Pátek, 19. dubna 2024

Po poklesu čekají biopotraviny oživení

Na základě informací výrobců a dodavatelů lze hodnotit trh s biopotravinami v letošním roce jako stagnující. Spíše nepozorují pokles tržeb, ale nedochází k nárůstům obratů, na které byl tento sektor z minulých let zvyklý.

Po poklesu čekají biopotraviny oživení

Tempo dynamického růstu biopotravin se v posledních dvou letech zpomalilo. Přesto je znatelný růst prodejů, což je v potravinářských kategoriích spíše výjimkou. "Do konce roku předpokládáme stabilizaci tempa růstu," doplňuje Kamila Gvuzdová, manažerka reklamy, dm-drogerie markt.

Na jedné straně pokles a stagnace...

Pokles odbytu bio mléčných výrobků letos pociťuje Mlékárna Valašské Meziříčí. Marketingová manažerka Marcela Hermanová vysvětluje: "Je to jistě dopad finanční krize. Myslím, že do konce roku se tento stav nezmění. Nicméně obecně se domníváme, že biosegment bude do budoucna výrazně růstový." Permanentně mírně klesající tendenci trhu s biopečivem potvrzuje Jaroslav Pomp, ředitel pro vztahy s veřejností, United Bakeries, a předpokládá, že do konce roku se situace nezmění.

Postřeh o stagnaci nebo mírném poklesu trhu s biovýrobky přidává i Gabriela Salichová, ředitelka marketingu, Semix Pluso: "Spotřebitelé již nejsou po biovýrobcích tak hladoví, jako tomu bylo např. před dvěma lety. Ani řetězce odběry nenavyšují. Vývoj pro zbytek roku vidíme stejně." Mírné zvýšení spotřeby biocereálií očekává po Novém roce, kdy lidé v rámci novoročních předsevzetí mění jídelníček a nakupují zdravé potraviny.

Stále klesající tendenci v prodejích má pečivo, které dodávají pod značkou Tesco Organic Jizerské pekárny. Vedoucí obchodního útvaru Petr Dušák uvádí, že vloni byl v tomto sortimentu oproti předchozímu zhruba o 50 % nižší obrat. "Směs na bio chléb žitno-pšeničný 500 g letos paradoxně roste. Na jednom řetězci až o dvojnásobek loňské expedice," upozorňuje.

... na druhé kontinuální nebo strmý růst

Biopekárna Zemanka je podle svého majitele Jana Zemana zhruba na stejné úrovni obratu jako v roce 2009. "Je fakt, že určitý pokles odběrů pozorujeme u malých obchodníků, což si osobně myslím, je způsobeno spíše růstem nabídky biopotravin v obchodních řetězcích. Pro zbytek roku předpokládám mírný nárůst trhu, ale celkově myslím, že trh stoupne maximálně o pár procent," hodnotí a predikuje.

Naopak z pohledu společnosti Lacrum Velké Meziříčí, soudě na základě prodejů vlastních biovýrobků je navzdory krizi trh s těmito produkty kontinuálně rostoucím. Jednatel firmy Karel Quast vidí v pozadí několik nově se projevujících trendů.

Za nejvýznamnější považuje přiřazení nového významu k označení bio: "To totiž dnes není spotřebiteli vnímáno jen jako pouhý módní trend a ani jako výrobky, k nimž byl a dosud je leckdy laicky přiřazován atribut ,zdravější výživa' bez ohledu na celkovou filozofii a dopady ekologické produkce. Ale tyto biovýrobky začínají být vnímány jako produkty, u nichž označení bio je jakousi garancí kvality." Nově jsou těmto výrobkům přiřazovány atributy, jako je poctivý, neošizený, kvalitní výrobek, na kterém si "pochutnám".

S tím koresponduje i pohled Josefa Dvořáčka, jednatele firmy Sonnentor. Český zákazník se podle něho začíná zajímat o to, co jí, a je ochoten za kvalitu připlatit. Začíná utíkat z anonymity obchodních paláců a je rád, když si může koupit potravinu od někoho, kdo ji vypěstoval: "Vztah mezi konečným spotřebitelem a tím, kdo se podílel na výrobě produktu, dává výrobkům novou hodnotu. To nám dává stabilní odbytový vztah k našim zákazníkům." Trh s biopotravinami bude i podle jeho vyjádření dále postupně růst.

Že Češi začínají objevovat vlastní zemědělce, potvrzuje také Tom Václavík, Green marketing: "Zvyšuje se popularita nakupování čerstvých, domácích a sezonních produktů. Svědčí o tom množství vznikajících farmářských tržnic a bedýnkových systémů či webů, kde je možné nakupovat přímo od farmáře." Roste také nabídka Fair trade výrobků, které jsou zároveň certifikované jako biopotraviny. Důležitost biosortimentu si uvědomují i maloobchodní řetězce a dále do něj investují.

Vliv má krize a opatrnost konzumentů

Stále větší popularitu biovýrobků zdůrazňuje Hanka Szlaurová, brand manažerka, Pfanner, s tím, že např. u značky Pfanner tvoří jen 2,2 % celkového obratu značky, ale i přesto je tento podíl v porovnání s minulým obdobím rostoucí. Očekává, že tak to bude i po zbytek roku a tento obrat si biosegment udrží, popřípadě se jeho podíl zvýší.

