Berlín, Paříž i Vídeň bojují proti emisím
Němečtí motoristé mají za sebou první zkušenosti se zavedením ekologické známky,
bez které nesmějí do tří velkých měst: Berlína, Hannoveru a Kolína nad Rýnem.
Nové opatření má snížit emise jemného prachu, starší vozy bez katalyzátorů -
odhadem jich budou necelé dva miliony - proto známku nedostanou. Proti emisím
bojují i Francouzi, za koupi automobilu nešetrného k životnímu prostředí si musí
od 1. ledna zájemci připlatit. Vídeň zase zvažuje, zda připojit k evropským
městům, která vyžadují mýtné za vjezd do centra.
Němečtí motoristé mají za sebou první zkušenosti se zavedením ekologické známky, bez které nesmějí do tří velkých měst: Berlína, Hannoveru a Kolína nad Rýnem. Nové opatření má snížit emise jemného prachu, starší vozy bez katalyzátorů - odhadem jich budou necelé dva miliony - proto známku nedostanou. Proti emisím bojují i Francouzi, za koupi automobilu nešetrného k životnímu prostředí si musí od 1. ledna zájemci připlatit. Vídeň zase zvažuje, zda připojit k evropským městům, která vyžadují mýtné za vjezd do centra.
Němci zatím nové známky nekontrolují s tradiční důkladností, ponechali řidičům nějakou dobu, aby si na opatření zvykli. V Berlíně chtějí vybírat pokuty za měsíc, v Hannoveru až za čtyři měsíce. Pokuta 40 eur a navíc ztráta jednoho bodu tedy bude hrozit až po odstranění některých nejasností.
Zmatky v Německu
Mnozí řidiči si například stěžují, že ekologické zóny, kde známky platí, nejsou náležitě vyznačeny. Některé značky vymezující zóny jsou obtížně viditelné, některé ještě nejsou nainstalované. V Berlíně ohraničuje pásmo okruh rychlodráhy S-Bahn, ta však místy vede pod zemí.
V Kolíně nad Rýnem proto zatím zůstávají u osvěty, navíc policisté si myslí, že jim kontroly nepřísluší. "Dohled nad dodržováním zákazu je věcí města," vysvětlila internetovému serveru Spiegel Online mluvčí kolínské policie.
Přestože se nápad nelíbí živnostníkům či majitelům veteránů, opatření chtějí přijmout i další německá města včetně Mnichova.
Francie: cukr i bič
Také Francouzi si dvakrát rozmyslí, zda jezdit autem, které produkuje příliš zplodin. Podle nové úpravy bude zatíženo částkou až 2600 eur každé auto, které produkuje víc než 160 gramů CO2 na kilometr.
Naopak: pro ekologicky šetrná auta platí už nějaký čas cenové zvýhodnění, bonus činí 200 eur. Zatím se opatření projevilo podle agentury Reuters tím, že v prosinci, před jeho zavedením, stoupnul prodej aut o 20 procent.
Rakušané zatím čekají
Přemíra aut - a s tím souvisejících emisí - nenechala v klidu ani Rakušany. Ti se s počátkem nového roku přou o to, zda platit poplatky za vjezd do městských center.
Iniciativa argumentuje dobrými zkušenostmi evropských měst, která mýtné již zavedla, jako je například Stockholm, kde se snížila doprava v centru téměř o čtvrtinu. Vláda zatím ponechala řešení na radnicích jednotlivých měst.
Němci zatím nové známky nekontrolují s tradiční důkladností, ponechali řidičům nějakou dobu, aby si na opatření zvykli. V Berlíně chtějí vybírat pokuty za měsíc, v Hannoveru až za čtyři měsíce. Pokuta 40 eur a navíc ztráta jednoho bodu tedy bude hrozit až po odstranění některých nejasností.
Zmatky v Německu
Mnozí řidiči si například stěžují, že ekologické zóny, kde známky platí, nejsou náležitě vyznačeny. Některé značky vymezující zóny jsou obtížně viditelné, některé ještě nejsou nainstalované. V Berlíně ohraničuje pásmo okruh rychlodráhy S-Bahn, ta však místy vede pod zemí.
V Kolíně nad Rýnem proto zatím zůstávají u osvěty, navíc policisté si myslí, že jim kontroly nepřísluší. "Dohled nad dodržováním zákazu je věcí města," vysvětlila internetovému serveru Spiegel Online mluvčí kolínské policie.
Přestože se nápad nelíbí živnostníkům či majitelům veteránů, opatření chtějí přijmout i další německá města včetně Mnichova.
Francie: cukr i bič
Také Francouzi si dvakrát rozmyslí, zda jezdit autem, které produkuje příliš zplodin. Podle nové úpravy bude zatíženo částkou až 2600 eur každé auto, které produkuje víc než 160 gramů CO2 na kilometr.
Naopak: pro ekologicky šetrná auta platí už nějaký čas cenové zvýhodnění, bonus činí 200 eur. Zatím se opatření projevilo podle agentury Reuters tím, že v prosinci, před jeho zavedením, stoupnul prodej aut o 20 procent.
Rakušané zatím čekají
Přemíra aut - a s tím souvisejících emisí - nenechala v klidu ani Rakušany. Ti se s počátkem nového roku přou o to, zda platit poplatky za vjezd do městských center.
Iniciativa argumentuje dobrými zkušenostmi evropských měst, která mýtné již zavedla, jako je například Stockholm, kde se snížila doprava v centru téměř o čtvrtinu. Vláda zatím ponechala řešení na radnicích jednotlivých měst.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích