Odbyt nových aut roste pomalu
Více jak 84 tisíc nových osobních a užitkových vozů našlo nové majitele během
letošního prvního pololetí. To je o 8,4 procenta více než za stejné období
loňského roku.
Vzhledem k věku v Česku registrovaných automobilů to je ale málo. Kvůli rychle
stoupajícímu dovozu ojetých aut se průměrné stáří osobních aut mírně zvýšilo z
předloňského 13,49 roku na loňských 13,53 roku.
Stará auta nejsou vybavena katalyzátory a produkují tak množství nebezpečných
zplodin, zhoršujících životní prostředí.
Na tuto situaci upozornila Česko květnová zpráva Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj, která hodnotila vývoj životního prostředí v zemi. Podle
zprávy je znečištění ovzduší v zemi, způsobené automobily, dvakrát vyšší, než je
průměr států OECD.
"Je to způsobeno nedostatečnou obměnou vozového parku. Ročně se v Česku vymění
jen 3,6 procenta vozů, zatímco v západoevropských zemí to je osm až deset
procent," řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Více jak 84 tisíc nových osobních a užitkových vozů našlo nové majitele během letošního prvního pololetí. To je o 8,4 procenta více než za stejné období loňského roku.
Vzhledem k věku v Česku registrovaných automobilů to je ale málo. Kvůli rychle stoupajícímu dovozu ojetých aut se průměrné stáří osobních aut mírně zvýšilo z předloňského 13,49 roku na loňských 13,53 roku.
Stará auta nejsou vybavena katalyzátory a produkují tak množství nebezpečných zplodin, zhoršujících životní prostředí.
Na tuto situaci upozornila Česko květnová zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, která hodnotila vývoj životního prostředí v zemi. Podle zprávy je znečištění ovzduší v zemi, způsobené automobily, dvakrát vyšší, než je průměr států OECD.
"Je to způsobeno nedostatečnou obměnou vozového parku. Ročně se v Česku vymění jen 3,6 procenta vozů, zatímco v západoevropských zemí to je osm až deset procent," řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Vláda dotace nepřipravuje
Se stárnutím automobilů se v minulém desetiletí potýkaly i západoevropské země. Vlády Francie, Německa, Itálie, Španělska, Dánska či Švýcarska uznaly, že jde o celospolečenský problém, a modernizaci vozového parku podpořily. "Buď se dávaly přímé dotace na nákup nového auta při vyřazení starého, nebo vláda při takové výměně poskytovala slevy na silniční dani, případně se daně snižovaly při nákupu," uvedl Richard Kopečný, ředitel výkonného výboru Svazu dovozců automobilů.
Ve Spojených státech poskytují jednotlivé regiony až desetiprocentní dotace, tedy až dva tisíce dolarů lidem, kteří kupují ekologické automobily s hybridním pohonem.
Česká vláda zatím o podpoře omlazování vozového parku neuvažuje. Padesátistránkový materiál Dopravní politika České republiky na léta 2005 - 2013, který kabinet ve středu schválil, se o ekologii silniční dopravy zmiňuje obecnou frází "omezovat vliv dopravy na životní prostředí". Materiál ale zdůrazňuje nutnost dobudování silniční infrastruktury, která nepřímo ke snižování emisí přispěje.
Stará auta škodí více
"Průměrný věk 1,34 miliónu osobních vozidel starších patnácti let je 23,4 roku," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Podle analýzy, kterou si dovozci nechali vypracovat, ujela osobní auta v Česku loni 24 miliard kilometrů a vyprodukovala 46,6 tisíce tun emisí. Přitom starší auta bez katalyzátoru vypustila 82 procent zplodin a ujela jen necelou třetinu, tedy jen osm miliard kilometrů.
Pokud by se vozový park obnovoval dosavadním tempem, kdy se ročně vyřadí sto tisíc aut bez katalyzátorů a přibude 200 tisíc vozů s katalyzátory, pak do roku 2010 klesne sice počet kilometrů, které ujedou auta bez katalyzátorů, na 13 procent, ale i tak málo aut vyprodukuje 73 procent z odhadovaných 32 tisíc tun emisí.
Vzhledem k věku v Česku registrovaných automobilů to je ale málo. Kvůli rychle stoupajícímu dovozu ojetých aut se průměrné stáří osobních aut mírně zvýšilo z předloňského 13,49 roku na loňských 13,53 roku.
Stará auta nejsou vybavena katalyzátory a produkují tak množství nebezpečných zplodin, zhoršujících životní prostředí.
Na tuto situaci upozornila Česko květnová zpráva Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, která hodnotila vývoj životního prostředí v zemi. Podle zprávy je znečištění ovzduší v zemi, způsobené automobily, dvakrát vyšší, než je průměr států OECD.
"Je to způsobeno nedostatečnou obměnou vozového parku. Ročně se v Česku vymění jen 3,6 procenta vozů, zatímco v západoevropských zemí to je osm až deset procent," řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Vláda dotace nepřipravuje
Se stárnutím automobilů se v minulém desetiletí potýkaly i západoevropské země. Vlády Francie, Německa, Itálie, Španělska, Dánska či Švýcarska uznaly, že jde o celospolečenský problém, a modernizaci vozového parku podpořily. "Buď se dávaly přímé dotace na nákup nového auta při vyřazení starého, nebo vláda při takové výměně poskytovala slevy na silniční dani, případně se daně snižovaly při nákupu," uvedl Richard Kopečný, ředitel výkonného výboru Svazu dovozců automobilů.
Ve Spojených státech poskytují jednotlivé regiony až desetiprocentní dotace, tedy až dva tisíce dolarů lidem, kteří kupují ekologické automobily s hybridním pohonem.
Česká vláda zatím o podpoře omlazování vozového parku neuvažuje. Padesátistránkový materiál Dopravní politika České republiky na léta 2005 - 2013, který kabinet ve středu schválil, se o ekologii silniční dopravy zmiňuje obecnou frází "omezovat vliv dopravy na životní prostředí". Materiál ale zdůrazňuje nutnost dobudování silniční infrastruktury, která nepřímo ke snižování emisí přispěje.
Stará auta škodí více
"Průměrný věk 1,34 miliónu osobních vozidel starších patnácti let je 23,4 roku," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Podle analýzy, kterou si dovozci nechali vypracovat, ujela osobní auta v Česku loni 24 miliard kilometrů a vyprodukovala 46,6 tisíce tun emisí. Přitom starší auta bez katalyzátoru vypustila 82 procent zplodin a ujela jen necelou třetinu, tedy jen osm miliard kilometrů.
Pokud by se vozový park obnovoval dosavadním tempem, kdy se ročně vyřadí sto tisíc aut bez katalyzátorů a přibude 200 tisíc vozů s katalyzátory, pak do roku 2010 klesne sice počet kilometrů, které ujedou auta bez katalyzátorů, na 13 procent, ale i tak málo aut vyprodukuje 73 procent z odhadovaných 32 tisíc tun emisí.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích