Je každý třetí kamion přetížený?
Samozřejmě, že není. A to přesto, že se tato zpráva občas objeví  v médiích. Patrně pochází z letmého nahlédnutí do statistik kontrol  Policie ČR, ovšem bez důkladného přečtení a znalosti praxe silničních  kontrol.
Za první pololetí bylo zkontrolováno více než 30 tisíc nákladních  vozidel, u nichž byla zjištěna nějaká závada v zhruba 8 procentech. Bez  rozlišení, zda se jednalo o nedodržení předpisů, uložení nákladu,  technický stav či jiný prohřešek. Kde se tedy vzala ta jedna třetina  přetížených vozidel? 
Státní odborný dozor provádí cílené akce na dodržování předepsaných  hmotnostních a rozměrových limitů. Při této příležitosti samozřejmě  nejsou kontrolována všechna vozidla, ale pouze ta, která projdou  důkladným předvýběrem kontrolních orgánů. Laicky řečeno, zkušený  kontrolor ví, že přetížené bude vozidlo se dřevem, případně sypkými  hmotami viditelně převyšujícími bočnice korby, a na dálku odhadne, zda  je kamion prázdný nebo plně naložený. Určitě tak není zastaveno nejméně 9  vozidel z 10, neboť na první pohled jsou v pořádku. Při těchto  kontrolních váženích bylo za šest měsíců letošního roku na území ČR v  absolutních číslech skutečně zjištěno u českých kamionů 33,9% pochybení  (u kamionů ze zbytku EU a Švýcarska to bylo dokonce dvakrát tolik).  Navíc 40 % z toho šlo ještě na vrub nedodržení nějakého předepsaného  rozměrového limitu.
Že situace nebude zdaleka tak tragická, vyplývá také jednoznačně z  absolutních čísel, neboť od ledna do konce června 2013 bylo u nás  zaznamenáno pouhých 367 českých nákladních vozidel s překročenou  hmotností. Byť číslo 33 % lze tedy v policejních statistikách dohledat,  vůbec nevypovídá o celkovém počtu přetížených vozidel a skutečnost bude s  nejvyšší pravděpodobností o řád nižší.
Zdroj: www.eulog.cz
