Cílem je otevřít tento segment nákladní dopravy konkurenci, zlevnit všem dopravcům jeho provozování, zabránit rozsáhlému přesunu zboží z kolejí na silnice a nejspíše i zachránit národního dopravce ČD Cargo.
Změny v poplatcích na železnici
Ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělaly první krok ke snížení bariér v nákladní železniční dopravě a zajištění konkurenceschopného systému vozových zásilek na železnici. Od 1. března se rozšířil systém jednotlivých vozových zásilek a zároveň SŽDC zvýšila slevu pro jejich přepravu z 15 na 55 %.
Cílem je otevřít tento segment nákladní dopravy konkurenci, zlevnit všem dopravcům jeho provozování, zabránit rozsáhlému přesunu zboží z kolejí na silnice a nejspíše i zachránit národního dopravce ČD Cargo. Stát od tohoto podpůrného kroku očekává zvýšení motivace pro používání ekologičtějšího druhu dopravy a také uvolnění přetížené a poničené krajské silniční infrastruktury od kamionů. "Společně se SŽDC tímto rozhodnutím motivujeme soukromé dopravce, aby se i oni zapojili do boje o udržení převáženého zboží na železnici," řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Ročně se dnes v rámci jednotlivých vozových zásilek po železnici dopravuje zhruba 30 mil. tun zboží a materiálů. Naprostou většinu jich přepraví národní dopravce ČD Cargo, pro kterého je tento druh přeprav dlouhodobě ztrátový. Přestože ministerstvo dopravy popírá, že se změnou cen za železniční infrastrukturu snaží podpořit národního dopravce, železniční odboráři tento krok vnímají právě jako záchranu ČD Cargo, které se v současnosti potýká s ekonomickými potížemi.
ROZŠÍŘENÍ SYSTÉMU
Změny dále nastaly v samotném systému přepravy jednotlivých vozových zásilek po železnici. Od 1. března 2013 do něj patří nejen manipulační a vlečkové vlaky, ale také skupinové nákladní vlaky s manipulací i mimo vlakotvorné stanice, vnitrostátní relační vlaky mezi vybranými vlakotvornými stanicemi a s výjimkou tranzitujících vlaků také mezinárodní relační vlaky, které se rozestavují nebo sestavují z jednotlivých vozových zásilek. Rozšířená přeprava jednotlivých vozových zásilek po železnici přispěje k její větší konkurenceschopnosti vůči kamionové dopravě, uvádí zpráva MD.
Podpora nákladní železniční dopravy bude pokračovat dalšími kroky, které by měly snížit platby dopravců i za další typy nákladní železniční dopravy. Tato strategie je v souladu s dopravní politikou ČR i Evropské unie, která počítá s optimálním využitím zdrojů a podporou těch druhů dopravy, jež méně zatěžují životní prostředí a minimalizují náklady na změnu druhu dopravy.
Snížení cen za železniční dopravní cestu půjde na vrub SŽDC, která koleje v Česku spravuje. "Žádné prostředky pro pokrytí této ztráty SŽDC ze státního rozpočtu nedostane," uvedl Stanjura. "Zavedení vyšší slevy bude podle odhadů znamenat zvýšení nákladů o 200 až 300 mil. korun," uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. Společnost je podle něho tento výpadek schopna pokrýt z vlastních zdrojů.
Zavedení vyšších slev kritizoval stínový ministr za ČSSD a hejtman Plzeňského Kraje Milan Chovanec. Podle něho jde o polovičaté řešení, které nákladnímu dopravci nepomůže a které navíc zhorší financování SŽDC. Ke kritice se připojil i soukromý dopravce Advanced World Transport (AWT). Podle něho je snaha zachránit železniční přepravu kusových zásilek po železnici sice chvályhodná, současné řešení je ale prý nesystémový krok, který ohýbá tržní prostředí. Ministerstvo by podle AWT mělo přímo podporovat ty firmy, které se rozhodnou kusové zásilky po kolejích vozit.
Podle předsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslava Pejši je však pravděpodobné, že se jednotlivé zásilky po slevě stanou zajímavé i pro některé další přepravce, než jen pro ČD Cargo. Už v průběhu několika málo měsíců by se podle něho mělo ukázat, jakou část z vozových zásilek, které se podaří udržet na železnici, bude provozovat ČD Cargo a jakou další dopravci. Podle SŽDC už někteří z nich naznačili, že by se do segmentu jednotlivých vozových zásilek rádi zapojili.