Veselí chce stavět cyklostezku do Zarazic, část blokují ekologové
Občanské sdružení Robinia brzdí kvůli kácení stromů výstavbu cyklostezky z Veselí nad Moravou na Hodonínsku do sousedních Zarazic. Cyklostezka je momentálně pro město prioritou, na necelý kilometr trasy za deset milionů korun zažádalo o dotaci, ovšem úsek v délce zhruba 150 metrů muselo ze žádosti vyjmout. Nejproblematičtější úsek si tedy na dostavbu počká déle, informoval ČTK místostarosta Veselí Petr Kolář.
V současnosti vjíždějí cyklisté na cestě z Veselí nad Moravou do Zarazic podél sokolovny na chodník, nebo jedou po frekventované silnici první třídy. "Vykácení stromů je jediná možnost, jak v úzkém prostoru vedle sebe vměstnat chodník, cyklostezku a silnici. Věřím, že se nakonec se sdružením dohodneme, rozhodně nechceme postupovat nijak proti zákonu. Horší je, že už na tuto část nemusíme dostat dotaci a hledání peněz v rozpočtu města je vždy bolestivé," doplnil Kolář.
Pokud tedy nyní získá město dotaci, postaví letos jen část cyklostezky, která je součástí severojižního tahu. "Stezka povede od ulice Fügnerova k benzinové pumpě ČSAD," uvedl Kolář.
Severojižní tah je důležitou cyklistickou trasou, která je využívána jak turisty, tak lidmi dojíždějícími do zaměstnání. Severně po ní lze dojet až do Napajedel, směrem na jih do Hodonína a do Břeclavi však jde výstavba cyklostezky mnohem pomaleji. Dobrovolný svazek obcí Baťův kanál projednává vedení stezky přímo po koruně hráze. "Řešení jde dopředu zatím velmi pozvolna a vedou se úvahy o projektu," vysvětlil Kolář.
Letos by se měla dočkat dokončení také cyklostezka na západ do Moravského Písku, která zatím končí u nového koryta Moravy. Moravský Písek zde upravuje tzv. Černou cestu a protáhne stezkou až do své obce. Již hotová je stezka do Kozojídek a k výstavbě se blíží i pátá hlavní stezka do Blatnice pod svatým Antonínkem.
"Máme problém s výkupem asi čtyř pozemků, jejichž vlastníci se před třemi až čtyřmi generacemi odstěhovali do USA. Věříme, že letos dostaneme územní rozhodnutí a začneme zpracovávat žádost o dotaci. První část vede podél hlavní silnice a druhá se pak stáčí polními cestami k vlakovému nádraží v Blatnici," uvedl Kolář.
Zdeněk Meitner