Brusel zatopí ropným firmám
Evropská unie vytáhla v boji proti globálnímu oteplování proti ropným
společnostem. Včera navrhla opatření, které je má přinutit snížit emise
skleníkových plynů při těžbě, přepravě a rafinaci ropy o deset procent mezi lety
2010 a 2020. Také chce stanovit přísnější ekologické normy pro naftu a benzin.
Opatření mají Evropě pomoci splnit cíl omezit své emise oxidu uhličitého, které
jsou podle vědců hlavní příčinou klimatických změn. "Jde o test našeho odhodlání
stát se vůdčí silou v klimatické politice a naší schopnosti převést politické
priority do konkrétních opatření," řekl eurokomisař pro životní prostředí
Stavros Dimas.
Kritici ale vyčítají komisi, že na ropné společnosti a na kvalitu paliv se
zaměřila až poté, co narazila u výrobců automobilů. Ty totiž původně chtěla
zákonem přinutit ke snížení emisí CO2 na 120 gramů na kilometr, protože
dobrovolný cíl 140 gramů na kilometr nesplní téměř nikdo. Výrobci ale tvrdí, že
to povede jen ke zvýšení nezaměstnanosti a snížení konkurenceschopnosti
evropských podniků. Za výrobce se postavila část eurokomisařů i německá
kancléřka Angela Merkelová, jež nyní EU předsedá.
Komise návrh zákona na omezení emisí z aut odložila na příští týden. Její mluvčí
Barbara Helfferichová řekla, že detaily návrhu nyní ještě nejsou jasné, ale
odmítla, že by komise ustoupila tlaku automobilek nebo Merkelové. Zákon o
"čistších motorech" v autech podle ní bude tvrdý.
Díky včerejšímu návrhu, který musejí schválit členské země EU i Evropský
parlament, by podle Bruselu klesly emise CO2 do roku 2020 o 500 milionů tun.
Zásadně k tomu mají přispět nové normy pro složení paliva.
Komise chce přinutit výrobce používat v palivových směsích více biopaliv. Kvůli
tomu bude benzin moci obsahovat až deset procent kyslíkatých přísad, například
etanolu. Výrobci si ale stěžují, že biopaliva jsou příliš drahá a že je budou
muset dovážet.
Zvýšení podílu z nynějších pěti procent až na deset bude těžko prosaditelné bez
souhlasu silné lobby výrobců automobilů. Pro rafinerie by to neměl být zásadní
problém, ty už nyní mají technologii na míchání benzinu s biopalivem - lihem.
"Je to určitá komplikace pro všechny, ale největší náklady by měli výrobci aut.
Jde o výrazný zásah do jejich technologie i ekonomiky," říká Vladimír Třebický z
Ústavu paliv a maziv.
Naopak problém se nečeká se zvýšením kvality nafty. Ta se má už za dva roky
prodávat jen s nižším obsahem sirných sloučenin i polyaromatických uhlovodíků.
Komise navrhuje, aby se jejich obsah snížil z 11 na 8 procent a tomu podle
Třebického už nyní hodně dieselových motorů vyhovuje.
Evropská unie vytáhla v boji proti globálnímu oteplování proti ropným společnostem. Včera navrhla opatření, které je má přinutit snížit emise skleníkových plynů při těžbě, přepravě a rafinaci ropy o deset procent mezi lety 2010 a 2020. Také chce stanovit přísnější ekologické normy pro naftu a benzin.
Opatření mají Evropě pomoci splnit cíl omezit své emise oxidu uhličitého, které jsou podle vědců hlavní příčinou klimatických změn. "Jde o test našeho odhodlání stát se vůdčí silou v klimatické politice a naší schopnosti převést politické priority do konkrétních opatření," řekl eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
Kritici ale vyčítají komisi, že na ropné společnosti a na kvalitu paliv se zaměřila až poté, co narazila u výrobců automobilů. Ty totiž původně chtěla zákonem přinutit ke snížení emisí CO2 na 120 gramů na kilometr, protože dobrovolný cíl 140 gramů na kilometr nesplní téměř nikdo. Výrobci ale tvrdí, že to povede jen ke zvýšení nezaměstnanosti a snížení konkurenceschopnosti evropských podniků. Za výrobce se postavila část eurokomisařů i německá kancléřka Angela Merkelová, jež nyní EU předsedá.