Strmý nárůst obratů, ovšem v omezené konzumentské skupině, eviduje Petr Hučka, obchodní ředitel, Spak Foods. Zájem o výrobky v biokvalitě je podle něho negativně poznamenán ekonomickou krizí, ze které pramení opatrnost konzumentů při koupi nadstandardních potravin.

Hodnocení trhu uzavírá Martin Bagar ze společnosti Porta Solis, který se domnívá, že přes ekonomickou krizi bioprodukty nezaznamenaly žádný znatelný propad v tržbách. "Biovíno je v tomto trochu specifické, protože nemíří pouze na typické spotřebitele biopotravin. Zatímco v segmentu prodejců biopotravin má i víno celkem stabilní pozici, tak například v gastronomii jsme předpokládali vyšší nárůst," uvádí s tím, že i zde však očekává v nejbližších měsících oživení.

Dosažitelnost, kvalita, značka a další

Při nákupu těchto výrobků se spotřebitelé primárně rozhodují na základě toho, zda jsou označeny příslušnými symboly, jež garantují, že se jedná o bioprodukty.

Pro ty spotřebitele, kteří nakupují bioprodukty opakovaně, je podle průzkumů, které má k dispozici společnost Lacrum Velké Meziříčí, rozhodující dosažitelnost, kvalita výrobku (primárně složení, původ a senzorické vlastnosti výrobku - chuť, vůně konzistence), značka, výrobce, doporučení, obal výrobku a potom až cena. "Jak je vidět, cena v tomto segmentu spotřebitelů, kteří preferují bio, není primárním rozhodovacím faktorem," doplňuje Karel Quast. U spotřebitelů, kteří nakupují bio nahodile, je podle něho na prvním místě kvalita (primárně jeho senzorické vlastnosti, tedy chuť, konzistence, vůně), při rozhodování je důležitá vlastní zkušenost, doporučení, obal, značka a výrobce spolu s cenou.

I Marcela Hermanová tvrdí, že skalní příznivci biovýrobků nehledí na cenu, spíše kupují osvědčené výrobky a značky. Noví zákazníci zpočátku upřednostňují nákupy v akcích, pokud výrobek zachutná, potom nemají problém si za bio připlatit.

Nelze ovšem opomenout ani trh limitující vyšší cenu, která podle Jaroslava Pompa vyplývá z drahých surovin: "Například biomouku musíme nakupovat v Rakousku, protože neexistuje levnější česká alternativa."

Možnost přispět k trvalé udržitelnosti

Rozhodování o nákupu biopotravin jistě ovlivňují i stravovací návyky (případně typ diety), neméně důležitá je také zkušenost s daným výrobkem a potěšení spotřebitele z výjimečnosti, že pro sebe "něco" dělá. Petr Hučka v této souvislosti upozorňuje na to, že konzumenti biovýrobků velmi pečlivě studují složení produktu. Přesvědčení biokonzumenti přitom neváhají zaplatit za tyto výrobky nepoměrně vyšší cenu, protože jsou si vědomi nadhodnoty, kterou získávají.

U biovína je podle Martina Bagara kritérium jednoznačné - kvalita: "Víno musí chutnat, musí zákazníka oslovit. Naše společnost se od začátku snaží ukazovat, že biovíno je především výborné víno. Ekologické hospodaření je pro dobré vinaře způsob, kterým se chtějí dále posunout v kvalitě, dodat svým vínům charakter, osobitost."

Kamila Gvuzdová shrnuje přehled pohledů a zkušeností s prodejem tím, že u většiny zákazníků patrně rozhoduje především chuť, cena a kvalita biopotravin jako takových, stejně tak i možnost přispět svým nákupem k tématu trvalé udržitelnosti.

Biohity

Současné a plánované tipy pro bionabídku

Biopekárna Zemanka - Novinky plánuje na podzim.

dm-drogerie markt - Na leden 2011 připravuje přestavbu sortimentu.

Jizerské pekárny - Nová Směs na bio chléb žitno-pšeničný s nopalem (z kaktusu opuncie) 500 g.

Lacrum Velké Meziříčí - Řada nových produktů od jogurtu po pařeničky, korbáčiky, pomazánkové máslo apod. pod značkou Amálka (prochází refreshingem obalů). Do konce roku přibudou další produktové novinky.

Mlékárna Valašské Meziříčí - Bio kysaný nápoj přírodní a jahodový, biojogurty v příchutích jahodový a borůvkový doplněné o přírodní variantu jogurtu, bio jogurtové nápoje v příchutích jahodový, meruňkový, brusinkový a přírodní.

Pfanner - Biodžusy v 1l balení (Multi Gold, Multi Rosso, Pomeranč 100% a Jablko 100%).

Porta Solis - Několik řeckých vín z vinařství Tsansali a první certifikované ekologické víno z Bulharska od vinařství Terra Tangra.

Sonnentor - Nová Adventní sada (krabička s 24 druhy biočajů) - na každý prosincový předvánoční den jeden. Čtyři druhy nových vánočních čajových směsí v pyramidálních sáčcích, zabalené v plechové dózičce.

Tradice Bílých Karpat - Hostětínský sirup z listů a květů konopí bio, testuje se sirup z bělokarpatských bylinek.

AUTOR: Petr Hříbal
ZDROJ: REGAL

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů