Jízda ekologickým taxi na CNG vyjde levněji - v Praze jsou již k dispozici
Automobilka Opel dodala firmě 1. Cheap Taxi pět kusů vozů Opel Zafira CNG na
zemní plyn, které mají mj. pomoci prosadit větší rozšíření těchto ekologických
vozidel. Náklady na pořízení automobilů s plynovým pohonem jsou o několik
desítek tisíc Kč (60 - 80 tis.) vyšší než u standardních vozidel využívajících
motorovou naftu či benzin. Ovšem zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje
kolem 30 korun, odpovídající množství zemního plynu přijde zhruba na polovinu a
při ujetí asi 50 tisíc km ročně se tak investice může vrátit během 4 - 5 let.
Nižší cena CNG ve srovnání s benzinem se promítá i do cen taxislužby provozované
ekologickými vozidly. Díky výhodné ceně zemního plynu a vládou zaručené nulové
spotřební dani na několik příštích let se cena jízdy CHG taxíkem vejde pod 20
Kč/km (vyjde na 19 Kč za kilometr). Městská společnost Pražské služby zkouší
popelářský vůz na zemní plyn. Pokud se osvědčí, obměna čeká celý vozový park. Na
plyn by měly postupně jezdit i popelářské a další vozy v Karlových Varech, kde
už lázeňským hostům i obyvatelům města slouží nové čtyři autobusy na stlačený
zemní plyn. Do roku 2009 má ve Varech jezdit celkem šestnáct ekologických
autobusů.
Automobilka Opel dodala firmě 1. Cheap Taxi pět kusů vozů Opel Zafira CNG na zemní plyn, které mají mj. pomoci prosadit větší rozšíření těchto ekologických vozidel. Náklady na pořízení automobilů s plynovým pohonem jsou o několik desítek tisíc Kč (60 - 80 tis.) vyšší než u standardních vozidel využívajících motorovou naftu či benzin. Ovšem zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje kolem 30 korun, odpovídající množství zemního plynu přijde zhruba na polovinu a při ujetí asi 50 tisíc km ročně se tak investice může vrátit během 4 - 5 let. Nižší cena CNG ve srovnání s benzinem se promítá i do cen taxislužby provozované ekologickými vozidly. Díky výhodné ceně zemního plynu a vládou zaručené nulové spotřební dani na několik příštích let se cena jízdy CHG taxíkem vejde pod 20 Kč/km (vyjde na 19 Kč za kilometr). Městská společnost Pražské služby zkouší popelářský vůz na zemní plyn. Pokud se osvědčí, obměna čeká celý vozový park. Na plyn by měly postupně jezdit i popelářské a další vozy v Karlových Varech, kde už lázeňským hostům i obyvatelům města slouží nové čtyři autobusy na stlačený zemní plyn. Do roku 2009 má ve Varech jezdit celkem šestnáct ekologických autobusů.
Většímu rozšíření zemním plynem poháněných vozů zatím brání nedostatečná síť veřejných čerpacích stanic CNG - v současné době je již prakticky v každém kraji jedna, v ČR je jich celkově 18, z toho dvě jsou k dispozici právě v Praze. Podle zástupců České plynárenské a RWE dodávající na český trh zemní plyn by se však situace měla postupně zlepšovat - podle dohody uzavřené s vládou se společnosti zavázaly postavit každý rok alespoň dvě nové stanice, kterých by nakonec mělo být 100, včetně těch, které staví také soukromé subjekty.
Většímu rozšíření zemním plynem poháněných vozů zatím brání nedostatečná síť veřejných čerpacích stanic CNG - v současné době je již prakticky v každém kraji jedna, v ČR je jich celkově 18, z toho dvě jsou k dispozici právě v Praze. Podle zástupců České plynárenské a RWE dodávající na český trh zemní plyn by se však situace měla postupně zlepšovat - podle dohody uzavřené s vládou se společnosti zavázaly postavit každý rok alespoň dvě nové stanice, kterých by nakonec mělo být 100, včetně těch, které staví také soukromé subjekty.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích