Vstříc úsporám paliv: Letadla se splývajícím křídlem a trupem
Letadla se splývajícím křídlem a trupem
Je pravdou, že hlavní roli v palivové efektivitě letadel hrají motory. Avšak snížit spotřebu paliva jde i jinak, například zmenšením aerodynamického odporu letadla. Velmi nadějný je například koncept letounu na pomezí samokřídla a klasického letounu - letadla se splývajícím křídlem a trupem (anglický termín Blended-Wing-Body).
Podobnou koncepci jsme mohli vidět u leteckého modelu X-48. Letoun od firmy Boeing s rozpětím křídel 6 metrů demonstroval, jak můžou vypadat dopravní letadla blízké budoucnosti.
"Blended-Wing-Body je jedna z možností. Místo letadla, kde máte trup a křídla samostatné, trup a křídlo je jeden celek. Křídla letadla jsou ´promíchaná´ s nákladní nebo přepravní částí," vysvětluje Kevin Geissem, zastupující náměstek (civilní úředník) Sekretariátu pro energie amerického letectva.
Foto: Šestimetrový model Boeing X-48 / Wikipedia
Trup letadla není samostatný, jako tomu bylo doposud, ale je integrován do nosných ploch. Široká střední část poskytuje mnohem větší prostor pro přepravu lidí či nákladu.
Dopravní stroj může být při srovnatelně velkém nákladovém prostoru zhruba o 25 % lehčí než klasické typy. Letadla tohoto typu se vyznačují nízkým aerodynamickým odporem a nízkou hlučností.
Palivo je strategickou surovinou. Podle zprávy Energy Horizons - A Science and Technology Vision for Air Force Energy americké letectvo ročně spotřebuje 7,5 miliónů metrů krychlových paliva.
US Air Force a NASA chtějí snížit spotřebu paliva letadel skrze netradiční aerodynamická řešení, v čele s letadlem se splývajícím trupem a křídlem Blended Wing Body. Konstruktéři na nových letadlech chtějí rovněž použít konformní antény a křidélka, a také optimalizovat proudění na konci křídel.
Další technikou snížení spotřeby paliva může být koncept zvaný "letecký index mise" (Mission Index Flying). V podstatě jde o optimalizaci trasy i profilu letu za real-time údajů ze senzorů letadla a meteorologických informací. V některých případech může například dopravní letoun při letu mírně klesat, a tak snižovat svůj aerodynamický odpor.
US Air Force se také snaží v maximální míře zbavit závislosti na ropě. Do roku 2020 chce letectvo polovinu paliva získávat z neropných produktů, jako jsou biopaliva nebo syntetická paliva.
ZDROJ: http://www.armadninoviny.cz, kráceno