Pondělí, 4. srpna 2025

Kdo třídí, se zalíbí!

Kdo třídí, se zalíbí!

EKO-KOM, a.s. podporuje a zajišťuje komplexní systém třídění a recyklace obalových odpadů v ČR, a to více než 25 let. Významnou součástí aktivit je také osvěta v této oblasti a využívá k tomu různé komunikační nástroje. Od července jste tak mohli být svědky dopadu ,,růžového meteoritu" v našich televizních obrazovkách.


V příběhu se obrátil vzhůru nohama život poklidné české vesničce a tetičce, současně ale boří předsudky, které v české společnosti mnohdy přetrvávají - věci mnohdy nejsou takové, jak se na první pohled zdají?
Kreativní storytelling spojuje v kampaňovém příběhu lidskou a emocionální dimenzi. Povedlo se propojit paralelu mezi láskou a zodpovědným přístupem k životnímu prostředí. Oba vztahy totiž vyžadují každodenní úsilí, obětavost, dlouhodobý závazek a jsou tak z velké části zrcadlem našeho (ne)zodpovědného přístupu.
Eda Kauba, který stojí za kreativním konceptem za agenturu ESPRESOO ke spotu říká: ,,Idea spotu je o tom, že i na první pohled namyšlený a nesympatický člověk se v našich očích rázem promění v pravý opak tím, že vytřídí odpad a že také ví proč - aby dal odpadu šanci na nový život!".
K televiznímu spotu vznikla také edukační kampaňová stránka www.jaktridit.cz/kdo-tridi-se-zalibi, kde nechybí 9 důvodů, proč třídit odpady. Stránka je doplněna o originální infografiky s ,,reasons to believe" zaměřené na smysluplnost třídění jednotlivých druhů odpadu - podpora třídění je tak doplněna vizuálně atraktivní argumentační podporou.

Cílem kampaně bylo propojit tradiční mediální mix s interaktivním obsahem. U takto komplexních témat, kdy je potřeba spojit edukaci, vyvolat zájem ve společnosti a téma zpracovat jako výzvu k pokračování v tom, co lidé dělají, nebo ke změně jejich návyků, je velmi náročné najít rovnováhu mezi emocionálním apelem a faktickými informacemi. Lidé potřebují cítit, že jejich snaha má smysl.

V kampani bylo velkou výzvou sestavit vhodná data a zpracovat je srozumitelně tak, aby informační sdělení fungovala u cílové skupiny (15+).

Příběh je zpracován do 30 vteřinového TV spotu: https://vimeo.com/user20822703
Pro online pak vznikly kratší verze a série speciálních kratších videí pro sociální sítě s ,,visual hooks".
Online verze 10s: https://vimeo.com/1105064932?share=copy
Online 6s packshot: https://vimeo.com/1105064610?share=copy#t=0


Online kampaň klasických bannerových formátů je doplněna řadou speciálních formátů - cílem online podpory je doručit sdělení kampaně i specifickým cílovým skupinám.
O zpracování se postaraly kreativní agentura ESPRESOO communication, reklamní agentura Havas Prague a produkční agentura Punk Film. Režii měl na starosti Matyáš Fára. Mediální zajištění realizovala agentura MediaSafari s nasazením v televizi, na displeji, sociálních sítích a rozhlase.
Vizitka kampaně:
Název kampaně:
Kdo třídí, se zalíbí!
Klient: EKO-KOM, a.s.
Kreativní agentura: ESPRESOO communication (Creative Director Eda Kauba; Art Director Vilém Kabzan)
Reklamní agentura: Havas Prague
Produkční agentura: Punk Film (treatment: Matyáš Fára)
Obrazová postprodukce: ACHTUNG 4K
Zvuková postprodukce: NAPA records
Mediální agentura: MediaSafari
Mediální nasazení: televize, online, sociální sítě, rozhlas
Nasazení: červenec - září 2025
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů