Češi zpomalují v módě. Udržitelnost, outlety a secondhandy mění nákupní chování
Spotřebitelé v celé Evropě začínají přehodnocovat svůj přístup k módě.
Klimatická krize, nadprodukce textilu i rostoucí tlak na transparentnost výroby
posouvají do popředí udržitelnější způsoby nakupování. Vhodnou a stále
populárnější alternativu k fast fashion představují i outlety, které kombinují
kvalitní značky, výhodné ceny a menší ekologickou stopu. Tento trend se odráží i
v Česku, například štěrboholský outlet Fashion Arena Prague Outlet letos
dosahuje historicky nejvyšší návštěvnosti.
Spotřebitelé v celé Evropě začínají přehodnocovat svůj přístup k módě. Klimatická krize, nadprodukce textilu i rostoucí tlak na transparentnost výroby posouvají do popředí udržitelnější způsoby nakupování. Vhodnou a stále populárnější alternativu k fast fashion představují i outlety, které kombinují kvalitní značky, výhodné ceny a menší ekologickou stopu. Tento trend se odráží i v Česku, například štěrboholský outlet Fashion Arena Prague Outlet letos dosahuje historicky nejvyšší návštěvnosti.
Zatímco secondhandy nabízejí oblečení, které již majitele mělo, outlety prodávají nové zboží, nejčastěji z předchozích kolekcí. V obou případech představují cenově výhodnější alternativu k běžným obchodním centrům prodávajícím nové kolekce za plnou cenu. Od 90. let prošly oba segmenty zásadní proměnou: klasické secondhandy ustupují butikovým a výběrovým obchodům, které lákají designem a kurátorským výběrem. Outlety zase stále častěji zařazují prémiové a luxusní značky, jež tímto způsobem řeší odbyt neprodaných kolekcí, aniž by ztratily na hodnotě.
Francie proti fast fashion
Na negativní dopady rychlé módy začínají reagovat také některé evropské vlády. Nejradikálnější krok zatím podnikla Francie, která letos schválila ekologické sankce vůči značkám Shein a Temu. Na každý produkt těchto řetězců má nově dopadat ekologická daň. Cílem opatření je omezení masové spotřeby a motivace k nákupu kvalitnější a odpovědnější módy.[1]
TIP: Charitatvní obchůdky, bazary, kontejnery na textil, ale třeba i SWAPy nebo opravny oděvů najdete spolehlivě (a to po celé ČR) v aplikaci KAMsNIM.cz
Generace Z nakupuje s rozmyslem
Silnou oporu má udržitelná móda u nejmladších spotřebitelů. Podle průzkumu agentury NMS Market Research z března 2024 zvažuje 72 % zástupců generace Z při nákupu oblečení dopad na životní prostředí.[2] Globální data pak ukazují, že 83 % Gen Z už někdy nakoupilo nebo zvažovalo nákup oblečení z druhé ruky.[3]
Češi mění přístup. Cena už není vše
Podle stejného průzkumu NMS bere udržitelnost v potaz při nákupu každý druhý Čech.[4] ,,Vidíme, že naši zákazníci jsou v nákupech čím dál racionálnější a nenakupují impulzivně jako dříve. Zásadně se mění i vnímání outletů. Oproti dřívějším, leckdy oprávněným předsudkům, jsou dnes vnímány jako místa, kde lze pořídit kvalitní zboží za nižší cenu. To se promítá i do návštěvnosti a obratů," říká Lenka Čapková, ředitelka nejnavštěvovanějšího českého outletového centra, Fashion Arena Prague Outlet.
Udržitelnost v praxi
Právě Fashion Arena aktuálně věnuje podzimní období komunikaci tématu udržitelného nakupování. Nejen módy, ale i potravin. Ve spolupráci s aplikací Too Good To Go připravila kampaň, která upozorňuje na plýtvání jídlem a nabízí šetrnější alternativy. Navazuje tak na dlouhodobé projekty, mezi které patří například kontejner Klok.tex na třídění textilu, z nějž putuje podpora na projekt Klokánek, nebo pravidelné charitativní bazárky, kde návštěvníci mohou vyřazené oblečení darovat, vyměnit či znovu zakoupit.
[1] Euronews. French Senate backs law to regulate ultra-fast fashion giants Shein and Temu. Publikováno 11. 6. 2025. Dostupné z: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/11/french-senate-backs-law-to-regulate-ultra-fast-fashion-giants-shein-and-temu
[2] NMS Market Research. Oficiální web společnosti. Dostupné z: https://nms.global/cz/
[3] thredUP. Resale Report 2023. Dostupné z: https://www.thredup.com/resale/
[4] NMS Market Research. Oficiální web společnosti. Dostupné z: https://nms.global/cz/
Sdílet článek na sociálních sítích
