Biopaliva ve veřejné dopravě
Biopaliva a další alternativní paliva jsou slibným řešením pro redukci emisí a k zastavení nebo zpomalení změny klimatu. Snižování emisí je jednou z nejdůležitějších iniciativ posledních let a také blízké budoucnosti. Vysoká koncentrace oxidu uhličitého a dalších výfukových plynů v atmosféře je právě příčinou smogu ve městech a celosvětově má vliv na oteplování. Výfukové plyny jsou tvořeny směsí plynného dusíku (N2), oxidu uhličitého (CO2), oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOX), uhlovodíků a pevných částic. Vznikají při spalování fosilních paliv jako je uhlí, ropa a její deriváty (nafta, benzin).
Letectví
Na aerolinky z celého světa je vyvíjen stále větší tlak ze strany ekologů kvůli vysokému množství emisí a také vysokým cenám leteckého benzínu. V prvním experimentu světě bude letadlo testováno na pohon biopalivem. Společnost AIR New Zealand oznámila, že tento převratný test provede na konci příštího roku nebo na začátku roku 2009. Není ale jediná. Společnost Virgin Atlantic se chystá na testování již v průběhu příštího roku. AIR New Zealand věří v budoucnost biopaliv v letectví a předpokládá, že technologie bude dostupná dříve než se očekávalo.
Problémem dřívějších biopaliv pro použití v letectví byl ten, že neměli dostatečnou energii vzhledem ke svému objemu. Současné technologie ale dovolují vytvořit palivo o srovnatelných parametrech s běžným leteckým palivem.
Veřejná městská doprava
V městské dopravě je situace o něco jednodušší. Autobusy jezdící na bionaftu nejsou sice běžné, ale ve vozových parcích některých dopravních podniků už jsou. Australské město Brisbane představilo 25 vozidel jezdících na směs B20, která je složena z rostlinných olejů, zvířecích tuků a alkoholu. Také ve finských Helsinkách začalo jezdit 6 autobusů na bionaftu.
Přechod na bionaftu nevyžaduje žádné změny v konstrukci autobusů. Experiment v Helsinkách, který má za cíl, aby do roku 2010 jezdilo 700 z celkově 1400 autobusů na bionaftu, má výdaje spočítány asi na 100,000 euro za rok (přibližně 3 milióny korun).
Londýnský provozovatel taxi služby Radio Taxis Group představil novou směs bionafty s 30% obnovitelné složky pro použití v taxících. Směs, označená jako E3, je první biopalivo vyvinuté přímo za účelem použití v taxících. Jeho předností je snížená produkce emisí oxidu uhličitého a zvýšený dojezd vozidel na stejný objem, v praxi to znamená že stejné množství vozidel vypustí za rok téměř o 3000 tun CO2 méně.
Zdroj: BBC News,The Australian, Biofuels News a Helsingin Sanomat
Jiří Polínek