Komise návrh zákona na omezení emisí z aut odložila na příští týden. Její mluvčí Barbara Helfferichová řekla, že detaily návrhu nyní ještě nejsou jasné, ale odmítla, že by komise ustoupila tlaku automobilek nebo Merkelové. Zákon o "čistších motorech" v autech podle ní bude tvrdý.
Díky včerejšímu návrhu, který musejí schválit členské země EU i Evropský parlament, by podle Bruselu klesly emise CO2 do roku 2020 o 500 milionů tun. Zásadně k tomu mají přispět nové normy pro složení paliva.
Komise chce přinutit výrobce používat v palivových směsích více biopaliv. Kvůli tomu bude benzin moci obsahovat až deset procent kyslíkatých přísad, například etanolu. Výrobci si ale stěžují, že biopaliva jsou příliš drahá a že je budou muset dovážet.
Zvýšení podílu z nynějších pěti procent až na deset bude těžko prosaditelné bez souhlasu silné lobby výrobců automobilů. Pro rafinerie by to neměl být zásadní problém, ty už nyní mají technologii na míchání benzinu s biopalivem - lihem. "Je to určitá komplikace pro všechny, ale největší náklady by měli výrobci aut. Jde o výrazný zásah do jejich technologie i ekonomiky," říká Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv.
Naopak problém se nečeká se zvýšením kvality nafty. Ta se má už za dva roky prodávat jen s nižším obsahem sirných sloučenin i polyaromatických uhlovodíků. Komise navrhuje, aby se jejich obsah snížil z 11 na 8 procent a tomu podle Třebického už nyní hodně dieselových motorů vyhovuje.
Opatření mají Evropě pomoci splnit cíl omezit své emise oxidu uhličitého, které jsou podle vědců hlavní příčinou klimatických změn. "Jde o test našeho odhodlání stát se vůdčí silou v klimatické politice a naší schopnosti převést politické priority do konkrétních opatření," řekl eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
Kritici ale vyčítají komisi, že na ropné společnosti a na kvalitu paliv se zaměřila až poté, co narazila u výrobců automobilů. Ty totiž původně chtěla zákonem přinutit ke snížení emisí CO2 na 120 gramů na kilometr, protože dobrovolný cíl 140 gramů na kilometr nesplní téměř nikdo. Výrobci ale tvrdí, že to povede jen ke zvýšení nezaměstnanosti a snížení konkurenceschopnosti evropských podniků. Za výrobce se postavila část eurokomisařů i německá kancléřka Angela Merkelová, jež nyní EU předsedá.
Komise návrh zákona na omezení emisí z aut odložila na příští týden. Její mluvčí Barbara Helfferichová řekla, že detaily návrhu nyní ještě nejsou jasné, ale odmítla, že by komise ustoupila tlaku automobilek nebo Merkelové. Zákon o "čistších motorech" v autech podle ní bude tvrdý.
Díky včerejšímu návrhu, který musejí schválit členské země EU i Evropský parlament, by podle Bruselu klesly emise CO2 do roku 2020 o 500 milionů tun. Zásadně k tomu mají přispět nové normy pro složení paliva.
Komise chce přinutit výrobce používat v palivových směsích více biopaliv. Kvůli tomu bude benzin moci obsahovat až deset procent kyslíkatých přísad, například etanolu. Výrobci si ale stěžují, že biopaliva jsou příliš drahá a že je budou muset dovážet.
Zvýšení podílu z nynějších pěti procent až na deset bude těžko prosaditelné bez souhlasu silné lobby výrobců automobilů. Pro rafinerie by to neměl být zásadní problém, ty už nyní mají technologii na míchání benzinu s biopalivem - lihem. "Je to určitá komplikace pro všechny, ale největší náklady by měli výrobci aut. Jde o výrazný zásah do jejich technologie i ekonomiky," říká Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv.
Naopak problém se nečeká se zvýšením kvality nafty. Ta se má už za dva roky prodávat jen s nižším obsahem sirných sloučenin i polyaromatických uhlovodíků. Komise navrhuje, aby se jejich obsah snížil z 11 na 8 procent a tomu podle Třebického už nyní hodně dieselových motorů vyhovuje.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích