Čtvrtek, 22. května 2025

Klimatická komunikace potřebuje srozumitelnější jazyk, shodli se experti

Klimatická komunikace potřebuje srozumitelnější jazyk, shodli se experti

Klimatická změna se v české společnosti těžko prosazuje jako téma, o němž se vede klidná a věcná debata. Shodli se na tom účastníci dnešní pražské panelové diskuse věnované environmentální komunikaci s názvem Rozhovory týdne klimatu: Narativy udržitelnosti pro české firmy. Cestu experti vidí v hledání srozumitelnějších příběhů a formulací, které osloví širší veřejnost. Lidé podle nich dokážou činit dobrá rozhodnutí, pokud dostanou jasné a pravdivé informace srozumitelným jazykem.

"Nechci lidi děsit a vyvolávat v nich stud," uvedl Ondráš Přibyla, zakladatel projektu Fakta o klimatu. Míní, že klíčem ke změně je klid a schopnost zastavit se. Upozornil, že lidé si z komplexního balíčku Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) často pamatují jen zákaz spalovacích motorů a nevnímají jeho další části. "Je třeba hledat překlady těchto politik, které budou mentálně uchopitelné," dodal. Pojmy jako dekarbonizace zůstávají pro většinu lidí neznámé, ačkoliv je možné většinu emisí snížit elektrifikací, úsporami a čistou energií, míní.

Projekt Fakta o klimatu vznikl jako dobrovolnická iniciativa a jeho cílem je poskytovat přesná, ale zároveň jednoduše vysvětlitelná data. "Lepší je pravdivé informace zabalit tak, aby byly stručné, vyslovitelné a pro člověka bezpečné - například 75 procent českých emisí pochází ze spalování fosilních paliv - a s tím se dá pak lépe pracovat," řekl Přibyla.

Složitost tématu potvrzuje i ekologická influencerka Rozárie Haškovcová. Na sociálních sítích oslovuje měsíčně až sedm milionů lidí a podle ní je zásadní najít rovnováhu mezi fakty a přístupností sdělení. Dobře funguje například téma uchopit s nějakým příběhem z běžného života.

Jan Krajhanzl z Institutu 2050 poukázal na to, že environmentální organizace měly v minulosti problém oslovit širší veřejnost. V současné době podle něj roste zájem o udržitelná témata, ale komunikace musí být strategická a inkluzivní. "Intenzivně řešíme téma dopravní chudoby. Není to něco, co teprve přijde s udržitelností. Je to problém tady a teď," upozornil. Věří, že promyšlený přístup může oslovit i ty, kteří se dosud o ekologii nezajímali. Dopravní chudoba je neschopnost jednotlivce plně se účastnit společenského života kvůli omezeným možnostem dopravy.

Klimatický redaktor Českého rozhlasu Jan Kaliba připustil, že téma klimatu sice vzbuzuje negativní reakce, ale zároveň vyvolává zájem. "Mám radost, že mi lidé píšou, i když je to často naštvaný e-mail. Vím ale, že se to odvysílalo, že se o tom mluví," uvedl.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů