickým partnerem, který nabízí skutečnou přidanou hodnotu.