Regionální vlak na Orlickoústecku testuje palivo hydrogenovaný rostlinný olej
Pilotní provoz vlaku, který jako palivo využije hydrogenovaný rostlinný olej, začíná na Orlickoústecku. Část tratí tam není elektrifikovaná a jezdí po ní motorové vlaky. Testované palivo by mělo snížit emise oproti naftě až o 90 procent, uvedlo v tiskové zprávě pardubické hejtmanství.
Nové palivo je vyrobené z rostlinných olejů a dalších obnovitelných zdrojů. Je biologicky odbouratelné a bez úprav motoru může nahradit běžnou naftu. Využití se testuje na jednom z regionálních vlaků na Orlickoústecku. Pilotní projekt je ověřit, jak si palivo poradí s nároky každodenní dopravy v reálném provozu. Výsledky pomohou rozhodnout o rozšíření jeho používání na dalších trasách a spojích.
Od roku 2020 zajišťuje železniční provoz na tratích Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr a Dolní Lipka - Hanušovice dopravce Leo Express. Na plně elektrifikovaných tratích jezdí jeho vlaky napájené z trakčního vedení. Na Orlickoústecku na části tratí bez elektrifikace nasazuje motorové jednotky.
Na většině železničních tratí v Pardubickém kraji vyjma Orlickoústecka zajišťují dopravu České dráhy.
Pardubický kraj zvažuje koupi 11 bateriových vlakových souprav, které na vybraných tratích na Orlickoústecku a Svitavsku nahradí dieselové soupravy. Vlaky jsou tišší, pohodlnější a ekologičtější. Jejich cena bude přes dvě miliardy korun, kraj chce na projekt získat dotace.